Цигуларят Светлин Русев – един от най-ярките инструменталисти на планетата в момента, харизматичен артист със завидна интелигентност, впечатляваща звукова култура и изумителна лекота в общуването, беше в София за концерт със Софийската филхармония. Вечерта остава историческо събитие заради световната премиера на последната симфония – Единадесета, на големия ни композитор и диригент Емил Табаков. А в първата част прозвуча филигранна интерпретация на Бетовеновия цигулков концерт. Всеотдайно изпълнение, вдъхновено и обмислено партньорство в стремежа към звуков идеал и музикантска логика, характерен и за цигуларя, и за диригента. И дълги аплаузи на възхита.
Ден преди концерта Русев сподели, че идва от "може би най-хубавия ски курорт в света - Вал Д‘Изер", където е представил солов рецитал с Капричиите на Петър Христосков, Николо Паганини и на почти непознатия в България бразилски цигулар и композитор Флаузино Вале. Всъщност 2025 г. е започнала с два много предизвикателни рецитала, при това в един ден: най-напред всички сонати на Изаи, после всички капричии на Паганини! Припомням на Светлин Русев откриването на фестивала "Мартенски музикални дни" миналата година – без съмнение подвиг от негова страна, и питам за колко време се е наложило да го "измисли":
"В самия ден беше миналата година, тъй като Краси Стоянова беше болна, наложи се да отмени участието си с Реквиема на Верди. Но това, че Йоръм(Сон) имаше проблем със самолета и не успя да дойде, съвсем промени нещата. Всъщност от трио се превърна в дуо и най-накраяв солов рецитал - мисля, че в самия ден. Все пак аз от 2019-а правя солови рецитали, но това предизвикателство наистина беше като първи голям мой рецитал. Исках да е нещо наистина значимо и се превърна в един огромен маратон, който искрено се надявам, че ще имам шанса да повторя…Беше адски изморително. Просто са милиони ноти…Всъщност това е нещо като… не висш пилотаж, а едва ли не като цирк, като гимнастика. Всяко едно "приземяване" на пръст вероятно може да се сравни наистина с гимнастиците - тоест много специфична техника. Не става въпрос за времетраене, за концентрация, а за нещо, което изисква изключително много подготовка, кондиция, просто това са едни милиони ноти с различни техники, които се променят буквално всяка една секунда при Паганини."
На въпроса - вярно ли е, че Бетовеновият е най-трудният цигулков концерт– Светлин убедено отговаря: "Да! Защото сме доста изолирани откъм начините на изразяване, на техника и ефекти, тоест това е една невероятно чиста музика, която е свързана едва ли не с гами, арпежи, тризвучия …Но докато при Паганини има всякакви ефекти – флажолети, двойни флажолети, пицикати, летящи стакати, двойни грифове и така нататък, при Бетовен е наистина чиста музика и човек се чувства едва ли не гол на сцената. Просто разполага с много по-малко варианти за изразяване на емоции. Да не говорим, че дори от гледна точка на интонацията е нещо изключително рядко... Наистина изключително труден концерт и може би най-трудният".
През октомври 2024-а на Светлин Русев бе поверен уникален музикален инструмент, собственост на българската държава – цигулката "Страдивариус" – 1716. Как се чувства днес новият му инструмент, известен като "Барон Витгенщайн"?
"Да, "Барон Витгенщайн" от 1716 година – невероятна цигулка, която е от така наречения "златен период" на Страдивариус. Страдиваруис има пет периода в творчеството, тъй като е живял почти 94 години – за човек, роден през 1644 г. просто е нечувано. Тази цигулка, както всички подобни, изисква доста дълъг период на сприятеляване. Проф. Минчо Минчев наскоро каза, че в неговия случай е отнело година и половина. При мен цигулката е от 29 октомври, така че сме още в процес на взаимно опознаване, но наистина това е уникално взаимоотношение. Всичко идва от самия изпълнител, но е много интересно как всеки човек, който свири на такъв инструмент достатъчно дълго, оставя някаква следа. Йехуди Менухин в този смисъл казва: "Това не е моят Страдивариус, а аз имам шанса да съм цигуларят на този инструмент за определен период от време" – както и аз."
