Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Петя Александрова: За добрата екранизация е нужен режисьорски стил

В седмицата, посветена на киното и литературата, предаването “Радиоприемница” завършва с разговор с кинокритика Петя Александрова. Книгата или филма, а може би и двете - в каква последователност трябва да се следват, какви са тенденциите, които задава единственият в световен мащаб кино-литературен фестивал "Cinelibri", разказва кинокритикът.

Много режисьори споделят, че екранизациите на известни книги са трудни. От една страна наистина е трудно, когато подходиш отговорно, но на пръв поглед е и лесно. Често се тръгва към екранизацията именно, защото изглежда по-лесно, защото в романа има готов сюжет, има готов конфликт, има ярки характери, казва Александрова.

Според нея има български режисьори, които работят върху стабилни литературни произведения, но винаги режисьорският им стил си личи. Такъв е примерът с Петър Попзлатев, който независимо дали ще работи по прозата на Константин Павлов, Станислав Стратиев или на Владимир Зарев, филмите му носят неговия почерк - издават неговата чувствителност, неговото отношение как се моделира характер и това е своеобразно авторско кино.

Доброто съчетание между книга и филм се получава, когато литературното произведение е добро, има режисьорски стил, добри актьори и имаме концепция върху тази литературна основа, т.е. да не се опитваме дословно да предадем сюжета и посланията, а да създадем един паралелен свят, който е вдъхновен от даденото произведение, което е трудно.

Според Александрова не е задължително да се спазва редът да се прочете книгата преди да се гледа филма. Голяма част от филмите помагат да се върнеш да четеш книгата или за първи път да я прочетеш, казва тя.
Освен това, според нея има и литературни моди като модата в момента да бъде екранизиран писателят Иън Макюън. В българския вариант има мода да се екранизира писателят Георги Господинов.

В същото време, когато книгата и филмът излязат в близък период от време, филмът може да обхване контекста на книгата, в противен случай съществува риск за екранизацията. Добър пример за това е филмът “Възвишение”, който излезе скоро след като бе излязла книгата и спечели от известността на книгата и публика от хората, прочели романа.

Някои от писателите изчакват да видят как ще се развие “животът” на филма, как ще бъде приет от публиката и на базата на това преценяват каква оценка да дадат на екранизацията на тяхното произведение. Българският писател Николай Хайтов, например, не е придавал особено значение на разказа си “Козият рог”, а след като излиза и филмът не е бил очарован от него, но след фурора, който лентата прави, променя отношението си. Днес малко хора са чели разказа на Хайтов, но всички са гледали филма на Методи Андонов.  

За кинофестивала “Cinelibri” Александрова казва, че е намерил своята ниша. Това е един хубав формат за филмовите екранизации. Мисля, че този формат се разтваря, казва тя. За нея е любопитна секцията “Личности”, където има и документални, и игрални филми за определени личности.

Тя вижда и една тенденция от последните 2-3 години, която е резултат от скандалите, свързани с тормоз върху жените - един повтарящ се сюжет, макар и от различни исторически епохи - “става дума за талантлива литературно жена, която поради консервативните нрави, съпругът ѝ краде найното творчество по някакъв начин, т.е. тя е като литературен роб на своя съпруг и води трудната битка за еманципиране от собствения си съпруг. Като примери за това Александрова посочи филмите “Колет” и “Мери Шели”.

Киното и литературата винаги вървят ръка за ръка и винаги се очаква да има добавена стойност. Това обаче не важи само за литературата и киното като съчетание. В не по-малка степен е и киното и театъра, както и киното и музиката.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Стефани Кръстева-Палова и Емил Павлов

Едно оперно семейство и две (даже три) награди

На наскоро приключилото в Плевен Шесто издание на Международния конкурс за млади оперни певци „Гена Димитрова“ в конкуренция с над 50 допуснати кандидати Гран При получи руското сопрано Александра Зотова. Журито не присъди първи награди, но раздаде по две втори. И сред тях са двама млади български певци с фамилията Павлови . Оказаха се..

публикувано на 08.06.25 в 15:17

Диригентската палка за децата е вълшебна пръчка

"Музиката идва в моята градина" е проект, в който дечицата под 7 години ще могат да се запознаят не с един, а със седем (или осем, или десет...) инструмента, да разберат що е то квартет, дует или пък диригент и колко е важна музиката, за да си щастлив човек! Това е Цветелина Белева, директор на ОКИ Надежда за проекта им "Музиката идва в моята градина":..

публикувано на 08.06.25 в 11:18
С Лоренцо Дабове - книгата в Римини

Възможен мини-модел на обществото, в което живеем

"Езиците на бирата" бяха представени точно преди година в това студио. Какво се случи за това време? Авторът е в невъзможност едновременно да говори в ефир и да пише в интернет в качеството си на уеб-редактор на броя: Всичко започна почти на шега, но когато предната гостенка дойде в студиото и без да сме се наговаряли, направи връзката дантели-бира, с..

публикувано на 08.06.25 в 11:01
С Бистра Писанчева

Най-важното в дантелата е свободата

Бистра Писанчева ,  днес до 15 ч. показва в Етнографския музей как се правят дантели: "Изложбата там е шеста поредна от 2011, тази година е особена - Световната организация на дантелиерите идва за пръв път у нас. Ще имат национални щандове на членовете ѝ на 15 август в Калофер, на 16 и 17 август ще заседаваме в Карлово. До скоро казвах "плетачка на..

публикувано на 08.06.25 в 09:59
Къща-музей Александър Божинов

Софийски разкази - домът на Александър Божинов

В днешните Софийски разкази представяме дома на Александър Божинов в спомени на негови съвременници от различни поколения: Кой е Александър Божинов - говорили сме си за него, но не и за къщата му, на която карикатуристът доста се меси в работата на архитекта, негов приятел. В стремежа си да направят необикновена къща, забравят стълба към тавана. А..

публикувано на 07.06.25 в 16:00
Асен Златаров

Адресите на любовта – проф. Асен Златаров

Когато минавате по китната уличка “Проф. Асен Златаров” в центъра на София , едва ли се замисляте на кого е кръстена. А ученият е основоположник на биохимията в България, радетел за правата на жените и еталон за хармоничен семеен живот със съпругата си Евдокия. Звучи малко скучно без изпепеляващи страсти, но не е. Ще се уверите сами, ако изслушате..

публикувано на 07.06.25 в 14:00
Магията на реалността

Ratio Forum 2025: Магията на реалността

Какво ни кара да вярваме в неща, които не съществуват и да отхвърляме истини, които са пред очите ни?  На Ratio Forum се разкриват механизмите, които движат заблудите – от магическите трикове до фалшивите спомени и разпространението на дезинформация. Поглед и към психологията на възприятието,  уменията на професионалните илюзионисти и защо мозъкът..

публикувано на 07.06.25 в 09:05