Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ейбъл Ферара: Киното е едно от най-силните оръжия за масово поразяване, макар и в позитивен смисъл

Създателят на филмовите класики "Лошият лейтенант" и "Кралят на Ню Йорк" Ейбъл Ферара е гост на  22-ия "София филм фест". Провокативният режисьор, работил с актьори като Кристофър Уокън, Уилям Дефо и Харви Кайтел, получи наградата на София за приноса си към киноизкуството и ръководи два майсторски класа. В рамките на  филмовия форум публиката може да гледа няколко негови филма - документалните "Пиаца „Виторио" и "Ейбъл Ферара: Alive in France", както и „Разкази за стриптизьорки“, „Пазолини“ и „Кралят на Ню Йорк“. Ферара е прочут с провокативните, често противоречиви сюжети и неоноар образи във филмите си. 

Имах малко по-трудно детство. Израстнах в италианско католическо семейство в Ню Йорк и по-точно в Бронкс, където знаете, че има гето. Семейството ми се изнесе от града и на практика живеехме в покрайнините на Ню Йорк. А 60-те бяха години на голяма надежда в САЩ - времето на Джон Кенеди, хора летяха до Луната. Преди войната във Виетнам  Америка беше и доста оптимистично място, където можеше да мечтаеш за всичко. И всяка мечта можеше да се сбъдне. И това, че на 16 хванах за първи път камерата и реших да правя филми, не беше кой знае колко необикновено. Такъв беше духът на времето. Всичко беше възможно.

Това бяха ранните години на Бийтълс, Ролинг Стоунс - музика, която ми харесва. И някакси във въздуха имаше творчески заряд, който свърши със 60-те години.

Хубавото при мен беше, че рано осъзнах с какво искам да се занимавам и че ще бъда филмов режисьор и мога да го правя. И като всички останали и аз ходих първо на училище, после в университета. Трябваше да направя този огромен скок от завършването и започването на работа и да  се издържам от това, което правя.

В Ню Йорк в средата на 70-те на практика нямаше независимо кино. Ние трябваше да го измислим. Имахме, разбира се, възможността да отидем в Холивуд, да си намерим там работа и да снимаме филми, но избрахме другия път. Вдъхновявахме се от европейските режисьори, френската нова вълна. Тези филми изглеждаха така, все едно си хванал камерата със своите приятели и си започнал да снимаш. И в крайна сметка ситуацията не се е променила кой знае колко много. Да, сега има по-добри възможности да се финансират такива проекти. Но основното е, че вярваме в това, което правим и продължаваме да го отстояваме. Опитвам се да бъде искрен. Сега съм будист, но дъщеря ми е християнка. Мисля, че това е следващата стъпка към духовността. Все още развивам ума си и все още се уча. И се вълнувам винаги, когато започвам снимки.Снимка

На въпроса кои са най-интересните сюжети и истории, когато започва да снима и за какво иска да разказва най-много, Ейбъл Ферара отговори така:

В началото бяхме много философски настроени. Впоследствие станахме и много политически настроени. Просто защото войната във Виетнам започна. Наши близки загиваха някъде там. И нямаше как да не политизираме своята работа. Сега, като се замисля, филми като „Битката за Алжир“, филмите на Пазолини - ето още от тези връзки, някак си станаха една от причините да се прави такова кино.Всеки филм е политически. Ние живеем на този свят и правим филмите си. Така че просто няма как да избягаш от това. Киното е едно от най-силните оръжия за масово поразяване, макар и в позитивен смисъл.

Дали съм доволен от работата си? Доволен не е думата за филмов режисьор. Какво значи да си доволен, когато непрекъснато трябва да се справяш с проблема как точно да изразиш това, което носиш в себе си. Мистерия е да снимаш и след това да вземеш парчетата лента и да ги сглобиш в едно цяло. Понякога има моменти на удовлетворение. Но все пак човек се променя, светът и гледната му точка също.

