Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Сливенска епархия има нов митрополит, пред Синода го посрещнаха с възгласи "Недостоен"

Новият сливенски митрополит Арсений
Снимка: БГНЕС

В многовековната ни църковна традиция миряните винаги са посрещали новия свещенослужител или владика с възгласи "Достоен". Така те показват уважението си, с надеждата той мъдро да води паството към духовно спасение. Не така обаче беше посрещнат от множеството пред Светия Синод новият Сливенски митрополит Арсений, който беше избран от Българската православна църква (БПЦ) на фона на бурно недоволство сред миряните от Сливенска епархия, но и сред свещеници и богослови. В навечерието на избора, както и в самия ден, вярващи от Пловдив, Плевен, Стара Загора, Ямбол и София отправяха молитви пред сградата на Светия Синод владиците да се вразумят и да спазят канона.


По думите на богослова и публицист Георги Тодоров, дългогодишен главен редактор на "Църковен вестник", трима от митрополитите, участващи в избора - Николай Пловдивски, Яков Доростолски и Киприян Старозагорски са нарушили няколко апостолски правила (11, 12, 32) и са съслужили с разколници и гонители на православни християни, което е грубо погазване и на канона на Българската православна църква. В този смисъл те нямат право да участват в избора на митрополит. Освен това, самият епископ Арсений е съслужил с низвергнат свещеник от Руската православна църква, която единствена има право да го възстанови, ако той се разкае за деянието си. "Цялата тази процедура е дълбоко нередна", изтъкна в интервю за Радио България Георги Тодоров.

"Тя е исторически прецедент в историята на българската църква. Никога епископ не е бил посрещан с възгласа "Недостоен". Това е много силен сигнал, че нашето търпение се изчерпа. Сега вече сме принудени да кажем истината не като лични грехове на този или онзи, а като нарушения срещу Българската православна църква, защото вече е премината червената линия на канона. 


Нарушава се автокефалията на българската църква, т.е. независимостта ѝ от земни сили. Тези служения с Пьотър Еремеев и с разколниците украинци, поставят българската църква в подчинено положение спрямо цариградския патриарх от Фенер, който има еретичните претенции да бъде овластен епископ вселенски. Това е кощунствена ерес, защото Вселенски епископ е Христос. Той е велик архиерей и неговата канонична територия е Вселената. Затова всеки, който има претенции за вселенски епископ е изпаднал в сатанинска прелест (главозамайване на човек в положение на власт, който пренебрегва Божието)." 


По думите на Георги Тодоров тези, които го допускат, застават от погрешната страна на истината, която е Иисус Христос. "Това означава да предадем себе си, да предадем всичко свято в българската история, да предадем бъдещето на България, което е най-тежкият грях!", подчертава богословът и добавя, че все още има надежда да заговори съвестта на митрополитите при предстоящия избор на патриарх: "Надяваме се на молитвените застъпници свети Иван Рилски и свети Княз Борис, светите Кирил и Методий, свети Климент, свети патриарх Евтимий, те са стотици… да ни помогнат да преодолеем този исторически срам". 


Впрочем Светият Синод на БПЦ в свое писмо от 12 юни 2017 г. определя разколническата "Киевска патриаршия" (сега Православна църква на Украйна - ПЦУ) като "самозвана неканонична структура, която няма отношение към каноничното световно Православие и заедно с екстремистите посяга върху свещеното достояние на целия украински народ". Посегателствата над православните в Украйна са достояние на Съвета по правата на човека на ООН, Управлението на Върховния комисар на ООН по правата на човека, където е създадена специална комисия по тези въпроси. Затова и представителите на ПЦУ се възприемат от православния свят като Христови гонители и всяко съслужение с тях е недопустимо. Затова и свещеници, и миряни са категорични, че по този начин се потъпква честта на Българската православна църква и застанаха пред Светия Синод да призоват владиците да съхранят чистотата на Българската православна църква:


"Тук съм, за да осветля целия тоя театър, който се разиграва с нашите митрополити и за да отстоявам каноничната истина – отбелязва Стоян Атанасов от с. Куртово Конаре. –  Това засяга нашата църква, нашето канонично право на съществуване като автокефална църква. Всичко това, което мина като избори е предварително установен ред, най-вероятно политически или надполитически… И на практика не се съобразяват с мнението на българския народ и го предават, както и нашето свещенство. Когато висшият клир пропада, пропадат и тези, които са в общение с него. Следват разделения, разколи, кавги. Всъщност може би това е основната цел на тези задкулисни играчи, които управляват и нашата държава, и нашите църкви, а ние сме тук, за да кажем "НЕ". Ние виждаме, ние знаем, ние сме чели. Ние не сме съгласни, покайте се и възстановете каноничния ред на българската православна църква!"


Ангелина Маркова дойде в София сама, с автобус от Плевен, благословена от своя духовен наставник да изрази позицията на миряните от епархията си:

"Цялата тази тревога, която тресе българската църква и всички нас - миряните и свещеници, е свързана с нарушение на много канонични правила. Идвам с надеждата, че може нещо да се промени с нашето присъствие. Не можем да бъдем пасивни, защото бихме били съучастници. Като християни не можем да си позволим да подкрепяме злото, не можем да предаваме толкова лесно и толкова безпаметно всичко, което са ни завещали светите отци. Хубаво е да бъдем заедно в такива трудни моменти. Трябва да обединим усилия, всички вярващи всички, които истински дълбоко и съкровено вярваме в Бога."


Изборът на Сливенски митрополит предхожда този на нов български патриарх, който трябва да се състои на 30 юни, когато ще се проведе  Патриаршески избирателен църковен събор.

Снимки и видео: Дарина Григорова, БГНЕС, БТА




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Чешма Елия в Никопол е покрита с нежни любовни строфи

Наричат Никопол "градът на вековете" заради неговата хилядолетна история. Той възниква като селище още през 169 г. по времето на римския император Марк Аврелий. През 629 г. византийският император Никифор III Фока преименува града на Никополис, което..

публикувано на 19.10.24 в 09:50

Фалшифициране на исторически и културни ценности "замърсява" науката

Дали сред експонатите в музеите могат да попаднат и някои фалшификати, дотолкова добри, че да не отстъпват на оригиналите – по тази тема се носят слухове и се правят спекулации, но в момента цяла поредица от исторически фалшификати гостуват като..

публикувано на 18.10.24 в 09:25

Цял квартал от XIII – XIV век, подобен на Града на хобитите, откриха археолози в Перперикон

Комплекс от десетина малки къщички, разположен в южната част на Скалния град Перперикон, разкриха археолози под ръководството на проф. Николай Овчаров. По думите му, става дума за цял квартал, датиран от XIII – XIV век, който силно напомня на..

публикувано на 08.10.24 в 19:34