В балната зала на Двореца можете да посетите изложбата "Италианската мода, родена от мечти", която дава бърз обзор в омагьосаната гора на италианските дизайнери - облекла от Джорджо Армани, Ренато Балестра, Лаура Биаджоти, Мариела Бурани, Джанфранко Фере, Роберто Капучи, Валентино, Джани Версаче и др.
В София можете да се потопите в магията на киното с "Pretino", облекло носено от актрисата Ава Гарднър във филма "Босата графиня" (1956г.) и отново представено по модерен начин от Федерико Фелини, който облича с него Анита Екберг във филма "Сладък живот" (1963г.) Но можете да видите и една фатална рокля, носена от Наоми Кембъл през 1998г. на последното мъжко ревю на Джани Версаче, в което тя излиза с нея накрая и стреля по всички мъже. Това се оказва последното ревю на италианския дизайнер, защото самият той е застрелян след няколко дни пред дома си. Можете да видите и червената рокля, създадена по формите на Клаудия Шифър от Валентино през 1998г., в Националната галерия можете да видите и рокли, носени от София Лорен, Мила Йовович и други актриси и модели.
От 40-те години на миналия век Италия е страната, която "ориентира" и повлиява вкуса на хиляди, благодарение на дизайнерите, утвърдили модните тенденции. Модата като социален феномен е дори обект на академични проучвания. Двете световни войни променят мястото на жената в обществото. Нуждата да отменят заминалите за фронта мъже във фабрики и производства, както и липсата на материали заради разрушената текстилна индустрия, налагат практично облекло - удобно, функционално и по-близко до мъжкото: семпла кройка, надиплени поли или такива с пенсове.
По онова време модата се диктува от модернизацията на обществото. Завоюването на определена свобода от страна на жените - дотогава държани на страна от работа, политика и обществен живот - определя профила на домакинята, която вече не се подпомага от прислугата, а от модерни домакински уреди. Така се утвърждава функционалната, практична мода, характерна за която са късите прически, полите до коленете и дрехите с цип, измислен през 1923г. от Скиапарели, в отговор на влиянието на дадаизма и сюрреализма.
Киното през 30-те години със звезди като Грета Гарбо и Марлене Дитрих, допринася за окончателното налагане на стройната женска фигура. Опитът да се създаде независима италианска мода, така желана от Мусолини, който ограничава вноса на материи като памук, вълна и юта, силно развива производството на коприна, коноп и лен и допринася за изобретяването на изкуствената коприна. Голямата бедност в следвоенниs период обаче поддържа тенденциите за семпло облекло, което обаче се компенсирало от силния грим и изисканите прически. Както често се случва, липсата на средства стимулира въображението: раждат се таланти като Ферагамо, който при липсата на кожи, превръща обувките на платформа в моден елемент срещу течението: или Джулиано Фрати, който създава копчета и бижута от обикновени материи като корк, въже и лико. Така се започва традицията да се ползват аксесоари, които обогатяват основното облекло, като го персонализират. Европа започва да съживява своята текстилна индустрия след войната и предлага нов модел за романтична, женствена и аристократична жена.
Тя се облича с корсети и леко разширени поли с усещане за XIXв. Тежката изолация, в която Италия се оказва след войната води до големи социални сътресения, но и големи реформи - като универсалното право на вот през 1946г. Жените гласуват за първи път, Биеналето във Венеция отваря отново врати, а през 1948г. се провежда и кинофестивалът. Италианците започват да осъзнават собствените си възможности, както и артистичния си потенциал. В този оптимистичен климат, сестрите Фонтана изоставят малкото си селце и идват в Рим, за да започнат своя собствена дейност - най-често срещаната професия за жена, а именно шиенето.
Вносното кино, със способността си да заснема нискобюджетни филми в декорите на откритите през 1937. студия Чинечита, както и естествените археологически локации, довършва процеса. Списания, фотографии, кино. Италианските шивачи бързо се превръщат в говорители на обществото. Триумфира нова модна формула - изцяло в италианска естетика. Променя се и женската фигура - новият тип здрава, закръглена и грееща жена, която блести в конкурсите за красота, се превръща изведнъж героиня на неореализма.
Още подробности може да чуете от разговора на Юлия Владимирова с Маргарита Андреевска.
Във вторник темите от деня в предаването "Форум" коментираха Любомир Карадимов - съосновател и управител на комуникационна агенция и Росен Юлиев - част от Комеди клуб. Заедно с водещия Лъчезар Христов, темите, които дискутираха днес, бяха: - Бойко Борисов от Пловдив: Ако не е ГЕРБ - няма еврозона! - За случая Явор Георгиев от..
Националната агенция за приходите, Комисията за защита на конкуренцията и Комисията за защита на потребителите започнаха съвместни проверки за необосновано повишаване на цените от търговци, които използват въвеждането на еврото за спекула. Първата проверка се е състояла в началото на юни, в момента тече втора, каза пред Радио София директорът..
Тази вечер откриват изложбата "Метафора на паметта" на художничката Деница Тодорова в къща-музей "Вера Недкова". “Това е авторка, която не е толкова позната в България, тъй като от много години живее и твори в Белгия. Позиционирана е в Антверпен. Нейната изложба в къща-музей "Вера Недкова" е една доста по-сериозна като представяне изложба. Деница..
От началото на юни e в ход кампания на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата, която всяка седмица информира за движението на цените на основните хранителни стоки на едро. Целта е да се избегнат спекулациите с цифри и невярна информация в процеса по приемането на еврото. Гражданите могат онлайн да следят хода на цените, каза пред Радио..
Изложбата на визуалния артист Боян Монтеро "Das Gift“ ще се открие в Гьоте-институт на 19 юни, от 18.30 часа. Думата “Gift“ на съвременен немски означава "отрова“, но произлиза от старонемската дума за "подарък“. Тази драстична трансформация разкрива както лингвистичната, така и концептуалната сложност на думата, превръщайки я в интригуващ..
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
“Животът ме отведе към тази професия, тъй като много обичаме животните. Дълги години работих в корпоративни компании, но усещах, че трябва да правя нещо с ръцете си и нещо, което ми носи добавена стойност”, казва Мерилин Петрова , фризьор на домашни любимци. Тя разказа, че е видяла идеята в чужбина и след проучване на нашия пазар, разбира че..