След задълбочено проучване, проведено през 2012 година в Мюнхен, изследователи открили, че пациент, който предварително се е настроил негативно към очакваните резултати получава странични ефекти много по-често от очакваното. В този смисъл, може да се каже, че ноцебо ефектът се доближава доста до идеята за хипохондрията. Ноцебо ефектът всъщност се отключва още от ранна възраст, предупреждава Яна Кирова:
С ноцебо ефекта ние имаме предвид отрицателните последствия от негативното мислене и негативните убеждения. Нашите базови убеждения и ценности се формират през първите шест години, тогава когато съзнанието не е активно, не е критично. Ако родител си изпусне нервите и каже на детето: "Ти за нищо не ставаш", то не си казва, ако е на четири години: "Хей, чакай, ти не си прав аз не съм съгласен", то приема това напълно и това става негово убеждение. Тези убеждения отиват в подсъзнанието, само че съзнанието се управлява от подсъзнанието. Така онова "ти не ставаш за нищо" се превръща в "аз не ставам за нищо".
Яна Кирова съветва да търсим помощ, без да се срамуваме, тъй като е възможно човек сам да си помогне, но това ще му отнеме години, резултатът не е ясен, а страдащият ще е пропуснал много възможности, ще е претърпял още разочарования и непълноценни връзки, ще похаби и много психическа енергия. В живота има много трудности и ние трябва да се справяме с тях, а ноцебо ефектът може да застраши здравето ни и дори живота ни. Когато някой се възприема като едно беззащитно същество, което е жертва само на обстоятелствата, това е изключително демотивиращо и човек прездварително решава, че няма да се бори.
За да не си навреди сам, попадайки по въздействието на негативизма, човек не трябва да приема всичко за чиста монета. Трябва да се научи да филтрира информацията, съветва Яна Кирова.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..