Сезон 2016/2017 на Израелската опера можа да се нарече „български“. От 8 спектакъла с участие на нейните хор и оркестър, в 3 бяха поканени български оперни певци. В самото начало на сезона гостува Светла Василева, а в две последователни поставки- на „Фауст“ и на „Силата на съдбата“, пяха Петър Найденов и Владимир Стоянов.
Дори да не знаех, че в постановката на вердиевата опера „Силата на съдбата“ участва български певец, по начина, по който изигра приемането на съдбата след като се е записал в армията и е седнал да изпие питие в кръчма, пълна с непознати, не бих могла да сбъркам, че се играе от нашенец. В един миг испанската студентска униформа, с която бе облечен певеца „изчезна“и видях везана риза и елече на селянин, видях реакция на българин, взел решение под натиска на обстоятелствата, в които е попаднал, и търси утеха за стореното във виното или може би в ракията. Операта „Силата на съдбата“ е написана от Джузепе Верди по поръчка на руската империя. Действието се развива по време на войната в Испания. Всички масови сцени бяха прекрасно решени от постановчика. Сцената на Израелската опера, която е доста внушителна, се оказа малка за масовките и особено за баталната сцена, в която прекрасно се съчетаваха игра на живо и мултимедия. Действието сякаш „изтичаше“ и в зрителната зала и зрителите се чувстваха сред бойното поле, в кръчмата, където се набират войници, или край манастира, където се раздава милостиня за пострадалите от войната. Не така стояха нещата в камерните сцени. По принцип тази опера е доста нелогична. Героите се разминават на сантиметри, без да се познаят, и всеки смята останалите за мъртви. Вероятно за да се оправдае това „незабелязване“ на близки хора, камерните сцени бяха твърде тъмни и от мрака се чуваха прекрасните гласове на певците. В ролята на Дон Карло, братът на главна героиня, прекрасно звучеше гласът на българския баритон Владимир Стоянов - прекрасно откритие за израелската опера. Преди да гастролира в Израел е бил в Токио, а следващата му спирка е Испания.
Разговаряхме с Владимир Стоянов в музея на очилата в Израел, който се намира в увеселителния комплекс Сарона срещу Операта. Решихме,че най-добър декор за интервюто ни ще е експозицията на театрални и оперни аксесоари през вековете. Освен различни бинокли, има и ветрила, на които са монтирани увеличителни стъкла, за да бъде разглеждана сцената, както и съвсем съвременни изобретения: наглед обикновени очила, които само с натискане на копче, стават театрален бинокъл. След участието си на премиерата ва „Силата на съдбата“ Владимир Стоянов има свободен ден, който не използва за да се поразходи из Израел, а за учене на своята партия за операта „Ернани“, в която ще дебютира в Мадрид.
Чуйте разговора в звуковия файл.