Галерия и музей The Wilson в британския град Челтнъм показва уникална колекция от картини на български емигрант, който в продължение на дълги години е живял и работил на Острова. Експозицията съдържа творби на Амедео Модиляни, Ванеса Бел, Пабло Пикасо, Дънкан Грант и други големи имена в изобразителното изкуство, съобщава в. Дневник.
Ценната художествена сбирка е собственост на българина Матей Радев. През 1950 г. сънародникът ни бяга от тоталитарния режим в България и след опасно пътешествие се установява в Лондон, където работи като санитар в болница. Именно там Матей се запознава с хирурга и активист за правата на хомосексуалните Патрик Тревър-Роупър, който въвежда българина във висшето английско общество.
С помощта на британския хирург Матей Радев е нает в галерия "Робърт Уелингтън". Там той се научава да изработва рамки за картини и се свързва с някои от най-големите художници на двадесети век.
Това, което днес се знае за Колекцията Радев е, че е била започната от британските колекционери и критици Еди Саквил-Уест и Иърдли Нолис. През 1991 г. Нолис я завещава на Радев, който също я обогатява и в един момент картините достигат до 800 броя.
След смъртта на Матей Радев през 2009 г. колекцията му е представена в различни британски галерии. В момента картини, които са били негова собственост, са изложен в галерията The Wilson в град Челтнъм, където могат да бъдат разгледани до началото на септември 2024 г.
Снимки: „Българи в Лондон“, БТАМинистърът на културата Мариан Бачев и вицепрезидентът на България Илияна Йотова откриха Националния български щанд на световноизвестния Лондонски панаир на книгата – 2025. Второто поредно участие на страната ни в престижния форум се осъществява с..
На 8 март на сцената на Държавна опера - Стара Загора гостува Ким Со-Джун от Южна Корея, носител на първата награда при мъжете от Международния балетен конкурс "Сара-Нора Прима" 2024. Той ще бъде принц Дезире в празничен спектакъл на балета "Спящата..
В София представят пиесата "Системна грршка 2052", вдъхновена от метода "Форум-театър" на бразилския режисьор Аугусто Боал, който през 60-те години на миналия век създава т.нар. "вестникарски театър" (актьорите използват статии от вестници)...