Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доц. д-р Александър Христов: Българите са разумни потребители

Александър Христов
Снимка: Ани Петрова
На свръхконсуматорството и идеите за отговорно потребление е посветено предаването “Радиоприемница” тази седмица.
Началото на предпразничното пазаруване е вече факт. С реални и не чак толкова реални намаления. Действително ли имаме нужда от всичко, което купуваме в тези дни, а и през останалото време от годината. Какви са икономическите, маркетинговите, екологичните, психологичните аспекти на консуматорството и свръконсуматорството, от една страна, и отговорното потребление и устойчивото развитие, от друга страна?  

“Потреблението в съвременния свят е от една страна средство, за да задоволяваме потребностите си, от друга страна, е и признак за социален статус. Предметите, които си купуваме ни обозначават по някакъв начин. Потреблението и продуктите, които купуваме са свързани и с начина, по който искаме да изглеждаме”, казва доц. д-р Александър Христов - експерт по маркетинг и комуникации, преподавател в УНСС и Нов български университет. Съвсем скоро той представи и книгата си „42 закона на ПР“. Той е един от тримата създатели на Центъра за анализи и кризисни комуникации заедно с Любомир Аламанов и Даниел Киряков.

“Говорим за свръхпотребление, защото имаме възможност да потребяваме много. Когато нямахме възможност преди 30 г., никой не говореше за свръхпотребление. От друга страна, обаче заедно с това свръхпотребление се зараждат и движения за отговорно потребление. То не е свързано само с отношение към околната среда, а с отношенията между хората. Дали и доколко отношенията между тях могат и трябва да бъдат опосредствени през някакъв продукт. Отговорното потребление е свързано с това да правиш сметка на средствата си, което е някакъв вид финансова култура, да потребяваш продукти, които удовлетворяват някакви твои потребности, но не прекаляваш с това”.

Потреблението има отношение към развитието на икономиката и нарастването на доходите, но благосъстоянието се увеличава и по други причини. Интересен факт е, че отговорното потребление е възможно при развитите общества, а в по-бедните е възможно, но когато се увеличи благосъстоянието, защото няма как да обясниш на човек, който няма пари за лекарства, че трябва да купува по-скъпа опаковка, която обаче е биоразградима. 

“Българинът потребява все по-разумно и хубавото е, че потребява все по-отговорно към себе си и към околните. Освен това е все по-критичен, което е хубаво, защото оказва натиск върху производителите да поддържат достатъчно добро ниво на качество и обслужване”, казва Александър Христов.

От друга страна, според него, българите пазаруват кампанийно, както сега по Коледа. Същото се случва и по време на абитуриентските балове или пък за сватба. Тогава те харчат повече, отколкото могат да си позволят, и взимат заеми. Това е признак, че все още има какво да се отработва във финансовата култура на българите. Същото показват и данните на фирмите за бързи кредити - повечето хора теглят заем за ремонт, абитуриентски бал, сватба. Това е национална характеристика.

Като цяло обаче повечето българи потребяват обмислено. Освен всичко друго, повечето българи нямат пари за всичко, което искат и това допълнително ги стимулира да пазаруват разумно.

Маркетинговият експерт стана част и от кампанията “Щедрият вторник”, чиято идея е виртуалните общности да помогнат на хората да даряват и да се стимулира дарителството, като кампанията тази година е посветена на дарителството в училище.

Потребителската култура се възпитава и ако родителите имат финансова култура и потребяват умерено, децата ще възприемат същия модел на поведение. Друго наблюдение на маркетолозите е, че хората предпочитат да купуват стоки от социално отговорни компании.

За книгата си „42 закона на ПР“, Александър Христов казва, че е ироничен и близък до истината поглед върху комуникационната действителност.
“През тези закони прозират много важни истини като това, че добър ПР не можеш да правиш, ако имаш калпав продукт или калпав политик. Добрият ПР няма как да се случи, ако се опитваш да лъжеш открито и директно. Това са изстрадани истини, поднесени с ирония и самоирония”.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Проф. Симеон Стоянов: Едно от големите предизвикателства пред "умните градове" е събирането на данни

Тази вечер (14 октовмри), от 18.30 часа, в зала "Джон Атанасов“ на София Тех Парк ще се проведе шестото издание на Tech Park Talks, този път на тема Smart Cities: The Future of Us – Where Technology Meets Humanity ("Умни градове: Нашето бъдеще – където технологиите срещат човечността“). Събитието се организира от София Тех Парк, в партньорство с..

публикувано на 14.10.25 в 16:43
Димитър Кенаров

Димитър Кенаров с нова поетична книга "Разораните градини на любовта"

Литературни пътешествия ни срещат и събират с Димитър Кенаров и неговата поетична книга “Разораните градини на любовта“. Той дълго мисли върху заглавието, консултира се и с приятели. “Градината е един много класически топус в поезията, изобщо в литературата и културата, ако тръгнем от райската градина насам. Всъщност реших, че..

публикувано на 14.10.25 в 16:03

Симулационна работилница за студенти за устойчиви и зелени модели на поведение

Работилница за студенти, на която да представят своите иновативни и най-вече устойчиви решения за града, а и света, в който живеем, се проведе днес в Стопанския факултет на Софийския университет. Събитието е част от проект на фондация "Каузи“ насочен именно към намаляването на въглеродния ни отпечатък, следването на екологични практики и активно..

публикувано на 14.10.25 в 15:47

Международният фестивал "Не сте сами" събира за срещи и дискусии артисти и културни дейци

Международният фестивал "Не сте сами" (You Are Not Alone) ще се проведе между 16 октомври и 16 ноември в РЦСИ "Топлоцентрала". Фестивалът празнува хореографията и меката съпротива, със селекция от танцови представления, срещи и дискусии между артисти и културни дейци, поканени за съвместно мислене, сънуване и въобразяване. “В нашата сфера има..

публикувано на 14.10.25 в 15:41

Създадоха сайт, който показва къде има контейнери за отпадъци в София

Кризата с боклука в столичните райони "Красно село” и "Люлин” стана двигател за създаването на интерактивна карта - сайт, който показва къде има контейнери за отпадъци. Идеята е на 31-годишния Красимир Коцев, който е основател на компания за киберсигурност. Целта му е да помогне на живеещите в двата столични района в изхвърлянето на отпадъците...

публикувано на 14.10.25 в 14:53
Ралица Мерджанова и Александър Чобанов

Вторият български мюзикъл "Тайната на музиката" разказва емоционална история от 90-те

“Музиката изразява това, което не може да бъде казано с думи и онова, което не може да остане недоизказано“ – Виктор Юго. Вълнуваща оригинална музика на живо и изключително силна емоционална история за българския преход от 90-те години на ХХ век се вплитат в предстоящия български мюзикъл "Тайната на музиката" , с премиера на 18..

публикувано на 14.10.25 в 14:24

Aрестуваха перничанин за побой над майка си

27- годишен перничанин, който на 23 септември нападна и би без причина възрастен мъж, е отново в ареста. Вчера той е нанесъл побой на собствената си майка, причинявайки ѝ телесна повреда в условията на домашно насилие. След подаден сигнал на тел. 112 познатият на полицията мъж бил задържан за до 24 часа с полицейска мярка. Младежът е..

публикувано на 14.10.25 в 12:57