Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Десислава Олованова:

Рекламата мимикрира заради светогледа на поколението "Z"

Рекламата е вид въздействие, което има своите различни страни. От една страна тя е полезна, защото носи информация за различни стоки и услуги, но от друга много често тя е втръснала на съвременния човек, че се избягва или се приема като своеобразен фон.

Колкото повече се развиват пазарите в света, толкова по-агресивна става рекламата, защото в днешното време много от стоките не са изложени на витрина, а са т. нар. "маркетингови продукти", тоест предлагат се само чрез маркетинг, обясни Десислава Олованова - член на Управителния съвет на Българската асоциация на комуникационните агенции и част от състава на Апелативната комисия на Националния съвет за саморегулация. Рекламата започва и да се видоизменя, много от рекламодателите пренасочват бюджета и маркетинговите си дейности в интернет. Онлайн пространството обаче е по-различно и много често стандартната реклама там е неефктивна. Затова непрекъснато се търсят нови комуникационни механизми, които вкарват рекламирания продукт в самото съдържание. Казано иначе, рекламата започва все повече да прилича на "нереклама".

Десислава ОловановаГлобално изследване на общественото мнение, проведено в 140 държави, насочено към промените в градовете, показва, че 84 процента от хората в света са на мнение, че брандовете могат да променят много повече околната среда, отколкото политиците. Същевременно става ясно, че драматично е спаднало общественото доверие в организации като Обединените нации. Тази тенденция играе важна роля за рязката промяна в рекламното поведение, която кара брандовете не просто да показват предимствата на своите продукти, а да защитават каузи и да променят света.     

Настъпилите промени в голяма степен са свързани с настъпващите нови поколения - поколението "Милениум" и поколението "Z". Характерно за тези "нови хора" е, че те са родени в дигиталния свят, различават се коренно от предишните поколения, не мислят в граници и не живеят "в племена". Най-характерното за тях, обаче, е, че те не се самоопределят като нещо конкретно. Те могат да бъдат всичко в различни моменти. Ето защо те налагат съвършено различен маркетингов подход.

Десислава Олованова се спря и на морално-етичните принципи в рекламата, които в страната ни са добре регулирани и при нарушения се налага забрана за реклама. Клиентите имат ангажимент да спазват тези етични норми, защото биха загубили средства, ако се спре тяхна реклама.

На 26 ноември ще бъдат връчени престижните награди за реклама Effie. Мотото тази година е "Успешните кампании се познават от пръв поглед". Олованова поясни, че Effie оценява кръстосната точка между креативността, творческото решения и резултата от съответната рекламна кампания. Това е и единственият международен фестивал в тази област, който се провежда и в България.    
     

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
С Емил Спахийски

Тези, които си тръгват преди да са ни напуснали

Българският филм " Денят, в който тя ще се роди " е включен в официалната селекция на Международния фестивал на късометражното кино в Корча, Албания. Сценарият е на журналиста Емил Спахийски и румънския режисьор Богдан Мурешану, чийто последен филм "Новата година, която така и не дойде" е селектиран в състезателната секция "Хоризонти" на..

публикувано на 23.08.25 в 11:49

Серенисима и поредната ѝ Мостра

На 27 август започва едно от най-чаканите събития в света на киното - фестивалът във Венеция . Това е неговото 82 издание. Създаден през 1932 година, той е най-старият кинофестивал в света и един от трите най-престижни, наред с Кинофестивала в Кан и Берлинския международен кинофестивал. Провежда се в края на август и началото на септември на остров..

публикувано на 23.08.25 в 10:42

Ангел Джоргов, кмет на Самоков: "Стимулираме туризма целогодишно"

"Ретро изложение Самоков" се появява в календара с авто събитията на България. Тази година, на 23 август, ще бъде неговото първо издание, като централния площад в града ще домакинства проявата. Участието е от отворен тип, без предварителни записвания и на площада ще се допускат участници с ретро автомобили и мотори до изчерпване на местата. Веднага..

публикувано на 23.08.25 в 10:12
Мартин Джокин (на преден план)

Основните правила за безопасност при излизане или преход в планината

Подготовката за излет в планината не трябва да се подценява. Тя винаги трябва да е адекватна и сериозна, независимо дали човек се е запътил на кратък преход - да речем еднодневна разходка, или преход за няколко дни.  Това изтъкна пред БНР-Радио София началникът на отряда на Планинската спасителна служба в Дупница Мартин Джокин ,..

публикувано на 22.08.25 в 17:25

"Зелени библиотеки в парковете на София" ще премине и през район "Надежда"

Кампанията "Зелени библиотеки в парковете на София" ще премине и през район "Надежда". Инициативата ще се проведе на 23 август от 10.00 ч. до 14.00 ч. в Северен парк, съобщават от Столичната библиотека. Сред гостите на събитието ще бъдат поетите и музиканти Петър Чухов и Иван Христов. Специално за най-малките посетители програмата включва изпълнения на..

публикувано на 22.08.25 в 17:10

Интериорни дизайнери помагат на трънчани, останали без дом след пожара

Асоциацията на интериорните дизайнери в България (АИДБ) инициира кампания за подпомагане на населението в Община Трън, останало без домове, вследствие на пожарите в района. Организацията призовава своите членове, партньори и съмишленици за всякакъв вид помощ за възстановяване на засегнатите жилища и построяването на нови...

публикувано на 22.08.25 в 16:49

Центърът на София е с до 6°C по-горещ спрямо периферията. Защо и какво ще правим?

Градовете в България са засегнати все по-осезаемо от въздействието на климатичните промени, от по-дълги горещи вълни, от повишени температури и натрупване на топлина в плътно застроените зони. София не прави изключение от тази тенденция. Интересното е, че не само субективното усещане, но и учените вече говорят как в софийския център,..

публикувано на 22.08.25 в 16:25