Темата за качеството в предучилищното и училищното образование е ключова за България, но към Закона за предучилищно и училищно образование няма разработен стандарт за качество. Създаването му е задача на Министерството на науката и образованието, която би трябвало да бъде реализирана в най-скоро време. Междувременно, с подкрепата на ЕК и партньорски организации, преди 2 години ведомството стартира процес за изработване на Рамка за качество на образованието и грижата за деца в ранна възраст от 0 години до постъпване в училище. Тя е базирана на европейските стандарти. "Рамката беше създадена и пилотирана, но не беше въведена като част от нормативната уредба, тъй като липсваше система за оценка на качеството. Затова МОН инициира втора фаза и Европейската комисия възложи на УНИЦЕФ да е изпълнител на проект в рамките на две години. Той е насочен към повишаване на качеството на образованието и грижата в ранна детска възраст чрез засилване на управлението, мониторинга и оценката" – пояснява Мария Янкова, програмен директор "Образование" в УНИЦЕФ–България:
"Към момента в България нямаме единни междусекторни стандарти, които да гарантират качеството на грижата и обучението за деца. Целта е до юни 2026 г. да създадем концепция за цялостна система за управление и оценка на качеството в детска възраст, която правителството след това да приеме. Предизвикателствата в България са, че имаме разделена, или както казваме – споделена система на ранното образование и грижа. Яслите са под управление на Министерството на здравеопазването, докато детските градини и яслените групи към тях, са под управлението на МОН. Министерство на труда и социалната политика също е част от проекта.
Важно е трите министерства да се съгласят около целите и разбирането какво трябва да развиваме у детето в тази възраст, така че то да постига успех и положителни резултати впоследствие."
Мария Янкова изброява петте основни компонента в Рамка за качество на образованието и грижата за деца в ранна възраст. На първо място е равният достъп на децата до образователните институции. Следва учебната програма и образователно съдържание. На трето място е подготовката на специалисти /педагози, учители/ и тяхното професионално развитие. Следва оценка на постигнатите резултати в работата с децата в тази възрастова група, и накрая – финансовата обезпеченост на услугите,.
"Когато говорим за това, че трябва да имаме качествено обучение и квалифицирани учители, не трябва да се ограничаваме в това учителите да имат магистърска степен, а да насочим вниманието към тяхната квалификация, която да отговаря на нуждите на децата, които те обучават" – казва Мария Янкова и продължава:
"Ако преподавателите работят на място с повече деца от уязвими групи, трябва да видим дали учителите преминават такива специфични обучения, за да могат да адаптират преподаването адекватно спрямо нуждите на тези деца. Ако работят с повече деца със специални потребности, дали обученията, които преминават са специфични за това. Т.е. искаме да измерим ефекта, който носи цялата ни инвестиция в образованието и как това рефлектира вече върху резултатите на децата. Тъкмо те са крайният измерител на качеството в образованието. За съжаление всички международни изследвания показват големите неравенства по отношение на качеството на ученето и резултатите на децата в България. А те дори се задълбочават, за жалост. Затова е важно да имаме единен стандарт за качество и той трябва да бъде гъвкав и да позволява да се подобряват областите, където има нужда, или да се поддържа добро ниво там, където вече са отчетени добри резултати."
Снимки: УНИЦЕФ–България, Гергана Манчева
Председателят на Народното събрание Наталия Киселова посрещна в пленарната зала на парламента близо 100 деца от българската общност в Молдова. "Надявам се посещението в България да бъде за вас стимул да научите повече за страната, за нейната култура..
В "България днес" на 11 септември слушайте: 06:52 - Актуално от България и за общностите с българи по света 26:12 – Пътешественикът Мартин Граховски – за странстването по света 44:02 – Пътешественикът Мартин Граховски - отново в..
Присъединяването към еврозоната ще осигури на България стабилност като част от валутната зона. Това е основната задача на Европейската централна банка – да поддържа стабилност на цените в средносрочен план, което ще бъде от полза и за България,..
В четвъртък минималните температури ще са от 16 до 19°, в София – 16°. През деня под влиянието на преминаващ от запад на изток студен атмосферен фронт..
В неделя (14 септември) ще бъде пуснато движението по цялата магистрала "Европа". Това обяви министърът на регионалното развитие и..
Институт за българската диаспора и културното наследство зад граница се разкрива към Университета по библиотекознание и информационни технологии...