През 2009 година сънародникът ни Антон Оруш поставя началото на своята колекция, посветена на българската техника. Сред експонатите в нея има телевизори, радиоприемници, бяла техника, компютри, телефони, касови апарати и т.н. Постепенно тази негова страст го подтиква да започне проучване и издирване на артефакти от цялата техническа история на България. Плод на тези търсения са две издания – "Голяма книга за българската техника" и "Произведено в България 101 български технически изделия". Последната съдържа някои нови находки в колекцията му, придобити през последните 3-4 години, но и други експонати, за които е интересно да се знае. Сред тях са първият български електрически автобус, първата българска фабрика за електрически крушки в Княжество България и други.
Включена е и информация за музикалния инструмент филтон, създаден от учителя Любен Истатков:
Информацията за инструмента Антон открива случайно, тъй като с него се свързва краевед от монтанския край, който му дава едно писмо, което учителят изпраща до редакцията на един вестник. В него той описва подробности за създаването и работата на инструмента, като се надява така да привлече вниманието към изобретението си. Това обаче не се случва, а в София също не обръщат сериозно внимание, тъй като вече е започнала Втората световна война.
През 60-те години на ХХ век в България се появяват редица нови електрически уреди и техника, предназначена за улесняване на работата в различни сфери на живота. Сред тях, разбира се, е и земеделието, където в помощ на производителите, се появява "иновативен" електрически трактор:
"Той има малки размери – ширина 60 cм, дължина 135, а теглото му е било около 400 кг. Тракторът оре почвата в оранжерията преди засаждане на растенията. Дотогава земята се копаела с конски плуг или права лопата, което е по-непроизводително. Тракторът не ползва акумулаторни батерии, а е свързан с мрежата чрез кабел, като според планировката на пространството, кабелът може да се влачи върху почвата или да се издига под покрива и да се носи от телено въже. За да не се усуква при завоите, бил конструиран специален въртящ се контакт, на който едната му част да се върти заедно с кабела, за да не се нарушава електровръзката. На трактора може да се монтират и външни съоръжения - например плуг. Има 2 предни и 2 задни скорости. Спирачките са челюстни и се монтират до задвижващите колела. Задейства се посредством лостове и педали, които са пред седалката на тракториста" – обяснява ни Антон Оруш.
През 1978 г. в страната ни се работи по програма за внедряване на електромобилния транспорт и в автомобилния завод "Чавдар" е създаден първият български прототип на електрически автобус – "Елмобус 78". За превозното средство е използвана каросерията на микробус "Чавдар", има двигател с мощност 15 KW и опростено задвижване без предавателна кутия, а максималната му скорост можела да се настройва на 35, 40 или 45 км/ч. – пояснява Оруш.
Иновативните идеи на българските изобретатели намират поле за изява и в сферата на строителството. През последните години все по-търсени у нас стават сглобяемите домове, чието строителство е значително по-бързо и евтино от изграждането нова монолитна сграда до ключ. Малко известен факт обаче е, че такива са били предлагани и преди 1989 година. През 1977-а в Пазарджик е основано Строително управление "Балканстрой", чиято дейност е свързана с експериментално строителство и монтаж на едноетажни жилищни сгради, къмпинги и гаражи – напомня ни изследователят на българските изобретения. А сред любопитните конструкции има дори модел на детска градина за 30 деца:
"Множеството модели на завода са комбинация от строителни елементи, което ги прави нещо като огромен конструктор. Външните и вътрешните стени и тук са носещи и неносещи, както при обикновените сгради. Състоят се от свързани един с друг елементи, т.нар. тип сандвич, двустранно с етернитови плочи. Носещите елементи имат здрава дървена или метална рамка, скрита между плочите. Елементите са проектирани като модулна система и могат лесно да се разместват и разкачват, според нуждите на обитателите. Всеки вид отопление е подходящ за къщата – може да е печка на твърдо или течно гориво или дори парно отопление, като в истински блок" – обяснява Антон Оруш.
Колекционерската страст го завладява още като тийнейджър, когато събира всякакви стари апарати, пленен от външния им вид. После идва любопитството към начина им на функциониране, ровене в различна техническа литература и констатацията, че във всички държави се търси систематизирана история на националната техника, а в България такава липсва. Това "изчиства" концепцията и Антон Оруш започва за събира само български устройства, да описва информацията за тях, както и за изобретателите им – българи в страната и в чужбина.
Снимки: личен архив, Facebook /Антон Оруш, sandacite.bgНяма задържани за снощните безредици пред Народния театър "Иван Вазов" в София при протест срещу постановката "Оръжията и човекът", режисирана от Джон Малкович. Това обяви пред БНТ министърът на вътрешните работи Атанас Илков. Служебният..
Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов призова президентската институция да се извини за изразената позиция от вицепрезидента Илиана Йотова, поставяща под съмнение легитимността на предсрочните избори на 27 октомври, ако ли не - да оттегли указа за..
На 8 ноември Стопанската академия „Димитър А. Ценов“ в Свищов тържествено отбеляза патронния си празник и навършването на 88 години от откриването си, съобщи БТА. В знак на признателност, пред паметника на дарителя Димитър Ценов венци и..
От Варна към Антарктида, днес – 7 ноември, потегля 33-тата българска полярна експедиция. За трета поредна година нашите полярници ще плават към Ледения..
Трийсет и третата българска полярна експедиция се отправя към Антарктида, за да продължи научните си проучвания в сътрудничество с учени от различни..
Премиерата на документалния филм "Кой е професор Чирков" ще се състои тази вечер в столичното кино "Люмиер". Режисьор е Елени-Маргарита Нейкова-Елма,..