Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Десислава Олованова:

Рекламата мимикрира заради светогледа на поколението "Z"

Рекламата е вид въздействие, което има своите различни страни. От една страна тя е полезна, защото носи информация за различни стоки и услуги, но от друга много често тя е втръснала на съвременния човек, че се избягва или се приема като своеобразен фон.

Колкото повече се развиват пазарите в света, толкова по-агресивна става рекламата, защото в днешното време много от стоките не са изложени на витрина, а са т. нар. "маркетингови продукти", тоест предлагат се само чрез маркетинг, обясни Десислава Олованова - член на Управителния съвет на Българската асоциация на комуникационните агенции и част от състава на Апелативната комисия на Националния съвет за саморегулация. Рекламата започва и да се видоизменя, много от рекламодателите пренасочват бюджета и маркетинговите си дейности в интернет. Онлайн пространството обаче е по-различно и много често стандартната реклама там е неефктивна. Затова непрекъснато се търсят нови комуникационни механизми, които вкарват рекламирания продукт в самото съдържание. Казано иначе, рекламата започва все повече да прилича на "нереклама".

Десислава ОловановаГлобално изследване на общественото мнение, проведено в 140 държави, насочено към промените в градовете, показва, че 84 процента от хората в света са на мнение, че брандовете могат да променят много повече околната среда, отколкото политиците. Същевременно става ясно, че драматично е спаднало общественото доверие в организации като Обединените нации. Тази тенденция играе важна роля за рязката промяна в рекламното поведение, която кара брандовете не просто да показват предимствата на своите продукти, а да защитават каузи и да променят света.     

Настъпилите промени в голяма степен са свързани с настъпващите нови поколения - поколението "Милениум" и поколението "Z". Характерно за тези "нови хора" е, че те са родени в дигиталния свят, различават се коренно от предишните поколения, не мислят в граници и не живеят "в племена". Най-характерното за тях, обаче, е, че те не се самоопределят като нещо конкретно. Те могат да бъдат всичко в различни моменти. Ето защо те налагат съвършено различен маркетингов подход.

Десислава Олованова се спря и на морално-етичните принципи в рекламата, които в страната ни са добре регулирани и при нарушения се налага забрана за реклама. Клиентите имат ангажимент да спазват тези етични норми, защото биха загубили средства, ако се спре тяхна реклама.

На 26 ноември ще бъдат връчени престижните награди за реклама Effie. Мотото тази година е "Успешните кампании се познават от пръв поглед". Олованова поясни, че Effie оценява кръстосната точка между креативността, творческото решения и резултата от съответната рекламна кампания. Това е и единственият международен фестивал в тази област, който се провежда и в България.    
     

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 26.02.25: Битката за регулаторите – парцелиране на държавата по интереси

Седмичните коментатори на "Форум" днес се спряха на следните теми: Битката за регулаторите (КЗК, КФН, КРС, КЕВР). Разпределение на властови ресурс. Парцелиране на държавата по интереси. Те трябва да се независими и да защитават интересите на потребителите и на държавата. А дали е така? Ако се нарочи някой кандидат за нечий човек (на Пеевски, на..

публикувано на 26.02.25 в 18:35

Бойко Таков: Иновациите ни се нуждаят от подкрепа по пътя им към пазара

" Идеята на иновациите е да решават определени нужди и проблеми на хората и само тогава те могат да намерят място на пазара и да бъдат комерсиализирани", посочи д-р Бойко Таков – шеф на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия (ИАНМСП). Той беше специален гост на международната конференция за иновации "Ïnnovation..

публикувано на 26.02.25 в 18:05
Доц. Стелиян Димитров

Липсват локални изследвания за това как климатът в България се променя

Проведе се 11-то издание на международната конференция за иновации Innovation Explorer. Тази година събитието протече под надслов “Екстремен свят”. В началото на форума беше уточнено, че макар и абстрактно, това понятие най-добре описва динамичния свят, в който живеем.  Програмата поставя фокус върху екстремните климатични бедствия, екстремният..

публикувано на 26.02.25 в 17:36
Анна-Мария Въртовска и Тошо Йосифов

Анна-Мария Въртовска с премиера на новата си песен "Thirty"

Изпълнителката Анна-Мария Въртовска представи в ефира на Радио София новата си песен "Thirty". На 8 март Ани ще празнува 30-ия си рожден ден и с “BANDANNA”, освен страхотен лайв, ще подарят и нов сингъл, и видео клип към него с тематичното заглавие "Thirty", написано в чест на този рожден ден. Освен Анна-Мария Въртовска - вокали и пиано, част от..

публикувано на 26.02.25 в 17:23
Д-р Ния Чакърова, председателят на Столичната лекарска колегия д-р Асен Меджидиев, ректорът на МУ-София проф. Бойчо Ланджов  и д-р Любомир Гайдарски

Лекарите със "Златен Хипократ" са д-р Ния Чакърова и д-р Любомир Гайдарски

Близо 600 лекари от софийския Медицински университет днес положиха Хипократова клетва на тържествена церемония в зала 1 на НДК. 224 от Випуск 2024 са българи, а 353 – от чужбина: Северна Македония, Гърция, Великобритания и други страни. Анкета сред младите лекари показва, че сред най-желаните специалности са педиатрия, кардиология, хирургия,..

публикувано на 26.02.25 в 16:24
Заливът Ха Лонг във Виетнам

Изложбата "Без причина" - за пътуването, което маркира миговете в живота

Галериите от улица "Цар Самуил" имат сдружение, наречено "Посока Самуил". Имат си и традиция - всеки последен четвъртък от месеца работят с удължено работно време и предлагат нещо допълнително към показаните изложби.  Този четвъртък допълнителното към изложбата в галерия "Контраст" ще бъде Емил Данаилов, чиято фотоизложба "Без причина" е наредена..

публикувано на 26.02.25 в 16:02
Кирил Манолов като Фалстаф в спектакъл с диригент Рикардо Мути

Баритонът Кирил Манолов за премиерата на "Фалстаф" в Софийската опера

Софийската опера ще представи премиерно “Фалстаф“ от Джузепе Верди. В предаването „Радиокафе“ баритонът Кирил Манолов разказа за представлението. “Фалстаф“ е наистина много специална опера за мен, защото това бе ролята, която ме изведе на истинската международна сцена.  С тази роля започнаха да ме канят в много големи театри и много..

публикувано на 26.02.25 в 15:30