Иначе музиката е много голямо вдъхновение за мен. Филмите до голяма степен съществуват и заради музиката. Музиката и изображенията са част от магията на киното. Почти няма такова нещо като нямо кино. Дори и тогава един човек сяда на едно пиано в кино салона и свири, докато филмът тече. Така че музиката винаги върви ръка за ръка с киното. И чрез нея аз се опитвам да намеря своя начин и своя път да се справя с това как да помиря музиката и изображението, така че като гледаш филма той да те докосне, да те грабне, да ти е яко. Всичко това на практика е необяснимо как се случва.

И в крайна сметка тази магия на киното, за която не ти стига цял живот да я разгадаеш, се свежда до един универсален език, на който всички ние общуваме. И когато един филм е направен добре, той е въздействащ и достига до всеки, също като музиката.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Форум, 10.06.25: Политиката на София за издаването на разрешителни за строеж

Продължава коментарната седмица на арх. Веселин Алексиев и Деян Драгиев в предаването "Форум". Заедно с водещата Елена Пъневска, те обсъдиха следните теми: Кметът на София Васил Терзиев предлага общината да изкупи знакови частни имоти в центъра на града, които да се възстановят и преустроят в детски заведения; Спаси София предлага двойно..

публикувано на 10.06.25 в 18:15

Калина Кръстева ще представи произведение на Джон Тавенър пред софийска публика

Българска инструменталистка от клàса и от семейство с традиции в изпълненията на виолончело идва от Австралия и ще свири на 17 юни в зала "България". Калина Кръстева живее и твори в Мелбърн от 2009 г. Преди това по 7-8 години е учила и свирила във Великобритания и Португалия. Нейният баща е известният проф. Анатолий Кръстев, брат ѝ  Атанас..

публикувано на 10.06.25 в 17:54

Младите са готови да бъдат част от промяната, но не вярват, че им се дава възможност

Младите хора в България са готови да бъдат част от промяната, но не вярват, че им се дава възможност - това отчете изследването "Младите могат, за да има смисъл - трябва да има диалог“, реализирано от социологическа агенция "Тренд“. Проучването е насочено към отношението на младите спрямо, теми свързани с участието им в обществените процеси и..

публикувано на 10.06.25 в 17:02

Съветът по наркотичните вещества в Перник избира ново лого

Остава по-малко от седмица за участие в конкурса за създаване на лого на общинския Съвет по наркотични вещества и Превантивно - информационния център в Перник. Крайният срок е до 16 юни, като целта е с логото визуално да се представят усилията на двете структури в борбата с употребата на психоактивни вещества и в насърчаването на здравословен..

публикувано на 10.06.25 в 17:01
Зинаида Златанова

Форумът "Green Transition" с фокус върху устойчивото бъдеще

От 16 до 20 юни столицата ни ще бъде домакин на най-големия форум за трансформация и развитие в Централна и Източна Европа - "Green Transition 5.0 - Конкурентоспособност и иновации в страните от Централна и източна Европа". Очаква се в рамките на форума да бъдат коментирани и теми, свързани с икономическото развитие на региона. “Това е един форум за..

публикувано на 10.06.25 в 15:24

Текат сроковете за втория Национален музикален конкурс "Милчо Левиев"

Младите музиканти имат още 2-3 дни за да кандидатстват за второто издание на Националния музикален конкурс "Милчо Левиев", съобщи пред БНР-Радио София Вики Алмазиду. Тя беше години до големия български музикант – пианист, композитор, аранжор, и е в основата на организирания конкурс за пианисти. "В името на конкурса нарочно се казва..

публикувано на 10.06.25 в 14:48

Близо 30 млн. лв. влизат в бюджета на СО, ако се удвои таксата за строеж

Близо 30 млн. лв. годишно биха влизали в бюджета на Столичната община, ако таксата за строеж се увеличи два пъти. С аргумента, че тя не е променяна от 2006 г., а инфлационният индекс е нараснал с близо 100%, общински съветници от „Спаси София“ настояват за промени в Наредбата за определяне и администриране местни такси и цени на услуги,..

публикувано на 10.06.25 в 14:44