Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Катедралният храм „Св. Неделя“ – духовната перла на София

| обновено на 02.01.19 в 13:10



В сърцето на София, в непосредствена близост помежду си, се издигат храмове на трите религии, характерни за България – християнство, юдаизъм и ислям. В самия център на площада, който носи името му, е Катедралният храм на Софийската митрополия „Св. Неделя“. За съдбата на това духовно средище разказва дългогодишният му изследовател доц. Христо Темелски – директор на Църковно-историческия и архивен институт при Българската патриаршия. Според него църквата не е възникнала през XII в., както се е смятало доскоро:

Храмът е много по-стар. Датира от началото на IV в., преди официалното приемане на християнството. Създаден е като семейна църква на тайни християни и няма данни какво е представлявала. През вековете претърпява 8 преустройства. В края на IV в. след арианските раздори е обновен и става официален градски храм. По времето на Асеневци (1187- 1280) е разширен. При потушаване на Чипровското въстание 1688 г. бил разрушен и опожарен от турците. В края на XVII в. около 1698 г. бил възстановен с помощта на бакалския еснаф и двама светогорски монаси. През 1820 г. са похарчени над 8000 гроша за цялостното преустройство, тъй като храмът бил с високи каменни основи, а нагоре с дървена обшивка. След Кримската война, 1856 г. софиянци решават да го обновят – старата църква, независимо, че била с каменни основи била вкопана в земята и не съответствала на Митрополитски катедрален храм. През септември 1858 г., когато София е разтърсена от земетресение, част от зидовете се срутват. Наложило се да се вложат нови средства, за възобновяването, но те били недостатъчни. Строителят Петър Казов от Пещера, направил временен покрив и си отишъл. Софиянци събрали пари и поканили майстора Иван Боянин. Като архитект и строител той повдигнал с няколко аршина височината на фризовете, направил покрив с три кубета и с две малки камбанарии и спазил обещанието да завърши църквата до Димитровден 1863 г. Изработването на иконостаса забавило освещаването до 11 май 1867 г.



В края на
XIX в., 1898 г., църковното настоятелство поканило младия архитект Никола Лазаров да възобнови храма, който изглеждал неугледно с малките си прозорчета с железни решетки и бели варосани стени. Той извършил коренно преустройство – направил нов покрив с централен купол, рамкиран от четири по-малки, изградил камбанария и украсил външно стените с малки тухлички.



В този вид храмът просъществувал до атентата през април 1925 г. От взрива пострадал част от покрива и южната стена. 1933 г. е възобновен във вида, в който го познаваме и днес, от архитектите – Цолов и Васильов и е осветен на 7 април.



Доц. Темелски пояснява, че когато храмът е построен във възрожденския му вид стените остават варосани.

Дърворезбарят Антон Станишев завършил иконостаса през 1865 г. Големите царски икони, които и до днес могат да се видят, нарисувал възрожденският живописец Станислав Доспевски. Запазена е и негова икона от 1857 г., чийто ктиторски надпис свидетелства, че е заплатена от софийския благодетел и предприемач Иван Денкоглу. Другите икони от иконостаса са дело на различни зографи, които поради скромност не са се подписали. След възобновяване на храма от Никола Лазаров през 1906 г. Църковното настоятелство спазарило Иван Травницки, чех по произход, преподавател в Рисувалното училище в София, да направи нов иконостас. Към него той изработва владишки и царски трон – запазени и до днес. През 1971–73 г. с благословението на покойния патриарх Кирил храмът е изографисан цялостно от колектив под ръководството на Николай Ростовцев (бел.ред. български иконописец от руски белоемигрантски произход).



За по-старите жители на столицата, храмът е известен и като „Св. Крал“, заради мощите на канонизирания за светец сръбски крал Стефан Урош II Милутин. Те са пренесени около 1460 г. в София от Софийския митрополит Силваний.



След възобновяването на храма през
XVII в., когато става Митрополитски, мощите са пренесени в него и от тогава до сега се пазят тук. Поради това нарицателно са го наричали „Св. Крал“, но храмът винаги е бил „Св. Неделя“ поради факта, че централният му престол е посветен на тази мъченица – заключава доц. Темелски.

Снимки: wikipedia.org и БГНЕС

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 28.02.25: Предстоят сложни месеци за българското правителство?

Коментатори във "Форум" тази седмица са бившият заместник-министър на икономиката и външните работи Милен Керемедчиев и адв. Петромир Кънчев. Заедно с водещия Лъчезар Христов, част от темите, които дискутираха днес, бяха: - Обобщение на темите от седмицата - Дневният ред в парламента – борбата за регулаторите, сваляне на депутатски имунитети,..

публикувано на 28.02.25 в 19:46

Гласът като оръжие срещу емоционалните блокади

Възможно ли е гласът да бъде оръжие срещу емоционалните блокади? На този въпрос отговарят психологът Михаела Ангелова и психовокалният инструктор Велин Марков. Двамата са семейство, което освен любовта, намира и връзката между психологията и музиката. "Преди три години създадохме нашето първо бебче – "Глас и гняв“, с което помагаме на хората..

публикувано на 28.02.25 в 18:28

Допитване: Българите искат повече ред в училищата

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

публикувано на 28.02.25 в 17:17
Издателят с книгата речник

Речник, трогващ с прозрения от живот във война

"Когато през февруари 2022 година започна пълномащабната руска агресия срещу Украйна, аз се опитах да съставя речник на войната , разказва Остап Сливински. Събира кратки истории от по няколко реда или страничка и ги структурира по азбучен ред – като истински речник. Книгата му вече може да се прочете и на български, а за съжаление..

публикувано на 28.02.25 в 16:36
Коста Коларов...

Коста Коларов представи новата си група "Цар Плъх" и сингъла "Засега"

Има такива музиканти и артисти, които са смели в идеите си и дърпат преди всичко себе си и своите виждания напред, както и цялата музикална сцена. Към тези хора причисляваме музикантът Коста Коларов от набиращата скорост банда "Цар Плъх". След като издадоха първите си сингли през миналата година, момчетата ще ги представят заедно с..

публикувано на 28.02.25 в 16:09

Пърформансът Billy’s Violence & Billy’s Joy - гледната точка на Бекет върху Шекспир

Billy’s Violence & Billy’s Joy е изключително визуално и емоционално преживяване, което изследва динамиката между радостта, въображението и личната идентичност. Тези представления събират в себе си трагедиите и комедиите на великият Шекспир и ги реконтекстуализират и преориентират, като поставят под въпрос моралните компаси, които използваме..

публикувано на 28.02.25 в 15:53
Никола Атанасов

Никола Атанасов: Предстоящото споразумение между Зеленски и Тръмп има по-скоро търговски характер

Тази седмица се навършиха три години от началото на войната в Украйна. Украинският президент Володимир Зеленски пристигна снощи в САЩ. Днес той ще води разговори с американския президент Доналд Тръмп по споразумението за разработване на минерали и редки земни елементи. Пред Радио София Никола Атанасов от Института по медиация и управление на..

публикувано на 28.02.25 в 15:39