Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Боряна Мургина: Логопед е нужен и за българчетата от неделните училища в чужбина

Забързаният живот забавя речевото развитие на децата ни

5
Снимка: Facebook /Боряна Мургина

Човекът е част от обществото и трудно би живял без да общува. Затова грижата за доброто представяне пред другите започва още в ранна възраст, когато се учим да говорим. Всичко започва в семейството, но забързаният начин на живот забавя развитието в речта на подрастващите. Днес децата все по-късно се научават да говорят правилно, казват специалистите, които "лекуват" дефектите в говора. Родителите не общуват достатъчно с децата си, а дългото време пред таблета или компютъра също възпрепятства усвояването на езика ни. "Освен технологиите, "вина" имат и чуждите езици, особено английският, които навлизат отрано в речта на децата ни и също забавят проговарянето на български език. А нека не забравяме, че нашият език е труден и трябва специално внимание към правилното произношение и подреждане на думите в речта ни" –казва Боряна Мургина, специалист логопед с дългогодишна практика.

От години в българските училища има специализиран логопедичен кабинет, където се работи с децата, особено с тези, които имат специални образователни потребности. "Това е голяма подкрепа за родителите, но за съжаление логопедът в училище има толкова много работа, че трудно може да обърне внимание на всяко едно от децата" – пояснява Боряна Мургина. На помощ идват извънучилищните логопедични кабинети, където работят много опитни специалисти и където се обучават и студентите.

Боряна Мургина с деца от неделното училище „Абагар“ - Рим

Освен в кабинета си в София, Боряна Мургина е поканена да консултира и деца на българи в чужбина, които посещават нашите неделни училища зад граница. Боряна е консултант към българското училища "Абагар" в Рим и много се радва на  резултатите, които постигат заедно с учителите и родителите на българчетата там. "Аз съм много щастлива, че тези семейства не забравят за корените си и искат да ги продължат. Българският е труден, но майчиният език наистина е важен за интелектуалното и за емоционалното развитие на всяко дете" – казва специалистът.

"Има много проблеми с говора при тези деца, и  те са повече, защото детето е в чуждоезикова среда и вече българският звучи като "развален". Проявява се  неправилна структурата на изреченията и трябва целенасочена работа със специалист, за да се подобри говорът.  Аз съветвам семействата, в които двамата родители говорят различен език, всеки един от тях да говори на майчиния си език с детето, защото всички имаме специфики, например игри с думи, и те се предават от поколение на поколение. По този начин и децата се чувстват по-спокойни. Затова съветът ми към родителите е при всяка възможност да говорят с детето на майчиния си език и след това и на езика на средата, където живеят. Но децата възприемат бързо, когато е спокойна средата, когато се говори леко, тогава и децата няма да изживеят стрес, ако се наложи преместване от България в друга държава. Днешните деца са много креативни, бързо учат, така че с малко повече внимание от родителя, може да се получи плавна промяна към новата среда."


В България няма точна статистика колко са децата с речеви проблеми, но през последните години броят им чувствително се увеличава. В специализирания кабинет на Боряна Мургина в София на ден има не по-малко от 7 консултации на деца със забавено развитие в говора. Така работата на логопеда, макар да остава скрита зад стените на кабинетите, играе много важна роля при диагностиката на ред неврологични заболявания:

"Преди 3 години си създадохме сдружение на частните логопеди, в което работим точно по тези въпроси – да можем да изградим база данни за децата и да насочим колеги, които да работят в цяла България, за да улесним родителите – казва Боряна Мургина. – Подкрепата на родителите е много важна, например при едно дете от аутистичния спектър трябва голяма помощ за семейството. Вече навлиза и в българската практика ново направление, наречено "ерготерапията". Тя е свързана с движенията, през които се "атакуват" лявото и дясното полукълбо на мозъка. Тези специалисти допълват екипа на логопедите и са от голяма помощ в цялата практика."

Снимки: Facebook /Боряна Мургина, Българско неделно училище "Абагар" Рим, Евелина Петрова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Синди Николофски – една албанка с български корени в София

Българите в Албания са признати като национално малцинство през 2017 година, но не разполагаме с официални данни за броя им, тъй като окончателни данни от преброяването на населението през миналата година все още не са публикувани. Немалко албанци с..

публикувано на 10.04.24 в 12:30

Цветан Найденов – един българин в Шаолин

Той е дете на прехода, роден в края на 1989 година в София. Израснал е с филмите за кунгфу и мистиката на манастира Шаолин в Китай. Пътят му минава през тренировки по айкидо, НАТФИЗ и класа на проф. д-р Александър Илиев, където завършва висшето си..

публикувано на 02.04.24 в 11:15
Анита Екенова

Анита Екенова от Лион: С народния танц на сцената усещам, че нося цяла България със себе си

Ако българската държава трябваше да инвестира средства, за да направи 11 събития, посветени на българските празници и фолклор в Милано, да организира още толкова прояви в Мюнхен, в Копенхаген, в Лион, Атина или където и да било още в Европа, какъв ли..

публикувано на 21.03.24 в 06:30