Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Арх. Здравков: София да бъде град на хората, а не на автомобилите

арх. Здравко Здравков гост в "Радиокафе"
Снимка: Олга Добрева

Приоритетите ми като главен архитект са на първо място превръщането на София в град на хората, не на автомобилите.  Това е основното мото, което искам да проведа като моя работа и изобщо във времето, в което аз съм главен архитект да поставя мерките по трансформиране на града. Да намалим нивата си на моторизация, да започнем да ползваме градския транспорт, да подобрим пешеходните пространства, да създадем система от свързани пешеходни пространства. Това каза главният архитект на столицата Здравко Здравков, който бе гост на изнесеното студио на "Радиокафе" в неделя в столичното Ларго. 

Архитект Здравкоев откри благотворителната изложбата „Магията на Коледа“ на учениците от 143 училище „Георги Бенковски“. Ето какво каза в разговор с водещата Анелия Торошанова арх. Здравков.

Всяка година, виждате се опитваме да подобрим нещата и все по-европейски да изглежда нашия град, виждаме и много собственици на магазини и заведения влагат изключително желание да променят това, не само общината да участва в украсата на града, а има едно отношение на собствениците, което е изключително положително.

Къде виждате е магията на София, освен в украсата?

Магията е закодирана най-вече в хората и в любовта, която си даваме, защото считам , че ние като хора ние обичаме да се срещаме с други, да комуникираме, а София е мястото където, тази хилядолетна история успява да акумулира едно огромно събиране на хора, така че и на мястото където се намираме, енергията, която има излъчва своята енергия.

Децата ни ще живеят тук и трябва да направим града по-добър за тях, каза още арх. Здравков и добави: Надявам се да могат и да подобрят нещата, все пак градът започва да изглежда все по-добре, така че нека да живеят в един по-модерен, европейски, здрав, екологичен свят.

Каква е вашата визия за София през зимните месеци?

София не само през зимните месеци, а и изобщо като цяло трябва да намери формулата, по която да промени начина си на придвижване, защото всички ежедневно прекарваме по задръстванията, изнервени сме. Това е начинът, по който стигнахме до тук благодарение на тази моторизация, която изживяхме последните десетилетия. Ние стигнахме една моторизация от порядъка на 680 автомобила на 1000 човека, ако продължаваме по същия начин ще седим в задръстванията не с часове, а доста повече, затова трябва да променим начина на придвижване в града и в тази посока работим изключително усилено.

Така че София през зимата и през следващата година ще работи последователно по създаване на мерки по увеличаване на стимулирането на ползването на градски транспорт и обратно –по създаване на начини за намаляване на влизане на трафик в центъра.

Как можем да накараме хората да слязат от автомобилите? Много хора вече ползват метрото

Трябва да им  предложим две неща: цена и време, а пък зад тези две простички думи седи изключително много работа. Не е необходимо да има само рестрикции, трябва да се развива и градския транспорт, системата от буферни паркинги.

Архитект Здравков припомни, че през тази година от Столичната община са заложили системи за зарядни на електростанции, за да може  постепенно в града да се изгради система от електромобили, които да могат да се ползват на принципа на т.нар. “carsharing”, или споделяне на автомобили. През следващата 2018 година предстои да стартира и велоконцесия, която ще създаде и система от велосипедна мрежа в града.

Ще има ли места за нови паркинги?

Местата за нови паркинги трябва да бъдат разположени по периферията, каза арх. Здравков. Виждате паразита, който преминава през центъра, през бул. „Тодор Александров“ и бул. “Дондуков“  броят на автомобилите е почти един и същ. Желанието ни е да намалим този паразит през центъра, за да разтоварим града. Естествено това трябва да стане и с по-дългосрочни мерки. Започваме стъпка по стъпка.

Заедно с изграждането на трета метролиния се изгражда паркинг, който ще бъде разположен до метростанцията на Овча купел.

Архитект Здравков цитира датските архитекти, които всяка година намаляват паркоместата с 2%. По думите му системата на гариране и паркиране следва да следва градския транспорт. Той заяви, че от общината искат да направят промяна на модела на планирането на града като се допитат до общественото мнение и да се направят анализи.

Как София може да стане по-зелен, по-екологичен град?

Колегите, които дойдоха от Париж установиха, че София има много повече зеленина от Париж и от Виена. Въпросът основно е за свързване на зелените площи. Да създадем система от зелени връзки, парковете да ги свържем посредством тези линейни пешеходни пространства с едни зелени коридори, за да може да се получи една система, която свързва отделните паркове. Отделно работим по различни изисквания по Общия устройствен план (ОУП). Гарантирам ви, че не се въвеждат сгради без изпълнено озеленяване, без проектите, които отговарят за съответната зона. Изключително много увеличихме задълженията към инвеститори да си спазват проектите по част „Озеленяване“. Първо всеки да си погледне в рамките на своята къщичка, да си подреди двора, да си сложи озеленяването, а не да изконсумира целия си имот на 100 % без да сложи нито едно дърво и нито една зелена площ. Това е основно изискване към проектната документация и в тази посока сме издали съответните указния изисквания към районните архитекти. Съответно при въвеждане в експлоатация изключително много държим  на озеленяването.

