В сегашната ситуация и в средносрочна перспектива, проблем номер едно за българската икономика остава намаляващата заетост и изключително високо ниво на реална безработица, съобщават от Българската стопанска камара. От там посочват, че Управителният съвет на камарата е отправял многократно предложения за промени в законодателството, работещи мерки и инструменти за намаляване на регулаторната тежест, насърчаване на инвестициите, реформиране на публичните институции и бюджетната сфера с краен ефект - икономическо възстановяване и растеж и увеличаване на заетостта и доходите.
Актуалните данни на НСИ показват, че рязкото намаляване на заетостта след 2008 г. е съпроводено с номинално и реално увеличение на общата компенсация на наетите лица и средната работна заплата (общо и за частния сектор), които изпреварват ръста на производителността (БВП/зает, БДС/зает). Това потвърждава позициите на БСК, че в сегашната ситуация и в средносрочна перспектива, проблем номер едно за българската икономика остава намаляващата заетост и изключително високо ниво на реална безработица - над 18% общо за икономиката и над 40% при младежите до 25 г., включително спрямо страни от Еврозоната в критично състояние.
Основни фактори, предопределящи кризата в заетостта, според БСК, са продължаващата глобална икономическа криза, намаляващи инвестиции, вътрешни продажби и забавящ се износ; макроикономически дисбаланси и високи нива на трансфер на добавена стойност извън страната; нереформираната бюджетна сфера и ниска ефективност на публичните средства; висока регулаторна тежест, мултиплицираща ограниченията на т.нар. Паричен съвет; пълзяща монополизация на основни икономически сектори и дейности, осъществявана по административен и законодателен път и елиминиране на съществена част от малките и средни предприятия; забавено преструктуриране на корпоративното управление, технологичното обновяване и ниска производителност на труда; нарастващ брой на маргинилизиращи се лица без образование и квалификация, вливащи се в криминалния контингент, оказващи натиск върху системите за социално подпомагане, използвани като инструмент за елиминиране на демократичния вот на българските граждани.
БСК счита, че основен фокус на осъществяваните политики следва да бъде елиминирането на всички фактори, блокиращи възстановяването на икономиката, заетостта, създаването на условия за дългосрочен икономически растеж. От организацията декларират своите позиции - националната, браншова и фирмена политика по заплащане на труда следва да се основава на ефективен и гъвкав пазар на труда, свободен от излишни бюрократични ограничения и правила и благоприятна среда за насърчаване на инвестициите, технологичното обновяване, повишаване на образователното и квалификационно равнище на работната сила.
Сегашното законодателство и натрупан опит осигуряват редица възможности за прилагане на адекватни трудови възнаграждения, съответстващи на търсенето и предлагането на работна сила и общото състояние на пазара на труда, включително: при заемане на нови и овакантени работни места и лично кариерно развитие; чрез фирменото и браншово колективно трудово договаряне, посочва бизнесът.
Промените на минималната работна заплата следва да бъдат предприемани в рамките на бюджетната процедура само при доказана необходимост за съответната година - рязък скок на производителността или цените, смятат от БСК. При необходимост от актуализация, размерът на минималната заплата следва да се ориентира в диапазон с горна граница - 40 на сто от средната работна заплата за предходната година в съответствие с преобладаващата практика и наложили се пропорции в ЕС-27 и страни - аналози с действащ валутен борд.
Определянето и договарянето на индивидуално възнаграждение за труд и референтни минимални прагове на ниво предприятие и бранш следва да бъде обвързано с количеството и качеството на вложения труд, постигнати средни нива на производителност, с конкретните условия и пазарни перспективи, като се отчита продължаващата криза в икономиката и заетостта, смятат от БСК. Договорените минимални прагове на заплащане на браншово ниво следва да са съобразени и с възможностите на предприятия и регионите с влошено икономическо състояние с оглед недопускане на фалити и загуба на работни места.
Следва да отпадне предвидената в чл. 244, т. 2 възможност по административен път, Министерският съвет да определя допълнителни трудови възнаграждения и обезщетения, извън регламентираните в КТ.
В диалог с браншовите организации и социалните партньори, следва да се предприеме анализ и да се консултират съответни промени в КТ и Кодекса за социално осигуряване за отмяна на възможността за разпростиране на браншовите КТД и определянето на прагове за минимален осигурителен доход по професии и квалификационни групи.
Необходими са промени на Кодекса на труда за разширяване прилагането на минимални почасови ставки за постигане на гъвкавост в трудовите отношения, за подобряване на ефективността, организацията и заплащането на труда, за посрещане на потребностите на различни сегменти на пазара на труда и работната сила – младежи, ученици, студенти, стажанти и специализанти, работещи в следпенсионна възраст, майки и неравностойни групи на пазара на труда. Следва да бъде подготвена и осъществена паралелна реформа на системата на социални плащания и социално подпомагане.
Възможностите за опазване на сградния фонд на стара София обсъдиха на среща главният архитект на столицата Богдана Панайотова и кметът на район "Оборище" Георги Кузмов. Ограничаване височината на новото строителство - от сега допустимите 6-7 етажа до максимум 3 предлагат от районната администрация. Целта е да се запази архитектурното наследство и чарът..
От 00.30 часа до 04.30 часа на 16 и 17.06.2025 г., се забранява влизането на пътни превозни средства по бул. "Царица Йоана“, в участъка от бул. "Д-р Петър Дeртлиев“ до бул. "Вардар“, съобщиха от Столичната община. От там допълват, че това се налага поради миене на транспортния тунел в ж.к. "Люлин".
Осем мини ВЕЦ-а могат да се изградят по водопроводи на София, довеждащи питейна вода. Имаме анализи, които показват, че на 4 места могат да се инсталират такива съоръжения, обясни общинският съветник от " Синя София " Вили Лилков в интервю пред БНР. Той сподели, че планираните първи два мини ВЕЦ-а ще работят по 7000 часа годишно и това..
Поскъпват наемите на общинските жилища в Перник и Батановци. Новите цени влизат в сила от 1 август т.г. и ежегодно ще бъдат актуализирани. Решението бе взето на проведеното днес заседание на местния ОбС. Определени са две зони, като цените за наемите зависят от това в коя от тях се намира жилището. За първа зона наемателите ще плащат по 2 лв. на кв.м...
Двойно увеличение на таксата за разрешително за строеж в София ще предложат на днешното заседание на Столичния общински съвет от групата на "Спаси София". Таксата не е променяна от 2006-та година и е на цена средно около 10 лева на квадратен метър, посочи председателят Борис Бонев, който очаква докладът да бъде подкрепен. "Смятаме, че всяка..
15-годишно момче от София е издирвано от близките си. Вчера то не се е прибрало от училище, съобщи във Facebook неговата сестра. 15-годишният Николай е забелязан за последно вчера в 74 СОУ, а след това не се прибрал и следите му се губят. "Не знаем с какво е облечен, тъй като баща ми излиза преди него за работа, той след това за..
Предстоящото поскъпване на тока, парното и топлата вода от 1 юли с близо 5 процента средно за страната ще бъде обсъдено на открито заседание в Комисията за енергийно и водно регулиране. На него производителите, електроразпределителните дружества и топлофикациите ще изложат своите становища по предлаганите от регулатора цени. Най-голямо увеличение на..