Сравнителният анализ от проведените по единна методология тестове и изследвания са на храни и напитки, закупени от търговската мрежа в Гърция, Португалия, Унгария, Испания, Германия и България. Въпреки първоначалните намерения за мащабно проучване, в крайна сметка са избрани и сравнени 11 продукта от шест продуктови групи стоки - макаронени и шоколадови изделия, млечни продукти, консерви, зехтин и спиртни напитки.
“Списъкът беше много амбициозен. Имаше много продукти. После се оказа, че всъщност, за да се намерят два продукта, продавани в България и някъде из ЕС, които са с идентични опаковка ш разфасовка, не е проста задача", казва д-р Сергей Иванов, член на работната група на проекта, който е анализирал резултатите.
Изследваните показатели на стоките са мазнини, включително наситени; протеини, въглехидрати, хлориди (сол), влакнини (фибри), калкулиране на енергийната стойност на храните; съдържание на етилов алкохол, етанол, висши алкохоли (само при спиртните напитки); санитарна микробиология (само при млечни продукти).
“Най-големите проблеми, съществени разлики и в българските продукти, и в чуждите, са в консервите грах и царевица, които са идентични като опаковка, но там се вижда, че от изследвани осем показателя, в седем от тях има съществени отклонения, което поставя въпроса, че са налични продукти, при които има съществени разлики", казва председателят на КЗП Димитър Маргаритов.
Маргаритов подчерта, че консумацията на включените в проучването храни и напитки не носи здравен риск за потребителите в България, а отчетените разлики не могат да променят качеството в положителна или отрицателна посока. Председателят на КЗП допълни, че е нужно да се даде обосновка на понятието „съществена разлика“ в родното законодателство, след като имаме изискването да транспонираме Европейската директива за нелоялните търговски практики, където това е ясно посочено.
В новата евродиректива се набляга на това, че трябва да има разлика, която би трябвало да доведе до различно поведение на потребителя, т.е. ако той е информиран за тази разлика, не би си купил продукта. Това определя дали една разлика е съществена, казва Яна Иванова, изп. директор на сдружение „Храни и напитки в България“.
Резултатите от проекта за двойния стандарт при храните и напитките ще бъдат представени на ЕК, включително с анализите и резултатите от изпитванията и ще бъде отправена препоръка за законодателни изменения по отношение дефинирането на съществените разлики.

От 1 декември т.г. влиза в сила ограничението на моторни превозни средства (МПС) от I и II екогрупа в зона „Малък ринг“ на Столичната община, напомнят от Центъра за градска мобилност (ЦГМ). От същата дата е и ограничението на МПС от I екогрупа за зона "Голям ринг". Забраната важи до 28 февруари 2026 г. Къде са зоните Малкият..
В средата на тази седмица и около 10 дни преди да изпратим октомври - месеца за борба с рака на гърдата, гост-коментатор в БНР-Радио София е д-р Славяна Ушева , отличена като млад лекар преди няколко години на церемонията "Лекар на годината". Тя е специалист по хирургия на гърда в УМБАЛ "Царица Йоанна - ИСУЛ" . Кръгът на обсъжданите теми бе..
Този месец от сдружение "Национална школа по мениджмънт" в партньорство със столичния район "Възраждане" и 32-ро СУИЧЕ "Св. Климент Охридски" се изпълнява проект "Анти вейп" за обучения на ментори под надслов "Заедно срещу заплахата Вейп". По време на обученията се създават съвместни екипи от психолози и ученици, които да промотират..
Само за последните няколко дни станахме свидетели на шокиращи случаи на насилие сред ученици в София. При фатален инцидент в търговски център момче загуби живота си след като беше намушкано с нож от друго дете, 15-годишен рани съученик с нож в столично училище… Инциденти, които разтърсиха обществото, но извадиха на преден план и много въпроси...
С концерт-матине "Ефектът на Моцарт” оркестър "Mitonissimo” открива новия си сезон. На 26 октомври, от 11.00 часа, във Военния клуб в София, посетителите могат да се насладят на богатата програма от шедьоври на Моцарт. В концерта на оркестър Mitonissimo (носител на приза „Бранд на годината“) и с участието на девет солисти – певци и инструменталисти,..
Чуйте повече в разговора на Лили Големинова в звуковия файл .