Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Десислава Олованова:

Рекламата мимикрира заради светогледа на поколението "Z"

Рекламата е вид въздействие, което има своите различни страни. От една страна тя е полезна, защото носи информация за различни стоки и услуги, но от друга много често тя е втръснала на съвременния човек, че се избягва или се приема като своеобразен фон.

Колкото повече се развиват пазарите в света, толкова по-агресивна става рекламата, защото в днешното време много от стоките не са изложени на витрина, а са т. нар. "маркетингови продукти", тоест предлагат се само чрез маркетинг, обясни Десислава Олованова - член на Управителния съвет на Българската асоциация на комуникационните агенции и част от състава на Апелативната комисия на Националния съвет за саморегулация. Рекламата започва и да се видоизменя, много от рекламодателите пренасочват бюджета и маркетинговите си дейности в интернет. Онлайн пространството обаче е по-различно и много често стандартната реклама там е неефктивна. Затова непрекъснато се търсят нови комуникационни механизми, които вкарват рекламирания продукт в самото съдържание. Казано иначе, рекламата започва все повече да прилича на "нереклама".

Десислава ОловановаГлобално изследване на общественото мнение, проведено в 140 държави, насочено към промените в градовете, показва, че 84 процента от хората в света са на мнение, че брандовете могат да променят много повече околната среда, отколкото политиците. Същевременно става ясно, че драматично е спаднало общественото доверие в организации като Обединените нации. Тази тенденция играе важна роля за рязката промяна в рекламното поведение, която кара брандовете не просто да показват предимствата на своите продукти, а да защитават каузи и да променят света.     

Настъпилите промени в голяма степен са свързани с настъпващите нови поколения - поколението "Милениум" и поколението "Z". Характерно за тези "нови хора" е, че те са родени в дигиталния свят, различават се коренно от предишните поколения, не мислят в граници и не живеят "в племена". Най-характерното за тях, обаче, е, че те не се самоопределят като нещо конкретно. Те могат да бъдат всичко в различни моменти. Ето защо те налагат съвършено различен маркетингов подход.

Десислава Олованова се спря и на морално-етичните принципи в рекламата, които в страната ни са добре регулирани и при нарушения се налага забрана за реклама. Клиентите имат ангажимент да спазват тези етични норми, защото биха загубили средства, ако се спре тяхна реклама.

На 26 ноември ще бъдат връчени престижните награди за реклама Effie. Мотото тази година е "Успешните кампании се познават от пръв поглед". Олованова поясни, че Effie оценява кръстосната точка между креативността, творческото решения и резултата от съответната рекламна кампания. Това е и единственият международен фестивал в тази област, който се провежда и в България.    
     

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Асен Александров и новият директор Веселин Стефанов (вдясно)

Веселин Стефанов: Ще продължим да създаваме лидери в образованието

Столичното 51-во средно училище "Елисавета Багряна" в район "Красно село" има нов директор. Това е Веселин Стефанов и е избран след спечелен конкурс . В последните години той е заемал поста на зам.-директор по административно-стопанската дейност. Бил е и инициатор и двигател на едни от най-интересните събития в училището. През..

публикувано на 20.08.25 в 19:04
инж.Теодора Пакулева от Българска асоциация по водите

Инж. Теодора Пакулева: Водният дефицит е резултат и от липсата на алтернативни водоизточници в системата

В разгара на лятото, освен мащабните пожари, на които ставаме свидетели в различни локации на България, друга важна тема е безводието, което продължава да бъде огромен проблем за голяма част от населените места в страната – в Перник, Брезник, Радомир и още около 60 общини. За все по-разрастващия се проблем и за възможните решения разговаряме със..

публикувано на 20.08.25 в 15:55
Д-р Ваня Митова

Д-р Ваня Митова: Жени, лекували рак на гърдата, могат да идат на море. Вижте как

Жените, лекувани от рак на гърдата, имат реални възможности за пълноценна почивка през лятото,  независимо дали ще изберат море или планина, спа курорт или плаж, поход или разходка. Важно е само да спазват препоръките на специалистите. Според д-р Ваня Митова – хирург-онколог и началник на Отделението по хирургия на гърда и реконструктивна..

публикувано на 20.08.25 в 15:50
Вита Контич Безяк

Устойчивата мобилност е сред приоритетите на екипа, работещ в Общината на Любляна

“Устойчивата мобилност е сред приоритетите на екипа, работещ в Общината на Любляна. Защото цялостното развитие на града е ориентирано към постигане на цели за по-зелено и стабилно бъдеще. Дори, ако щете, се стремим да бъдем климатично неутрални. Разбира се, тук включвам предвидените помощи и компенсации към уязвимата част на обществото. Така че,..

публикувано на 20.08.25 в 14:43

Не мога да кажа, че детските ни паркове не са обезопасени

Детските площадки в Копривщица - продължение на темата от 5и август и подаденият сигнал от гражданска инициатива към Община Копривщица. Около 5 август и преди това имаше подадено запитване към БНР-Радио София за един сигнал от месец май за безопасността и състоянието на детските площадки в Копривщица . Тогава включихме Фиона Зайкова, която е от..

публикувано на 20.08.25 в 12:18

Групите "Мерудия" и "Таралеща" се събират за общ концерт

"Мерудия" се оказва най-добрата подправка за "Таралеща". Затова и двете банди се събират отново на 22 август за общ концерт. Събитието "Таралеща с Мерудия" обещава много лятно настроение с музиката на двете групи, които съчетават автентичен български фолклор с ямайски .  Заглавието обаче няма да е единственият кулинарен акцент за вечерта...

публикувано на 20.08.25 в 12:15

Всеки финалист на "Витоша рън 2025" ще получи медал

В последната неделя на август (на 31-ви) ще се проведе традиционното голямо бягане на Витоша. Стартът на "Витоша рън 2025" ще бъде даден в 9:00 ч., а финалисти ще се отчитат до 14 часа. "Това не е маратон, а планинско бягане, и то в дисциплина изкачване. Това е състезание, в което участват спортисти от най-висока класа заедно с..

публикувано на 20.08.25 в 11:32