Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Болният" градски транспорт на София

Снимка: БНР
В днешното издание на "Вашият глас" говорихме за шофьорите в градския транспорт, които символично протестират заради недобри условия на труд. От няколко дни те шофират с жълти жилетки. През последната седмица с предаването се свързаха хора, които са работили или все още работят в столичния градски транспорт. Те разказаха за условията на труд през своя поглед. По думите им наистина в различните транспортни дружества липсват кадри, поради което хората работят извънредно. За да успеят да почиват, пускат болнични, а при допустими 150 извънредни часа годишно не са излючение случаите, в които шофьорите имат по 350-400 работни часа.

С предаването "Вашият глас" се свърза Йорданка Йорданова, която има близки познати, които работят в градския транспорт на София. Тя попита защо трябва да стане инцидент, за да се обърне внимание на това, че шофьорите работят без почивка. Според нея заради ниските заплати има 150 вакантни места, а тези, които са на работа, работят между 15-20 дни без почивка.

С предаването ни се свърза и друга наша слушателка - г-жа Иванова. Тя разказа, че 30 години е работила в градския транспорт на София. Напуснала е преди повече от година. Тя посочи, че извънредният труд надвишава допустимия, но според нея всичко това става с благословията на Столичната община. Разказа ни още, че обявените заплати от 1600 - 1700 лв. не са реални.

Г-н Симеонов - така се представи следващият наш слушател, който преди няколко години е бил уволнен от Столичния автотранспорт, защото, по думите му, не е бил удобен и е разкрил какви са условията на труд в сектора.

Той ни сподели, че нарушенията в Столичния автотранспорт са много, а основната заплата е 874 лв. и след актуализацията не вярва да стигне до 1000 лв. Допълни, че колегите му прибягват до болнични, за да почиват, защото, освен многото работа, няма и графици за месеца и те не знаят кога трябва да бъдат на работа, както и кога трябва да почиват.  Съдът е възстановил г-н Симеонов на работа, но той казва, че това, което е заварил, е плашещо, защото голяма част от колегите му са със животозастрашаващи заболявания. 

По закон извънредният труд е ограничен и трябва да бъде до 150 часа на година. Директорът на Столичния автотранспорт Слав Монов обясни, че извънредният труд в автотранспорта се заплаща с 65% над трудовата ставка и посочи, че има желаещи, които се възползват от това, но насила никой не е каран да полага извънреден труд. Монов посочи, че здравословното състояние на водачите се следи постоянно, а всеки желаещ може да посети здравните пунктове към Столичния автортанспорт. 

Според него часовете за управление и почивка са регламентирани и се съблюдава за спазването им, а ИА "Главна инспекция по труда" също извършва проверки.

Директорът на Столичния електротранспорт Евгений Ганчев също посочи, че нито един човек не е накаран да работи насила и извънредният труд се полага доброволно. Средният извънреден труд за изминалия месец е 28 часа, но това се е случило в месец с грипни епидемии и сериозен процент служители, които са били болни. Той допълни, че в цяла Европа има сериозен недостиг на водачи.

Председателят на транспортната комисия в Столичния общински съвет Екатерина Йорданова обясни, че в общината не спират да търсят възможности за привличане на нови кадри в транспортните дружества.

Екатерина Йорданова каза още, че в момента на национално ниво тече дебат за увеличение на извънредния труд с 300 часа годишно.
Кметът на София Йорданка Фандъкова увери, че се работи по всички проблеми, свързани с условията на труд в градския транспорт.
Това, което стана ясно, е, че проблеми има, но те се решават заедно със синдикатите, така че всички, които рабоят в сектора, да бъдат удовлетворени. 
След всички становища остава въпросът кой ще носи отговорност за пътниците в превозното средство при евентуален инцидент - този, който не е почивал 10-15 дни и е вземал двойни смени или този, който е позволил това да се случи.

Цялото предаване - чуйте в звуковия файл.

Ако и вие имате нерешен проблем с институциите в София и не знаете към кого да се обърнете, потърсете ни във фейсбук страницата на Радио София, на имейл glas@bnr.bg, както и на телефон 02/ 93 36 200. Не забравяйте да оставите име и телефон за контакт. Ние ще се свържем с вас.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийски разкази - Радиоразходка по ул. Георги С. Раковски

Разходката по ул. Георги С. Раковски започва от най-високото ѝ място, с паметника на Вазов и витошката морена, от която да гледа към любимата си планина. Наблизо е Палатата Св.София, дело на арх.Парашкеванов (1929). Там е пл.Николай Гяуров, кръстен по инициатива на Гена Димитрова, която също живее наблизо. Следва историята на Военния клуб - коя всъщност..

публикувано на 19.07.25 в 16:00
Аспарух Лешников

Историята оживява - Аспарух Лешников, АРИи първа и втора

Веселина Узунова от ИИИ-БАН за Аспарух Лешников: "Басът на групата Роберт Биберти е завиждал и на Аспарух Лешников, и на евреите в групата. Омразата по онова време се е ширила, дори и между членовете на групата. Аспарух Лешников става плячка на Биберти. След 9 септември 1944 на Лешников не е разрешено да напусне България. Писмата му доказват..

публикувано на 19.07.25 в 15:00
Борю Зевзека (в средата) с приятели

Адресите на любовта - Борю Зевзека

Борис Руменов, чиито псевдоним Борю Зевзека е измислен от проф. Иван Шишманов, е легендарна фигура сред софийските интелектуалци и бохеми през първите десетилетия на ХХ век. Името му е нарицателно, и също както за проф. Александър Балабанов, за него се разказват комични и куриозни случки. Хуморът му е свеж, заразителен и незлоблив, автор е на 15..

публикувано на 19.07.25 в 14:00
С Константин Драгов и Сана Драгова

Медитацията е начин да се чувстваме нормално

Шри – Шри Рави Шанкар гостува отново в България – Константин Драгов и Сана Драгова: "Той е основателят на фондация "Изкуството да живееш", тя е в над 180 държави. Учителят ще има лекция с възможност за въпроси и отговори и най-вече, ще има медитация в залата (НДК - зала 1). Ще е като на концерт. Заедно ще преминем отвъд хаоса. Блаженството е..

публикувано на 19.07.25 в 11:54

Киното е лесен път за предаване на култура

Филмът „Гунди“ влиза в британската разпространителска мрежа – режисьорът Димитър Димитров с подробностите: "Много е важно, че филмът продължава като част от програмата на британските кина от веригата "Одеон". Тя е достъпна в сайта им и те са си направили сметка, че не само българи ще го гледат. Като студент там не съм си и мечтал, че някой ден мой..

публикувано на 19.07.25 в 11:02

Мост между поколенията

Голямата маса: Градски дворове – Божидар Емануилов, зам.-кмет на "Оборище":  "Има най-различни работилници за деца и възрастни в един от дворовете, гаражна разпродажба в друг, жива музика. Градските дворове е изчезваща среда, тези, които сме израснали в центъра ги помним. Те са мост между поколенията. Има и хора, които негодуват заради ограничения..

публикувано на 19.07.25 в 10:11

Уличното изкуство дава свобода

Уикенд с „ Мале-мале“ – второ издание на мини фестивала в Южния парк, гост по този повод ни е Петринел Денев: "Програмата ни е малка, първото издание бе изцяло за деца. Хуморът е подходящ и за възрастните. Предвидили сме и уъркшоп за улична клоунада - така и ние започнахме с "Мале-мале". Уличното изкуство дава свобода - да пробваш, да..

публикувано на 19.07.25 в 10:00