Безценната цигулка, която Русев получи от българската държава е била собственост на прочутото и много богато австрийско семейство Витгенщайн. През 1950 г. е продадена в Ню Йорк и на нея свири концертмайсторът на Нюйоркската филхармония. През 1976 г. е закупена от България и беше в ръцете на Минчо Минчев в продължение на 47 години. Преди "Барон Витгенщайн" до 2021 г. Светлин Русев имаше друг Страдивариус – собственост на японската фондация Nippon. "Беше с мен цели девет години. Наистина шанс да се докосна за толкова дълго време до такъв инструмент. Но колкото и арогантно да звучи, този (новият) е по-хубав! Още по-хубав!" – възкликва цигуларят.
Припомням негово интервю, в което казва, че е бил много трудно дете, което "спирало да свири, крило цигулката, измъчвало родителите си". Питам го как би постъпил от днешна гледна точка, ако има такова дете. И дали неговите деца са послушни? Отговаря, че неговите "са послушни", може би защото не ги вижда достатъчно често. Дъщеря му – също цигуларка, ще се дипломира като магистър в Парижката консерватория."Не съм имал подобни трудности, може би защото не съм им стоял над главите, а и те започнаха да се занимават по-сериозно доста по-късно от мен. Наистина това, което съм споделял е 100 процента истина. И съжалявам, че моите родители напуснаха този свят прекалено рано, за да мога по някакъв начин да се реванширам. Но абсолютно на тях дължа всичко и благодарение на тяхната енергия и нерви съм там, където съм.
Не мисля, че има много деца, които искат да се занимават с… каквото и да било – от гледна точка на постоянство, на липса на търпение. Това е нещо, което изисква доста дисциплина, нещо много целенасочено, има и определена доза труд. Така че в никакъв случай не е лесно. Можем да го сравним с високо спортно ниво. Спрямо спорта има същото износване на стави, на сухожилия, на мускули – същите проблеми. Аз още като юноша, имах доста проблеми и съм минал през какво ли не, физиотерапии и други... За щастие, след като отново се научих да свиря на цигулка и смених цялата постановка, засега тези неща се проявяват доста по-рядко".
Наскоро е имал рецитал в Париж с пианистката Йоръм Сон. Питам как го е посрещнала френската столица този път. Отговорът: "Прекрасна авантюра! Прекрасно приключение в една от старите парижки зали– зала "Корто", която се намира в самото École Normale – известното учебно заведение (École Normale de Musique de Paris). Всъщност, имах два много интересни концерта в рамките на няколко седмици в Париж. Единият концерт беше през януари с Оркестъра на Републиканската гвардия под палката на техния нов главен диригент (Бастиен Стил). Това беше концерт - копие на този, изнесен от Менухин в Лондон през 1943. Много е интересно как той свири немска и френска музика в подкрепа на французите по време на войната. Беше в катедралата "Сен Луи" в Дома на инвалидите – един от най-хубавите военни музеи в света. А рециталът с Йоръм беше картбланш, тъй като до последния момент не знаехме какво ще свирим. Измислихме програма и идеята беше да я повторим около 14 февруари. За мен 14 февруари не е този комерсиален празник, а е Трифон Зарезан, тъй като и двамата ми дядовци правеха домашно вино! Изсвирихме част от нашия диск от миналата година, който вече е доста популярен –"Любовна музика" от Ваксман, Вагнер и други автори. Залата беше препълнена. Много горещо откликнаха хората, хареса им, много близки имаше, роднини, хора, които не бях виждал отдавна, много задушевно и приятно беше."
