Невена Делчева е ресурсен учител и автор на книгата „Учениците на г-ца Цвета“. Чрез тази книга тя представя деца, които попадат в графата специални. Книгата е насочена от една страна към самите деца, за да могат те да разберат по-добре съучениците и познатите си, а от друга – изданието е в помощ на родители, които биха искали да обяснят по-лесно поведението на специалните деца. Книгата е и в помощ на учители и педагози. В нея се използва шрифта Adys, разработен за четене от хора с лека до средна степен на дислексия.
Делчева се срещна със студенти и специалисти по социални грижи в Актовата зала на Педагогическия факултет в Шумен.
„Доскоро не е имало инструментариум, с който да се намира това затруднение и да се описва като дислексия“, обясни тя. Затова се е смятало, че част от децата просто не могат да се научат дълго време да четат и да пишат. Това състояние не им пречи се развиват като останалите си съученици, категорична е тя.
„Просто им трябва повече време, за да се научат да се справят с този проблем. Той си остава. Не се лекува, точно защото не е заболяване. Той е състояние, което затруднява четенето, и изисква просто повече време, за да се научат децата да се справят в училище“, добави Делчева.
„Като специален педагог аз не мога да потвърдя дали едно дете има такова затруднение. По-скоро трябва да се направи оценка при психолог и логопед. Много важно е да се знае, че децата, които имат дислексия, нямат забавяне в развитието. В книжката ми са описани много случаи на известни личности, които имат дислексия. Една от тях е любимата ми авторка Агата Кристи. Тя е написала над 100 книги, романи, разкази, новели и така нататък. Тя е имала дислексия. Много трудно се е справяла в училище. Даже се е наложило да прекъсне и да се обучава вкъщи, защото наистина ѝ е било много трудно да чете и пише, но пак въпреки затруднението си, тя е създавала книги. Просто после е трябвало да се редактират, така да се каже, по-усърдно“, разказа Невена Делчева.
Тя призна, че понякога за родителите е много трудно да приемат факта, че децата им се нуждаят от специална помощ. Но когато те съдействат в работата с децата, нещата се получават много по-лесно.
Специалните деца се справят по-трудно с учебния процес. Това ги изтощава допълнително и невинаги имат достатъчно енергия за заниманията с ресурсните учители.
„Понякога им идва в повече. Аз мисля, че на всички деца в момента програмата е много утежнена. Имат допълнителни часове, свободно избираеми дисциплини. Толкова много външни оценявания, матури. За всички е натоварено, но понякога за децата със специални потребности е още по-трудно“, обясни Делчева.
С всяко дете обаче тя има предварителна уговорка, че колкото и да е изморено, трябва да отделят поне 10-15 минути за същинска работа. След това обучението може да премине под формата на игри или разговори.
В ранната си възраст децата не виждат затрудненията и проблемите на връстниците си, обясни Невена Делчева. Чрез различното си поведение обаче възрастните могат да им покажат, че има проблем. „Просто обществото трябва да се съсредоточи върху уменията и качествата на човек, не върху недостатъците му“, призова тя.
Приемането на специалните деца зависи основно от поведението и думите на възрастните. „Ако те покажат добро отношение към децата, покажат че няма разлика, всички са хора, всички са деца, мисля, че няма да има подигравки към специалните деца. Много зависи и от класните ръководители, от учителите, от самите родители вкъщи как говорят на тази тема и дали говорят, защото все още, според мен, се случва това да се отбягват хората, да не се говори за тях, дори да не се пита. Другата крайност пък е когато прекалено много се съжаляват хората, вместо тях се правят нещата. Това също е грешно. Трябва наистина да гледаме на хората със затруднения все едно нямат такива. Тяхното затруднение не трябва да ни плаши, ако сме приятели с тях. То няма значение“, каза Невена Делчева.
Уникални за шуменския край обичаи се проучват, описват и филмират. Те са част от проекта на шуменската Регионална библиотека „Стилиян Чилингиров“: „Преобразуващата сила на думите в българската обредност“. Читалищни самодейци от 5 населени места в областта пресъздават непознати и специфични обреди, а целта е българският дух и слово да бъдат..
За шести път Русе ще бъде домакин на престижната медицинска научно-практическа конференция „ Русенски интервенционални дни “ , организирана от Лечебни заведения "Медика", Русенския университет „Ангел Кънчев“ и Българското дружество по интервенционална кардиология. В научния форум ще има над 250 участници от страната и чужбина, съобщи д-р Панайот..
Кристофър Пенчев и Деница Маринова от шуменския квартал "Мътница" се раждат с орисията – детска церебрална парализа. Болестта докосва двигателните им възможности, но не и желанието им за работа. 20-годишният Кристофър ходи с патерица, но вече е успял да навърти първите 9 месеца трудов стаж. Зад гърба на 28-годишното момиче пък са 3 години и 8 месеца..
Шумен ще е домакин на Четвъртия национален стрийтбол турнир Shumen GT 3x3. Събитието се организира от Фондация „Гален Темелков“, а събраните средства ще бъдат насочени към основния проект на организацията „Пътят на Хипократ“. Младежката неправителствена организация със седалище в Плиска повече от 5 години помага с различни по характер инициативи на..
Отново са наводнени земи, които обработва земеделската кооперация в шуменското село Троица. В мочурището не може да влезе комбайн и декари от слънчогледовите насаждения не могат да се приберат, което е загуба за земеделеца и за собствениците на земи. Преди 2 години ви разказахме за наводняване на земеделски площи в с. Троица. И тогава, и сега..
Социална работилница за деца и семейства ще организират тази есен в Неделното училище в Русе. Целта е да се създаде общност на деца и родители, които ще се включат в изработка на изделия, от които ще се получават приходи. Ще се правят молитвени броеници по светогорски стил, свещи, кръстчета, икони, рисувани камъни. Преди това желаещите ще преминат през..
По-добра концентрация, повече внимание върху учебния процес, както и насърчаване на директната комуникация и развитие на социалните умения и самоконтрола. Това са част от ползите, които ще има забраната на телефоните в училище, каза за Радио Шумен училищния психолог от ОУ „Иван Вазов“ в Русе – Елена Минкова. Според нея е нужно на децата да се даде..