Франц Шьонбауер - представител на Центъра за обучение на шофьори към Австрийския автомобилен, мотоциклетен и туристически клуб поясни пред Радио София:
Има две основни точки, на които се обляга нашата стратегия. Едната е това, което споменах в лекцията - втората фаза на обучение на младите. В Австрия се опитваме да покажем на младите водачи какви са опасностите при шофиране. Те се поставят в рискови ситуации и добиват представа, за това какво става, ако караш прекалено бързо или шофирайки използваш телефон. Когато кажеш "Не прави така" младите поклащат глава и след това забравят, но когато усетят последствията от първа ръка - те променят възгледите си.
Другото което правим е да започнем обучението от ранна възраст. В детската градина, основните училища, учим децата как трябва да се държат на пътя, как се пресича правилно, показваме им различните видове опасности на пътя. Когато застанем на пешеходната пътека ги учим да се оглеждат в двете посоки, но им показваме и каква дистанция е необходима на преминаващата кола да спре. Така те разбират, че не може да пресичаш пътното платно внезапно, защото колите не могат да спират на място.
Шьонбауер коментира и как обучението на малките деца помага за намаляването на пътния травматизъм в Австрия:
Когато децата разберат пътната безопасност, те се превръщат в по-добри и внимателни шофьори, когато пораснат. Интересно е и как влияят на своите родители. Имаме случай, когато децата са научили какви са последствията, ако не използваш предпазен колан и качвайки се при родителите си им правят забележка, че не използват тази предпазна мярка. Това въздейства много силно и възпитателно на по-големите.
И всъщност има ли спад в жертвите на пътя след приемането на този подход, за обучение на младите:
През изминалата година загиналите в пътно-транспортни произшествия бяха 422. Когато сравним тази цифра с началото на втората фаза на обучение, започнала през 2001г. отбелязваме спад от 70% смъртност при младите шофьори, а за цялото население смърността на пътя е намаляла с около 50%. Резултати говорят сами за себе си. Обучението на младите хора дава много по-ефективен отпечатък, отколкото всички останали мерки за пътно обезопасяване, като технически иновации, контрол и т.н.
Коментатори във "Форум" тази седмица са зам.-председателят и член на Управителния съвет на Българската асоциация по информационни технологии доц. д-р Наталия Футекова и образователният иноватор Ангел Георгиев. Заедно с водещата Елена Пъневска, част от темите, които дискутираха бяха: - Проучване на Института за пазарна икономика - професионалното..
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
На 17 февруари 2025 г., стартира 17-ото издание на Програма "Европа“ на Столичната община. За поредна година целта е сътрудничеството между гражданското общество и местната власт в София в прилагането на добри европейски практики на местно ниво. Пет са одобрените приоритетни области, като тяхното финансиране е по 250 000 лв., каза пред Радио..
"Аника в градините на Людмил Георгиев" е съвместна изложба на известния български графичен художник Людмил Георгиев и 10-годишната Аника Козева. Изложбата ще бъде показана в галерия "ГрафикАрт" от 12 до 26 февруари. "Изложбата трябва да се види, а историята да се разкаже. С бащата на Аника си говорихме в моето ателие, а Аника се беше разшетала из..
Вейповете и останалите бездимни изделия са новата мода, която предизвиква интереса на децата, коментира пред Радио София Яна Алексиева - изпълнителен директор на Асоциация "Родители“ и магистър по Детско-юношеска и училищна психология. Тя добави, че всичко, което е забранено, в даден момент започва да изкушава тийнейджърите. "Всичко, което чуваме..
Романът "Скарида" е забавен разказ за нелепиците, абсурдите и тъгите на едно непроменящо се и непроменимо всекидневие. Негов автор е Димитър Коцев-Шошо, който според издателите на книгата, е роден и кара в София своето щастливо детство, което все още не е завършило, а това е добра новина за всички почитатели на неговото творчество, защото не..
За справяне с проблема с употребата на вейпове сред тийнейджърите, опитът на другите държави сочи, че голяма част от тях са прекратили вноса и производството им, каза пред Радио София д-р Гергана Гешанова - председател на коалиция "Без дим". "В много държави е абсолютно забранено транспортирането на такива количества, съхранението им и..