Обществените медии в Европа – а това е мястото, където те са възникнали и се развиват, са големи културни и социални институции. Те са важни, колкото и органите за управление на държавата. Затова са приети и съществуват редица документи, в които всички правителства поемат ангажимент да поддържат, да развиват, да пазят своите обществени медии.
Това коментира в „Радиоприемница“ Райна Константинова – журналист с дългогодишен опит в БНР и директор на департамент „Радио“ в Европейския съюз за радио и телевизия от 2001 до 2012 г.
По думите ѝ важността на обществените медии произтича и от факта, че са независими по дефиниция. Затова и изборът на ръководство преминава през процедури, гарантиращи тази независимост. Демократичната култура диктува, че без независими обществени медии не може да има социално-икономическо и културно развитие.
Никой не е против комерсиалните медии, но те работят за своята печалба. Обществените медии функционират за интереса на всички. Затова и на политиците задават въпроси, които невинаги се харесват. Обществените медии имат и свободата, и задължението да го правят.
Освен това финансирането им, ако е съобразено, ако е достатъчно – ги прави големи културни институции.
Финансирането е основополагащо – подчертана Райна Константинова. То трябва да е справедливо, да отговаря на потребностите, не трябва да е повлияно от политически съображения.
Има няколко модела на финансиране, посочи тя. Най-разпространен в Европа е с лицензионни такси (например във Великобритания всеки гражданин плаща 150 лири годишно, в Германия – 216 евро, в Словакия – 22, в Швейцария – 170 франка). Там хората са доволни, защото получават огромно разнообразие от радио и телевизионни програми.
Държавното финансиране е друг модел, който е съобразен с демократични изисквания. Освен това може да има приход и от собствена продукция.
В момента БНР и БНТ получават 0,14 от БВП за своето финансиране.
Какъвто и модел да се приеме, основното е финансирането да е гарантирано. Хората, работещи в обществените медии, имат специфични умения и квалификация. В тях е инвестирано. Инвестицията трябва да се пази.
Колкото и да звучи клиширано и малко ретро, радиото наистина трябва да е с ръка върху пулса на общественото мнение – отбеляза Николай Петров – водещ на новините по програма „Хоризонт“, носител на наградата „Сирак Скитник“.
Горчивият опит от последните години показва, че чрез финансирането може и да се наказва БНР. Няколко години радиото не получи никакво увеличение в бюджета си. Това е начин управляващите да накарат медията да не задава много въпроси, да не им създава проблеми. Така че добрите практики и примери в Европа може у нас да се приложат по по-различен начин… Смятам, че най-добре е финансирането да се осъществява с обществени такси.
Държавата и политиците трябва да бъдат убедени, че адекватното финансиране на обществените медии ще доведе до тяхното правилно функциониране, до разгръщането на потенциала им в полза на гражданите. Обществото трябва да има медии, на които да се разчита, допълни Николай Петров.
Двамата събеседници споделиха и мненията си след избора на нов генерален директор на БНР.
Генералният директор на БНР не само е отговорен за неговата безпроблемна работа, но носи и духа и вдъхновението в медията – каза Райна Константинова. – Андон Балтаков е един от нас. Работил е в „Хоризонт“ и в други медии. Както се казва: Добро плаване с добър екипаж!
В продължение на последните 30 години БНР създаде име на едно истинско обществено радио. В него работят хора - журналисти, специалисти, които знаят своя дълг. БНР е капитал за България. Сега то има задачата да работи за своето бъдеще.
Иска ми се този избор да означава бъдеще за БНР като обществена медия, защитаваща професионализма и високия си авторитет – отбеляза Николай Петров. – Опитът на Андон Балтаков и в чужбина му е дал възможност да види и как се работи там и това се надявам да рефлектира върху начина, по който ще управлява БНР. Нека всички приемат БНР като обществено радио, а не като държавно…
В разговора със свое мнение по телефона участва и журналистката Весислава Антонова.
Десетки специалисти от Военномедицинска академия (ВМА) за поредна година са включени в алманаха на в-к "24 часа" - "Лекарите, на които вярваме". "Сертификат" за доверието на пациентите получиха както медици с дългогодишен опит, така и млади специалисти от различни области на медицината, затвърдили доверието на стотици хора от цялата..
Платформата Уча.се започва нова инициатива, насочена към детските градини, с цел да подкрепи образователния процес при най-малките . Платформата предоставя възможност на детските градини, които станат партньори на платформата, да получат подарък - всяко дете в градината да има безплатен достъп до цялото съдържание за втора, трета и четвърта група в..
Таксиметровият бранш е в подготовка на национален протест. Поводът е вдигането на застрахователната премия. Задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ ще се вдигне с между 50% до 1100% за таксиметровите автомобили, според Националния таксиметров синдикат и „Съюз Такси“. Инициативният комитет за Националния таксиметров протест не приема ръст на..
През днешния ден ще бъде предимно слънчево. Ще духа слаб, в източните райони до умерен североизточен вятър. Максималните температури ще бъдат между 10° и 15°, в София - около 14°. Минималните температури ще бъдат предимно между минус 3° и 2°, в София – около минус 2°, съобщават от Националния институт по метеорология и хидрология. В планините ще бъде..
В коментарното предаване на БНР-Радио София "Форум" продължава темата за изборите. Възможно ли е да бъдат касирани изборите – ЦИК изпраща в прокуратурата записите от броенето в седем избирателни секции . Да си русофил и патриот не е печеливша теза - заща това е така? За разделението в ДПС - няма добро ДПС нито това на Делян Пеевски, нито..
Първата карта с адаптиран маршрут за хора в инвалидни колички вече е факт. Тя ще бъде представена по време на събитието „София и за мен“ на 7 ноември. Повече по темата разказа Гергана Дойчинова от Фондация "Ела и ти“, които са организатори на инициативата. Идеята е, чрез тази карта и хората в инвалидни колички да могат самостоятелно..
600 ученици в 11-и и 12-и клас в София, Пловдив, Пазарджик, Стара Загора, Велико Търново и Варна ще преминат през обучение по пътна безопасност. Целта на инициативата "Аз ще бъда отговорен шофьор" е да формира отговорно отношение на младежите, като участници в движението и като бъдещи водачи на моторни превозни средства. "Аз ще бъда отговорен..