Радвам се, че инвеститорите все залагат повече на зелени проекти, в които въпреки параметрите на проекта търсят и покривно и фасадно озеленяване. … Целта ни е да създаваме сгради с нулево потребление на енергия.

Как си представяте София в по-далечно бъдеще, след 30 години, например…?

След приключването на председателството на Съвета за Европа, започва основен ремонт на пешеходните зони- цялата улица „Граф Игнатиев“ от ул. „Алабин“ до канала , напречните връзки, улиците „Солунска“, „Цар Шишман“ и „6 септември“ и успоредно с това пространството около храм-паметника „Александър Невски“.

Главният архитект на София припомни, че преди около месец от Столичния общински съвет са приели стратегия за промяна от ул. Алабин до бул. „Ал. Стамболийски“ да стане пешеходна зона. 

Целият разговор можете да чуете в звуковия файл. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Стефан Димитров, airbg.info: Град се управлява час по час

В края на миналата седмица Столичната община въведе мярката Зелен билет, с който срещу 1 лев всеки може да пътува неограничено целия ден с градския транспорт в София. Въвеждането на Зеления билет важеше за четвъртък и петък, когато стойностите на фини прахови частици във въздуха бяха нормализирани. Именно затова голяма част от столичани..

публикувано на 13.01.25 в 10:27

Изградиха първата водеща линия за незрящи в подлез в София

В подлеза на бул. "Цариградско шосе“, при бившия хотел "Плиска“, вече е факт първата водеща (тактилна) линия за незрящи. Идеята идва от Виктор Асенов, който е със 100% вродена слепота и от години се бори за по-безопасна среда за хората като него. Инициативата подема кметът на район "Слатина“ Георги Илиев, а проектът е осъществен с..

публикувано на 13.01.25 в 09:04

С временни прекъсвания снеговалежите продължават

През следващото денонощие метеорологичната обстановка в южната половина от страната ще остане усложнена. С временни прекъсвания снеговалежите ще продължат, като значителни ще бъдат в Рило-Родопската област, Странджа и Сакар, а слаби - в Предбалкана, съобщиха от НИМХ. Без валежи ще бъде в Дунавската равнина. Вятърът ще се ориентира от североизток - ще е..

публикувано на 13.01.25 в 07:35
Със Зоран Джуров – Председател на Общински съвет Цариброд

Цариброд: трябва да сме сплотени и единни

Днес "Радиокафе" гостува на Община Цариброд – Република Сърбия.  Какви ще бъдат предизвикателствата пред българите, които живеят тук през новата година? Това е  поредното съвместно предаване на Радио Телевизия Цариброд и Радио София. Зоран Джуров – Председател на Общински съвет Цариброд е първият ни събеседник: "Глобално нещата не са се..

публикувано на 12.01.25 в 11:54
Иван Симов на технически съвет

Историята оживява: Радиото - инж. Иван Симов, лента първа

На 25 януари 2025 година, Българско национално радио отбелязва 90 години от издаването на Указ номер 25, подписан от Цар Борис III. С тази наредба-закон радиоразпръскването в България става държавна собственост. Тази дата се възприема за начало на професионалното радио в България: Историята на българското радио обаче се заражда и оформя още..

публикувано на 11.01.25 в 16:00
С Анатолия Тодорова - уредник в Историческия музей “Свищов” и член на УС на международна фондация “Алеко Константинов”

Софийски разкази - Алекови дни 2025

Разговорът е с Анатолия Тодорова - уредник в Историческия музей “Свищов” и член на УС на Международна фондация “Алеко Константинов”: "Няма друг българския писател, останал с малкото си име, като наш съвременник и приятел. По неговото време Свищов е градът на първите неща. Гражданите в ежедневието си се радват на балове, приеми. Парите са се влагали..

публикувано на 11.01.25 в 15:00
Филип Тотю

Адресите на любовта - войводата Филип Тотю

Легендарният поборник, войводата Филип Тотю е имал богат и вълнуващ любовен живот, въпреки строгите правила  за хайдутина -  да не прескача дувари и да не ходи по жени, нито своя, нито чужда. Точно тях Филип Тотю не спазвал. Той имал три съпруги, съдили са го за двуженство, с последната си жена се събира, когато той е на 65, а тя - на 29...

публикувано на 11.01.25 в 14:00