Как да се предпазим от коронавирус в колаВ ситуацията на пандемия шофирането с един или повече души в кола може да бъде рисково, въпреки че изглежда по-безопасна алтернатива от обществения транспорт. Дори ако всички пътници носят маски, и най-малките частици могат да бъдат разпръснати във въздуха.
„Когато сте на открито, частиците веднага се разреждат. Но ако сте на закрито като кола, тези частици могат да останат в кабината и да се натрупат във въздуха", каза Варгезе Матай, физик от Бостънския университет в Масачузетс, пред Business Insider.
Матай, заедно с колегите си от университета Браун, изследвали как малки частици се движат в купето на автомобил при различни варианти на вентилация. Тяхната симулация, публикувана в списание "Science Advances", показва, че отварянето на прозорци е най-ефективният метод за изчистване на потенциално натрупаните частици в автомобилите. Когато всички прозорци са затворени между 8 - 10% от частиците, издишани от един човек, могат да стигнат до спътника. