Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Все по-свързаната (като транспорт, и не само) Европа събра европейски лидери в Талин

Конференцията Connecting Europe, която се провежда днес и утре в Талин, е организирана от Европейската комисия и Естонското председателство на Съвета на Европа (която след това ще поеме нашата страна). Основната цел на събитието е да се определят финансовите изисквания, приоритети и изобщо цялостната политика в транспортния сектор за следващия програмен период, който започва през 2021.

Талин е наистина подходящ за подобна среща на високо ниво в транспорта, тъй като това е единствената столица в Европа (и единственият град изобщо) с напълно безплатен транспорт за своите жители - хората тук имат специални карти, с които ползват всички форми на обществения транспорт (включително и железопътен, в широките рамки на града), само задължително трябва да отбелязват всяко свое пътуване (ако не "чекират" картата си, биват глобявани).

И в други отношения Естония е лидер - за това повече разказва Лили Големинова директно от Талин – може да чуете прикачения звуков файл.

И така, името на конференцията идва от CEF (Connecting Europe Facility) - една доста уникална комбинация от грантове и други финансови инструменти, благодарение на която за сегашния програмен период (2014 - 2020) в сектора се "вливат" 30 и половина милиарда евро. Бюджетът към този момент е усвоен в доста висока степен (почти 98 %), а на събитието бяха представени и резултатите към този момент. Трите сфери, които работи Connecting Europe са транспорт, енергетика и дигитални услуги. Средствата се разпределят между всички държави-членки според подадените проекти (чието число расте стремително от година на година) и тяхната свързаност с приоритетите, като България са "дошли" 476 милиона по трите направление ("отличници" по получени средства са Полша с почти 4.5 милиарда, Германия и Франция - всяка с малко над 2 милиарда, а над един милиард са още Италия, Чехия, Унгария и Румъния (тук следва да се позамислим). Девет са най-важните коридори в TEN-T (Трансевропейската транспортна мрежа) като България участва в два от тях (тук не е въпрос на проекти или желание, а на територия) - Orient - East Med, който започва Централна Европа (Бремен и Рощок) и преминава през Чехия, Словакия, Виена, Румъния и България (стига до Бургас), за да завърши в Кипър. Вторият коридор, който е важен за нас е Рейн-Дунав - главната връзка (Изток-Запад) между континентална Европа и всички държави по поречието на Майн и Дунав с Черно море, като тук най-много са проектите (иначе общо 563), свързани с подобряване на железопътния транспорт (и въвеждането на високоскоростни влакове) и водните връзки между участващите държави.

За добри примери тук са посочени Виена (и в двата коридора там ще бъде разпределителния "хъб") и Гюргево, което се трансформира с първото "зелено дунавско пристанище" ("зелено" в смисъл на интегрирана енергийна ефективност и съобразени с опазването на околната среда пътища за постигане на интермодалност.

Извън официалната програма на конференцията се състояха неформални срещи на министрите на енергетиката и на транспорта на страните-членки на ЕС. Стана ясно, че всеки е представил своите приоритетни проекти за следващия програмен период и сега идва времето, в което ще се обсъждат, договарят и доизясняват на всички нива до май догодина, когато Гюнтер Йотингер ще обяви новия европейски бюджет. Засега е ясно, че за довършване на всички вече стартирали проекта ще са необходими 500 милиона евро.

Еврокомисар Виолета Булц (която отговаря за транспорта) заяви, че е много доволна от CEF, от този модел на финансиране, при който важи принципа на "use it or loose it", тоест контролът е директен и стриктен и ако дадени средства не се усвояват, те се пренасочват; и от добавената стойност, която носят всички тези транспортни проекти (и като работни места, и като намаляване на вредните емисии). Тя говори и за това колко е важно Европа да е свързана (по всякакъв начин) и да можем да се придвижваме из нея (на даден етап с един-единствен електронен билет), сменяйки транспорт и преминавайки граници, без това да ни забавя ни най-малко.

Коментираше се стопанисването и поддържането на това, което е изградено (много актуален за нас проблем) и как то трябва да бъде взето предвид при съставянето на самия проект, но и за важността на тол-системите като източник на средства. Като пример за отдавна започнал, но незавършен и пълен с проблеми проект беше посочен този, предвиждащ високоскоростна влакова връзка между Брюксел, Страсбург и Люксембург; както и някои проблеми, свързани с регулацията и прилагането на стандартите в Orient - East Med в България и Румъния.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Пианото е най-естествено, ние не свирим на него, то свири на нас

Надежда Йоцова е израснала в музикална къща – баща ѝ е Христо Йоцов, емблематична фигура в българския джаз, майка ѝ е цигуларка в Симфоничния оркестър на БНР, нейният дядо Георги Йоцов е изтъкнат обоист от Софийската филхармония (със сериозен интерес към барока), баба ѝ Рина Ранджева е пианистка…можем да продължим да изброяваме, но Надежда върви по..

публикувано на 23.02.25 в 09:42

Нова музика за стари филми

Киноконцерт: Романтичните неволи на Чаплин, Кийтън, Линдер - прожекция с музика на живо. Слушаме Еви Карагеоргу – координатор на събитието: "Това е много специална програма с три неми филма с музика на живо, рядко имаме такава възможност да ги видим" Повече подробности за автора на музиката и други неща, които ще ви заведат на прожекцията - в..

публикувано на 22.02.25 в 16:39
Лесничеят Васил Попов

Историята оживява - Лесничеят Васил Попов, част първа

Разказът е на Снежана Маринова - краевед, изследовател на историята на Стара Загора и съавтор на книгата “Мозайка от миналото на Стара Загора”: Къде са секвоите в България? Откъде идват тези в Борисовата градина? Кой е В.В.Попов, чийто постамент за паметник откриваме до секвоите там? "Каква е цената, ако иска един човек като родения в Стара..

публикувано на 22.02.25 в 16:00

Софийски разкази - Софийска хроника. София след Освобождението (1878-1885)

Разговорът е със Здравко Петров -  урбанист и създател на проекта “Исторически маршрути”: "София никога не е била изостанала, минава през много животи. Била е много различна от това, което можем да си представим - с кьорсокаци и малко черкви, някои, като Света София, превърнати в джамии."  Какво е съдържал първия градоустройствен план, кои са..

публикувано на 22.02.25 в 15:00
Вивиа Ники

Северът със скритите му красоти

Прожекции на документалния филм „Скритата красота на Севера“ - повече за филма, заснет с дрон от неговия автор Вивиа Ники: "Северът за моето усещане е много мистично място с изключително много култура, оято е неразкрита." Разказът продължава като филм във филма или като изложба за филма - преценете сами в звуковия файл.

публикувано на 22.02.25 в 14:49

Мултижанровите подходи разширяват представите за изкуство

Започва третото издание на „Форум за съвременно изкуство и култура WIDE ARТ“ – за него ни разказва Радослав Механджийски: "Представяме съвременното изкуство през най-различни перспективи. Търсят се пресечни точки между технология и изкуство, психоанализа и изкуство и т.н. Мултижанровите подходи разширяват представите за изкуство." Още за поредното..

публикувано на 22.02.25 в 13:40
Мария Маринова и Евгения Селвелиева

Мечталище - културен хъб

Визулен тур в изкуствата – Мария Маринова и Евгения Селвелиева от настоятелството на „Читалище-мечталище“ – на живо в студиото: "Това е гражданска инициатива, която събра съвсем случайно единомишленици. Оказа се, че има страшно много хора, които искат да видят културен хъб, а не прашасали и оставени на командно дишане места.  Реално има супермного..

публикувано на 22.02.25 в 11:35