Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Митрополит Климент – в служба на Бога и Отечеството

Васил Друмев – митрополит Климент Търновски
Снимка: БНР - архив

В светската летопис на следосвобожденска България, митрополит Климент Търновски е известен като Васил Друмев – бележит книжовник и общественик, той води изключително духовен, християнски живот. За езиковедите той е сред най-ярките ревнители на чистотата на българския език, а за духовенството ни – подвижник на православната вяра. Делата му – и в светския, и в духовния живот – говорят красноречиво за мисията, която изпълнявал в служба на Бога и Отечеството. Сред книжовното наследство, което оставя е научният труд "Гръко-римските закони за престъпления против вярата и църквата по времето на Византия", благодарение на който получава степента "кандидат на богословието" в Киевската духовна академия през 1869 г. Това е първото по рода си изследване на тази тема от български автор, посочва йеромонах Гавриил от Зографския манастир в предговора към новоиздадения на български език научен труд на Васил Друмев – митрополит Климент Търновски.

"Представете си една толкова известна възрожденска фигура! Защитил е на руски език своята писмена работа и тя остава единствено достъпна на руски език в издание на БАН, което според мен не е коректно спрямо хората, които искат да се запознаят с нея – отбелязва йеромонах Гавриил в специално интервю за Радио България. – Още повече, че тя е основна за живота на митрополита, показва как започват да се изграждат неговите възгледи, които са изключително устойчиви, традиционни през неговия живот. Той не променя мирогледа си спрямо това накъде духа вятърът, както някои политици и общественици от онова време, да се нагажда по един или по друг начин. Напротив, заради тези възгледи, защитавайки вярата на своите сънародници, той е пострадал и е бил осъден на вечно заточение."

Йеромонах Гавриил

В проповедта си, произнесена на 14 февруари 1893 г., в деня на Неделя православна, митрополит Климент заклеймява тези, които са се поблазнили заради богатства и висок сан да отстъпят от бащината си православна вяра. "По това време, по един непонятен и до днес начин, под "православие" се е разбирало Русия", отбелязва йеромонах Гавриил и припомня, че съвременниците на Климент Търновски му поставят ореола на русофил, и то отявлен. А в живота му няма данни, че е служил на чужди интереси. "Нямаме право да слагаме върху един такъв човек етикет, който във времето на социализма да бъде хубав, а днеска да бъде лош", подчертава монахът от Зограф и допълва, че "най-добрият етикет е орелът на светостта, на Христос. "Светците нямат гражданство, те са жители на небето и моето лично убеждение е, че митрополит Климент е такъв жител на небето, който е угодил със своя живот на Христос, пострадал е като изповедник на вярата и поради тази причина е необходимо всичко, което е свързано с неговото наследство да бъде проучено", пояснява йеромонах Гавриил и добавя, че това е и причината да погледне към този труд, в който са залегнали принципи, които митрополит Климент отстоява през целия си живот.

Васил Друмев (първият отляво) със свои съученици в Одеса, 1860

"Забелязват се три направления, които са характерни за неговото мислене, за съзнанието му и за живота му – посочва монахът. – Това са интереси в обществения живот, които са свързани с историята, с богословието и правото. След Освобождението признателните граждани на Русе го избират за народен представител (бел. ред. – в Учредителното народно събрание) и по този начин той влиза в политиката. Но показателно е и нещо друго – избран е в Комисията за съставяне на Основния закон. Той е председател на тази комисия, което говори за огромния авторитет, който има сред всичките народни представители. Фактът, че заема във временното правителство поста на министър председател, за да примири две враждуващи среди по това време – либералите и консервативно настроените – показва, че му се гласува голямо доверие от всички. Да, назначава го княз Батенберг, но то е прието от всички и е признат като министър председател."

Независимо, че са наясно с неговата неподкупност и принципност, либералите го обсипват с клевети. А на въпроса на митрополит Климент защо го правят, след като знаят, че не е злоупотребявал с нищо, председателят на народното събрание му отговаря иронично, че "цялата работа е стани да седна аз". По думите на йеромонах Гавриил, днес не е по-различно и затова принципите, които Климент Търновски е следвал в своя живот, трябва да бъдат осветлявани.

Митрополит Климент

"Господ води всеки народ и когато народът не отстъпва от Бог, той благоденства и в духовния си и в материалния си живот. Когато тръгнем по чужди богове, а боговете са идолите, т.е. всяка една страст в нашия живот и тръгнем по чужди страсти, а не към добродетелите, тогава не че Господ ни изоставя, но ние се отдалечаваме от Бога. Това се отразява по непознаваем за нас начин в нашия личен и обществен живот. Вече това, което изживяваме днес, е плод на нашето отстъпление от Бога и отдалечаването ни от Твореца и само истинската Христова свобода, за която проповядва и Васил Друмев, е свободата, към която трябва да се стремим. Да търсим тази свобода да не бъдем роби на страстите. И въпреки че живее в едно бурно време, в края на 19 век, времето на нашето Освобождение, време на връхлитащи нови идеи, вижда се, че всички тези идеи той ги пречупва и поглежда към тях с християнски поглед, който прониква в целия му живот."

Българската делегация до руския император за международно признаване на Съединението. От ляво надясно седнали: митрополит Климент, Иван Евст. Гешов, прави - Иван Герджиков, Димитър Папазов, Димитър Тончев, септември 1885 г.

Примерите за християнските добродетели на митрополит Климент са във всяко едно от делата му. Още по време на Руско-турската война 1877- 1878г. не изоставя съгражданите си, когато му предлагат да се изтегли от Русе при отстъплението на руснаците. Няма лични амбиции и не се колебае, когато политическите му противници го карат да се застъпва за България пред руския цар Александър ІІІ да признае Съединението. Отива и при Николай ІІ, за да се застъпи за короната на Фердинанд, същият, който го изпраща на вечно заточение в Гложенския манастир. Превъзмогва себе си, своето честолюбие, а това го могат само хора, които имат сърце, а вярата е в сърцето, отбелязва йеромонах Гавриил и заключава: "Да, несъмнено трябва да следваме Христовия пример – да прощаваме, да простим на длъжниците си и да умеем дори да им пожелаем най-доброто. Това са евангелски добродетели, които надвишават човешкото разбиране. Това го постигат единствено хората, които търсят светостта и търсят Христос". 

Снимки: БНР- архив, БТА, Държавна агенция "Архиви", impressio.dir.bg, bg.wikipedia.org


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Фалшифициране на исторически и културни ценности "замърсява" науката

Дали сред експонатите в музеите могат да попаднат и някои фалшификати, дотолкова добри, че да не отстъпват на оригиналите – по тази тема се носят слухове и се правят спекулации, но в момента цяла поредица от исторически фалшификати гостуват като..

публикувано на 18.10.24 в 09:25

Цял квартал от XIII – XIV век, подобен на Града на хобитите, откриха археолози в Перперикон

Комплекс от десетина малки къщички, разположен в южната част на Скалния град Перперикон, разкриха археолози под ръководството на проф. Николай Овчаров. По думите му, става дума за цял квартал, датиран от XIII – XIV век, който силно напомня на..

публикувано на 08.10.24 в 19:34

Над 30 животински фосили от времето на динозаврите събраха учените край Трън

Как е изглеждал животинският свят в района на днешния град Трън преди повече от 80 милиона години - на този въпрос се опитват да отговорят учените палеонтолози от Националния природонаучен музей при БАН. В резултат на лятната им експедиция, която..

публикувано на 06.10.24 в 10:10