Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Петя Александрова: За добрата екранизация е нужен режисьорски стил

В седмицата, посветена на киното и литературата, предаването “Радиоприемница” завършва с разговор с кинокритика Петя Александрова. Книгата или филма, а може би и двете - в каква последователност трябва да се следват, какви са тенденциите, които задава единственият в световен мащаб кино-литературен фестивал "Cinelibri", разказва кинокритикът.

Много режисьори споделят, че екранизациите на известни книги са трудни. От една страна наистина е трудно, когато подходиш отговорно, но на пръв поглед е и лесно. Често се тръгва към екранизацията именно, защото изглежда по-лесно, защото в романа има готов сюжет, има готов конфликт, има ярки характери, казва Александрова.

Според нея има български режисьори, които работят върху стабилни литературни произведения, но винаги режисьорският им стил си личи. Такъв е примерът с Петър Попзлатев, който независимо дали ще работи по прозата на Константин Павлов, Станислав Стратиев или на Владимир Зарев, филмите му носят неговия почерк - издават неговата чувствителност, неговото отношение как се моделира характер и това е своеобразно авторско кино.

Доброто съчетание между книга и филм се получава, когато литературното произведение е добро, има режисьорски стил, добри актьори и имаме концепция върху тази литературна основа, т.е. да не се опитваме дословно да предадем сюжета и посланията, а да създадем един паралелен свят, който е вдъхновен от даденото произведение, което е трудно.

Според Александрова не е задължително да се спазва редът да се прочете книгата преди да се гледа филма. Голяма част от филмите помагат да се върнеш да четеш книгата или за първи път да я прочетеш, казва тя.
Освен това, според нея има и литературни моди като модата в момента да бъде екранизиран писателят Иън Макюън. В българския вариант има мода да се екранизира писателят Георги Господинов.

В същото време, когато книгата и филмът излязат в близък период от време, филмът може да обхване контекста на книгата, в противен случай съществува риск за екранизацията. Добър пример за това е филмът “Възвишение”, който излезе скоро след като бе излязла книгата и спечели от известността на книгата и публика от хората, прочели романа.

Някои от писателите изчакват да видят как ще се развие “животът” на филма, как ще бъде приет от публиката и на базата на това преценяват каква оценка да дадат на екранизацията на тяхното произведение. Българският писател Николай Хайтов, например, не е придавал особено значение на разказа си “Козият рог”, а след като излиза и филмът не е бил очарован от него, но след фурора, който лентата прави, променя отношението си. Днес малко хора са чели разказа на Хайтов, но всички са гледали филма на Методи Андонов.  

За кинофестивала “Cinelibri” Александрова казва, че е намерил своята ниша. Това е един хубав формат за филмовите екранизации. Мисля, че този формат се разтваря, казва тя. За нея е любопитна секцията “Личности”, където има и документални, и игрални филми за определени личности.

Тя вижда и една тенденция от последните 2-3 години, която е резултат от скандалите, свързани с тормоз върху жените - един повтарящ се сюжет, макар и от различни исторически епохи - “става дума за талантлива литературно жена, която поради консервативните нрави, съпругът ѝ краде найното творчество по някакъв начин, т.е. тя е като литературен роб на своя съпруг и води трудната битка за еманципиране от собствения си съпруг. Като примери за това Александрова посочи филмите “Колет” и “Мери Шели”.

Киното и литературата винаги вървят ръка за ръка и винаги се очаква да има добавена стойност. Това обаче не важи само за литературата и киното като съчетание. В не по-малка степен е и киното и театъра, както и киното и музиката.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
И през миналата година строителите са били сред най-търсените специалисти

Работещи са под 54% от българите, над 1 милион са "икономически неактивни"

Общият брой на икономически неактивните хора (тези, които не си търсят работа) на възраст между 15 и 64 години е малко над 1 милион (462,4 хил. мъже и 584,8 хил. жени). Това са 26,4% от населението в тази възрастова група, сочат данните на Националния статистически институт за четвъртото тримесечие на 2024 година. Общият брой на работещите хора..

публикувано на 24.02.25 в 16:50

30 години "Бон-Бон"

30 години навършва една от най-обичаните детски вокални групи "Бон-Бон“. По повод юбилея, те издават първия за България концептуален албум, озаглавен символично "30“. Създаден е в рамките на ексклузивен творчески лагер за писане на музика от деца, в който с таланти от различни възрастови групи работят творци като Venci Venc’, LATIDA, Сара Чакърова и..

публикувано на 24.02.25 в 16:25

Димитър Димитров, КАПБ: За какви пътища се искат по-скъпи винетки и тол такси?!

Членовете на Камарата на автомобилните превозвачи в България реагираха остро на предвиденото увеличение на цената на тол таксите и винетките в проектобюджета за 2025 г. "Това е пореден удар върху транспортния сектор и българските граждани, който идва в момент, когато пътната инфраструктура е в критично лошо състояние, а тол системата..

публикувано на 24.02.25 в 15:25

Поразителни прилики между древен Рим и съвременния Запад в книгата "Защо се разпадат империите"

Книгата "Защо се разпадат империите“ от Питър Хедър и Джон Рапли представя интересни паралели между Рим, Америка и бъдещето на Запада, като поставя въпроса възможно ли е тоталният колапс, каквато е била съдбата на древната империя, да бъде избегнат. Авторитетът на експертност на двамата автори по тематиката на книгата е неоспорим...

публикувано на 24.02.25 в 15:21

Филм за любовта печели златната мечка на 75-ото Берлинале

Филмът "Мечти (Секс Любов)" на норвежкия режисьор Даг Йохан Хаугеруд спечели голямата награда на международния филмов фестивал "Берлинале", който се провежда за 75-и път в германската столица. Добре е, че филмът има подзаглавие, защото в конкурсната програма има и друг филм с абсолютно същото заглавие, но на режисьора Мишел Франко от Мексико...

публикувано на 24.02.25 в 15:18
Цирковото семейство Еми Велкова и Стивън Караоли

Еми Велкова - за любовта към цирковото изкуство и живота на колела

Любовта към цирка и цирковото изкуство, както и живота на колела, явно се предава от поколение на поколение. Доказателство за това са Еми Велкова и Стивън Караолис, които идват от циркови фамилии. “Около теб има летящи хора, красиви костюми, пера, животни. Все неща, които на нормалните хора, които ходят на работа и се прибират вкъщи, са им малко..

публикувано на 24.02.25 в 14:24

Тома Бинчев - Петрарка на морето

На 27 февруари 2025 г., Софийският филиал на Съюза на свободните писатели организира творческа вечер "Морето е живо“, посветено на поета, редактор и журналист, почетен гражданин на Бургас - Тома Бинчев. Пред Радио София събитието представиха директорът на театър "София” Ириней Константинов, литературният историк проф. Михаил Неделчев,..

публикувано на 24.02.25 в 13:53