Неотдавна австрийският град Залцбург присъди най-висшето си отличие в областта на изкуството и културата на композиторката от български произход Александра Карастоянова-Херментин. И макар от десетилетия да присъства с творенията си, а в началото на музикалния си път и като пианист в най-престижните концертни зали по света, тя е позната в родината предимно в елитарните среди на малцина любопитни.
Großer Kunstpreis des Landes Salzburg е втората държавна награда, която Александра Карастоянова печели в Австрия. До момента българката е единствената жена, почетена с връчваното веднъж на четири години отличие в областта на музиката.
"Мари Мамо" е трио за флейта, цигулка и ударни, в което навлизам в някои български музикални пластове – разказва Александра Карастоянова за изпълнената творба. – Накрая има импровизация с моя глас и "Мари Мамо" са единствените използвани думи в произведението. Получих много отзиви от публиката – идваха трогнати хора, които не се занимават професионално с музика."
С гени на трето поколение музикант, Александра започва да свири на пиано шестгодишна в школата към Московската консерватория. Следват музикален колеж в руската столица, преместване в София със закономерното обучение в Националното музикално училище "Любомир Пипков" и Музикалната академия в класа на двама изтъкнати пианисти – проф. Димо Димов и Боян Воденичаров, и на композитора Георги Костов.
В Моцартеума в Залцбург Александра Карастоянова има честта да учи пиано при Алфонс Контарски и композиция при Богуслав Шефер. Именно в австрийския град прави първите си сериозни пианистични изяви и професионални опити в композирането.
"Съвсем първата си композиция написах, когато бях на 6 години – тогава слушах постоянно сигнала от забраненото радио "Гласът на Америка" – спомня си Александра Карастоянова и запява началото на вариациите в до мажор от Моцарт. – Бях написала вариации по тази тема, които не знам къде са сега. Разбира се, с помощта на родителите си, защото на тази възраст няма как да ги запишеш върху нотния лист."
В Залцбург прозвучават много нейни произведения – от тях единайсет за първи път. През 2000 г. на "СтАрт фестивал" се състои премиерата на клавирния концерт в изпълнение Моцартеум оркестъра със солист Пер Рундберг и под диригентството на Йоханес Калицке. На него композиторката се изявява и като пианист, изпълнявайки един от Моцартовите концерти със собствени каденци. По повод 250-годишнината от рождението на гениалния композитор, роден в Залцбург, Александра Карастоянова получава поръчка за оркестровото произведение Annäherung, чийто запис – отново под палката Йоханес Калицке, звучи по време на годишната изложба Viva!Mozart, открита от президента Хайнц Фшер и посетена от 219 хил. души.
Александра Карастоянова пише предимно оркестрова музика, произведения за камерни ансамбли и за солисти. И дава пример с две свои творби – цигулковия концерт Mahagony, изпълнен за първи път през 2007 г. в Карнеги хол от американския цигулар Дейвид Боулин под палката на Стефан Линев; произведението за камерен оркестър "Съприкосновение", което съчетава "джазови алюзии, дори малко в посока към Вивалди, кодирани неща от ария на Дон Жуан" и завършва с цитат от IV симфония на Малер.
Композиторката казва, че в творчеството си борави със смяна на състояния – напрежение със спокойствие, влага архитектурно-драматургични мисли и създава предпоставки музикантите да изявяват своите силни страни. Емоционалната зареденост на произведенията тя поставя на първо място, а на второ е виртуозността, с която инструменталистите да блеснат, интерпретирайки чуваема, по думите й, съвременна творба.
"Когато дойдох при Богуслав Шефер, който е един от големите експериментатори на ХХ век, той доста преобърна вижданията ми – разказва Александра Карастоянова. – Тогава започна едно преосмисляне не само на интуитивното – едно от най-важните за мен, но и на рационалното и на баланса между тях. В моите композиции има и трети аспект – един вид контролируема интуиция, която не се поддава на рационално обяснение. За разлика от някой експериментатор като Шефер, пред когото стоят хиляди възможности, аз избирам една-единствена, за да докажа, че всяка нота стои на мястото си."
Според композиторката е важно също така не само да гледаме в бъдещето, но и да осъществяваме приемственост с миналото. Усеща ли се обаче в музиката й полъх от България – някаква тема в духа на български фолклор, някакъв мотив, който да навява асоциации и мислено пътуване към по-стари времена?
"Моментът, когато се взема и обработва български материал, винаги ме е смущавал – отговаря Александра Карастоянова. – Нещо повече – дълги години ме отблъскваше, но постепенно започнах да се обръщам към фолклора по много фин и рафиниран начин, защото трябва да се внимава при работата с друга стилистика. Именно тук е голямата опасност – да премине в натрапчивост или провокативност. Затова и не исках да навлизам в тази посока може би до 2009 г., когато написах "Мари Мамо". В моите произведения имам съвсем малки фрагменти, свързани с българската народна музика, дори понякога става въпрос за 20 секунди от 20 минути."
Ако използваме метафората за пророка и неговата родина, и "гласът" на Александра Карастоянова, за съжаление, се чува твърде рядко в България. Обяснява си го с това, че живее в друга страна, а и определя себе си като "неактивен човек".
"Много е важно обществото да започне да се замисля за композиторите и че за да стигнат до успех, те трябва да извървят много дълъг път – казва тя. – Затова и се нуждаем от механизми за насърчение, независимо къде се намираме. Ние може би сме една капка като количество в обществото, но не бива да се забравя, че това, което правим, е грамаден океан. И ако говорим за културната политика, за това какво всъщност представлява несъществуващата професия композитор, добре е да се запитаме също какво ценим – своето или несвоето и кое вкъщност е свое? Още повече че културата не е ограничена само до това да се "варим" в собствените си сокове, защото явно има и другаде изяви, които са свързани с България."
Засега в графика на Александра Карастоянова за 2025 година присъстват следните ангажименти: трио за израелски състав и произведение за камерен оркестър в Естония, изпълнения в Konzerthaus Berlin. Дано към тях прибави и поне един авторски концерт в родината.
Снимки: alexandrakarastoyanovahermentin.at, Facebook /Александра Карастоянова-ХерментинМакар и дошли с призванието да въздигнат нашия свят, избраните не само следвали предначертания им път, но и рискували да не разкрият докрай себе си заради святия за тях дълг към Отечеството. Сред тези възрожденски българи бил Христо Цокев, останал..
"Аз съм българче. Обичам наште планини зелени, българин да се наричам – първа радост е за мене" - гордо пише в Следосвобожденска България Патриархът на българската литература Иван Вазов. Днес, век по-късно, едно младо момиче, второ поколение българка..
От шумните кухни на лондонските ресторанти със звезди "Мишлен" до скрито в дебрите на Родопа планина селце, пътят на Петко Шаранков е пълен с обрати и изненади. След като живее дълги години в Лондон, където усвоява тънкостите на европейската..