4
През 2009 г. една държавна компания в Шанхай пуска на пазара кисело мляко с марка "Мусилиян", както наричат село Момчиловци в Китай. Появата на нашенския продукт е придружена от мащабна рекламна кампания и името на родопското село бързо набира популярност в азиатската държава, превръщайки се в синоним на здраве и дълголетие.

Не закъсняват и първите китайски туристи. В селото започват да се снимат и китайски рекламни клипове, както и … цял сезон на китайския Сървайвър. "Тогава 7-те участници в риалитито, снабдени единствено с българо-китайски разговорен речник, живяха в домовете на хората и участваха във всекидневните им дейности – от събиране на сено до вадене на картофи и пр.", спомня си кметицата на Момчиловци Сийка Суркова и допълва.

Пандемията обаче поставя край на китайския туристически бум в Родопите. Подобно на много азиатски държави, и в Китай строгите ограничения за пътуване, свързани с Covid-19, късно отпаднаха късно. Чак през 2024 г. започва оживление на местния туристически пазар и интересът към Момчиловци се завръща.

"Малко по малко започваме да стигаме нивата от преди пандемията – казва Сийка Суркова. – Най-много китайски туристи идват по време на фестивала на киселото мляко, който е наш тридневен празник и се организира заедно с китайските ни партньори. Тогава делегацията от Китай включва, освен представители на фирмата производител на киселото мляко, и различни местни инфлуенсъри. И те са толкова впечатлени, че не спират да подават информация на своите китайски потребители. Така селото ни набира все по-голяма популярност."

Наскоро Момчиловци и целият Смолянски регион участва в голямо туристическо изложение в китайския град Нинбо. "Имахме възможност да се рекламираме като туристическа дестинация с фокус Момчиловци, но и да представим потенциала ни за целогодишен отдих в тази част на Родопите"– каза Момчил Караиванов, представител на дружеството "Приятели на Китай" в Смолян:

Междувременно в Момчиловци се провеждат курсове за изучаване на китайски език. Обучението се организира всяко лято със съдействието на Института Конфуций – София:

"От година на година интересът към този курс става все по-голям. За периода, в който се провежда, идват курсисти от цяла България и се включват в обученията с изключителен ентусиазъм. Местните хора също се включват. Идеята е, когато посрещат китайските туристи, да могат да ги поздравят на техния език, да разменят някоя друга дума. Това не е лесен език, но пък хората ни с по-голямо желание успяват да научат много неща", казва в заключение Сийка Суркова.
Вижте също:
Снимки: Сийка Суркова, БГНЕС, confuciusinstitute.bg
В едно малко село, скрито в сърцето на Деветашкото плато, животът ври и кипи с енергия, която предизвиква възхита. Село Кърпачево се е превърнало в символ на това как хората, обединени от обща цел, могат да обърнат демографските тенденции и да съживят..
Туристическият сектор в България отбелязва ръстове в последните години, както в летния, така и в зимния сезон. По данни на ресорното министерство до началото на октомври българските граждани, посетили туристически дестинации в страната, са били 1 млн...
Конните преходи са нестандартен начин човек да опознае България. Маршрутите често преминават през места, недостъпни за масовия турист и са наситени с приключения и културни преживявания. Седмица на кон у нас струва между 1200 и 1500 евро – с..
В едно малко село, скрито в сърцето на Деветашкото плато, животът ври и кипи с енергия, която предизвиква възхита. Село Кърпачево се е превърнало в..