В момента Светлин Русев е напуснал всички длъжности, заемани от него във Франция и Швейцария, с изключение на класа му в Парижката консерватория. За него Консерваторията е много специална, на първо място тя е едно от най-старите учебни заведения за музика – едва ли не от времето на Наполеон. Там Русев е наследник на своя любим педагог Деви Ерлих. Българинът е спечелил мястото на двамата си професори – Ерлих и на Жан-Жак Канторов."Наследник съм на просто невероятни хора, така че това е мястото, където си оставам".
С Деви Ерлих ли е най-важната му среща във Франция?
"Да! В началото бях при друг преподавател, където нещата минаваха доста плавно и приятно, с много комплименти и почти без работа... И да, наистина този емоционален, социален, музикален, човешки шок в най-добрия смисъл беше с Деви и с неговата съпруга Кристин Жоливе, която е дъщеря на Андре Жоливе - известния френски композитор. Бяхме много близки и до ден днешен ако имам нужда от съвет, за съжаление той (Деви Ерлих) също не е сред нас, но бих се обадил на Жан-Жак Канторов да искам мнение от него."
Живее във Франция от 15-годишен и никога не е имал проблеми с интеграцията. Признава, че френският му е по-добър от българския. Не е усещал дискриминация, не е страдал. "Всъщност съм прекарал повече години във Франция, отколкото в България – казва Русев, – но съм все пак гражданин на света и в момента се задържам много малко. Отивам в Париж, преподавам и напускам - или вечерта, или на другата сутрин".
"В момента живея по самолетите, но… имам тайни планове за… България. Да, много бих искал! И ще се случат нещата, просто процесът е доста сложен, и тежък, и труден, и бавен."
Какво е България: език, култура, музика, родители, роднини, приятелства, бит, фолклор, храна? Какво е първото, което изниква?
"Първото е Родина, но следващите са нещата, които цитирахте, абсолютно всичко това. Просто: традиция, история, наистина фолклор, кулинарно изкуство, природа … Много неща са дадени на тази държава, въпреки че е малка и с малко население, не с толкова много ресурси като други държави, но просто не си даваме сметка – колко трябва да сме благодарни всеки ден. Какво имаме, с какво разполагаме, откъде идваме... Аз съм изключително горд и в най-добрия смисъл ще се считам, доколкото мога, с някаква капка на разпространение на изкуство, на музика и така нататък – да съм патриот."
На финала не мога да устоя и да не запитам един френски възпитаник дали е чувал за прословутия Въпросник на Марсел Пруст. Светлин Русев е чувал, но никога не е отговарял на въпросите и се съгласява охотно. Не задавам всичките над 30 въпроса, но успявам да разбера, че най-важната черта от характера му е… инатът. Качеството, което би искал да види в един мъж е достойнството, а в една жена – искреността. Най-голямата му слабост в момента е цигулката, а любимото забавление – спортът. Любим цвят– всички тонове на синьото, любимо цвете– розата. Мечтата му за щастие е осъществена, а най-голямата трагедия за него би била да се откъсне от музиката. Любимите му имена са тези на дъщеря му – Клои- Мила, а любимите литературни герои: Атос, Портос, Арамис и д'Артанян. А ако искате да научите повече за Светлин Русев от Въпросника на Марсел Пруст – чуйте отговорите в звуковия файл.
Снимки: БТА, БГНЕС, svetlinroussev.net
Нидерландката Естер Вилемс продължава да привлича хора от различни градове и националности в своя клуб за български народни танци, създаден в Хага и носещ името "Зора". Основан е през 2017 година и още тогава в него се записват 13 души, които с..
Преживяваше в междинен свят, издигнат над дребнавостите на материята, ала с допусната до Божия промисъл душа. С прилепени до земята нозе отваряше сърцето си за птиците и слушаше с наслада гъшия хор. А в белотата на картона привиждаше лицата на велики..
След като посвещава 23 години от живота си на Кралския военноморски флот, британецът Дарен Картър решава да се уволни през 2013 г. Признава, че в продължение на години се е носил без посока през "бурните води на живота" - от работа..