ПОДКРЕПЯТЕ ЛИ ДА МОЖЕ ДА СЕ ГЛАСУВА И ДИСТАНЦИОННО ПО ЕЛЕКТРОНЕН ПЪТ ПРИ ПРОИЗВЕЖДАНЕ НА ИЗБОРИТЕ И РЕФЕРЕНДУМИТЕ?

Протести срещу спрените влакове се проведоха на много места в страната

| обновено на 17.01.15 в 13:13
Снимка: Катя Чорова

Около 1 000 железничари и граждани участват в митинга в Горна Оряховица под мотото: "Не на разрухата в Българските железници". Митингът се провежда на площада пред гарата в града. Според хората 80% от спрените влакове минават през Горна Оряховица, за шест от композициите тя е първа гара.

Над 12 хиляди подписа са събрани в Североизточна България срещу спирането на 38-те влака от 12-и януари и намерението този процес да продължи. Това оставя хората в малките селища без редовен и евтин транспорт до училища и фирми в градовете.

В декларация, адресирана до Министерския съвет и парламента, участниците в митинга искат да бъдат пуснати отново спрените влакове и да не се спират нови 90, да няма съкращения на персонал в БДЖ, както и на звена и хора в Национална компания "Железопътна инфраструктура". Те се обявяват и против приватизацията на "Товарни превози".

Искаме програма за развитие на българската железница, а не за нейната ликвидация, скандират митингуващите.

Не си позволявайте да правите отново оздравителна програма за БДЖ, която в последните години означава съкращение, такъв призив отправиха към управляващите участниците в митинга.

Жители на врачанските села Бели Извор и Криводол също протестираха заради спрените влакове, които са единственият транспорт на местните хора. По време на протеста на гара Бели Извор изненадващо пристигна отдавна спрян пътнически влак от Лом за Мездра. 

Този влак е спрян в началото на декември месец. Сега изведнъж го пускат. И така, ние, хората, не знаем, че този влак съществува. Днес ние имаме стачка, влакът тръгва, нали? Това е фантом-влак, казват хората.

Не искаме пет, десет или 20 влака. Искаме да има сутрин влак, примерно на обед и вечер.

Значи за нас трябва да пуснат тези влакове, които са ни необходими за работа, за ходене на училище, да имаме превоз. Живеем в 21-ви век, посочват още те.

Протестиращи заради проблемите в българските железници се събраха и на Централна гара в София.

Въпреки че вчера министърът на транспорта Ивайло Московски заяви,че от 1-ви февруари влакове няма да бъдат спирани, а повечето от спрените на 12-и януари ще бъдат пуснати отново, протестиращите тук изразиха своето недоволство и продължават да не вярват, че това ще се случи. Има много служители на железниците, които смятат, че отпуснатите 40 милиона лева към субсидиите няма да могат да осигурят стабилизация на компанията, нито пък реформа.

Участниците в протеста на Централна гара поканиха премиера Бойко Борисов и целия кабинет да пътуват на 31-ви януари с влак до Банкя, а граждани и железничари да задават своите въпроси за социалната и пазарната функция на БДЖ:

Ние отправихме покана към министър-председателя господин Бойко Борисов на 31-ви януари от 12.30 часа да заповяда на Централна гара да пътуваме заедно до Банкя, за да видим дали пътуват 10 души във влака, да ги преброим хората, защото има два вида броене. Едното е статичното, което е в самия влак, а другото е динамичното - колко хора слизат и се качват. И всички граждани, които желаят, както и медиите, да заповядат, за да видим в крайна сметка къде са проблемите в железопътния транспорт, каза Веселин Кирев от Гражданското сдружение за обществени и релсов транспорт.

Служители на БДЖ протестираха на гарата във Варна заради спирането на влакове. Протестите ще продължат, ако няма реформи и не се съкрати администрацията, категорични са демонстрантите. Председателят на Регионалния транспортен синдикат Димитър Димитров обясни какви мерки могат да помогнат на железниците: 

На тоя, техния, влак знаете ли колко пъти сме се возили вече? Специално пък на тези управляващи сме се возили на влакчетата, знаем как се случват там нещата. Нямаме абсолютно никакво доверие, там всичко е предпоследно. Значи така, започнаха първо със съкращения, а трябваше да се започне първо с анализи, с изпълнение на минали одити в БДЖ, които мисля, че 2013-а година беше последният. Железницата е една бездънна яма, тя непрекъснато се източва и винаги има за всички, което означава, че така ще продължава занапред, ако не вземем мерки.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!