Броени дни преди началото на новата 2024-2025 учебна година се прокрадна идеята за пълна забрана на мобилните телефони в училище. Основните мотиви за подобно решение са ниската успеваемост в училище, разсеяността на учениците и най-вече пагубните последствия върху детската психика и нарастващата агресия. Впрочем, според действащия закон за училищното образование, не се разрешава използването на мобилни телефони в час, но тази разпоредба масово не се спазва от учениците. Затова единственото, което би могло да откъсне подрастващите от "любимите устройства“, поне докато са в училище, е забраната им.
Някои училища в страната ни, които на местно ниво вече са взели подобно решение отчитат положителни резултати - агресията между децата е намаляла и те започнали да общуват помежду си, вместо да се взират в устройствата си. Педагозите в тях забелязват, че учениците дори започнали да играят на позабравени игри от недалечното минало. Добри примери в тази насока идват и от някои европейски страни, като Франция и Италия, където също са налице положителни резултати от забраната за мобилни телефони в училище. Франция например, още през 2018-а забрани със закон смартфоните за учениците до 14-годишна възраст, а от настоящата учебна година ще въведе пълна "дигитална пауза" в около 200 училища за ученици до 15-годишна възраст. И ако експериментът се окаже успешен, може да бъде въведен в цялата страна от януари 2025 г. Нидерландия също въвежда на национално ниво забраната, която досега важеше за средните училища, защото и там изводите на експертите по образованието са, че мобилните телефони разсейват учениците и намаляват способността им да се концентрират. Испания е друга държава, която предприема строги правила за употребата на таблети и смартфони в училище. Все повече родители там се обединяват около въвеждането на декларация, с която родителите да се задължат да не купуват телефон на детето си до навършването на 16 години.
Не са малко обаче и противниците на тази идея, които считат, че забраната за телефони в училище ще влоши нещата. Според Антоанета Василева от Центъра за безопасен интернет и от Асоциация "Родители", децата ще намерят начин да преодолеят забраната, затова е по-добре устройствата да бъдат събирани в началото на учебния час. По думите на Василева, това е начин децата да се научат да имат мярка и докъде стигат границите им, освен това телефоните понякога се налага да бъдат използвани в учебния процес. В тази посока също има положителни примери от учебната практика. Има учители, които използват смартфоните, когато искат да достигнат до по-големите ученици и да ги накарат да прочетат определени текстове.
Въпросът е, каква е мярката и къде трябва да бъдат поставени границите, защото психолозите и медицинските специалисти са категорични, че устройствата водят до зависимости. Въздействието им е същото като наркотичните вещества. Експертите отдавана предупреждават, че видеоигрите предизвикват покачване на допамина, съизмеримо с това при употребата на амфетамини и други субстанции. А именно стимулирането на допамина води до пристрастяване.
При игрите, които са основният мотив за по-малките да притежават телефон, стремежът към натрупването на точки и напредването в нивата на играта кара допаминовите неврони на играещия постоянно да работят. Отделен под въздействието на обещание за награда, допаминът прави децата по-податливи за изкушенията от екрана. Това е и причината те да стоят като приковани към него и всяка родителска намеса води до нервни изблици и дори агресия от страна на децата, които сякаш губят реална представа за действителността. Чак тогава родителите започват да си задават въпроса, дали този процес е едно невероятно развлечение за децата им, или съзнателна комерсиална манипулация на създателите на компютърни игри. Зависи от гледната точка, нали? Но е факт, че все повече родители в България, а и по света се сблъскват с този проблем, обикновено когато е станало прекалено късно и децата им изпадат в неудържима нервна криза, подобна на тази при наркозависимите. Вече пристрастени към устройствата и игрите, "екранните деца" не контролират емоциите си, изолират се и общуват все по-трудно както с родителите си, така и с връстниците си. А в България този проблем става все по-осезаем, защото сред обществото все още битуват схващания, че децата стават по-умни като си играят със смартфони от невръстна възраст. И ако родителите са под въздействието на съвременните технологии,децата им също възприемат този навик като напълно нормален. Затова и съпротивата към премахването на устройствата от училищата в България едва ли ще стихне, докато не се направи действителен експертен анализ за ползите и вредите от дигиталните технологии.
Вижте също:
На 28 ноември в „България днес“ ви предлагаме анкета с българите в Лондон – какво мислят за политическия контекст в България, следят ли какво се случва и склонни ли са да гласуват отново на..
През нощта от запад бързо ще се заоблачи, най-късно над Източна България. В петък , над страната ще преобладава облачно време. Още преди обяд в Западна България ще започнат валежи от дъжд, в планините над 1600 m - от сняг. Вятърът ще се ориентира от..
"След днешното гласуване за председател на Народното събрание "Продължаваме промяната" поиска оставките на Даниел Лорер и Явор Божанков", написа на Фейсбук страницата си съпредседателят на партията Кирил Петков. Три гласа не достигнаха, за да бъде избран..
Real Estate Business Forum "Стандарти на бъдещето в средата ни на живот" ще събере днес експерти в София. Акцент в дискусиите ще е пазарът на..
Лидерът на "ДПС – Ново начало" Делян Пеевски даде заявка за премиерския пост. "Когато ние сме първа партия, аз ще направя правителство", заяви той в..
От 30 март 2025 г. нов директен полет ще свързва София и Пиза, Италия. В съобщение на столичното летище се уточнява, че полетите ще се осъществяват от..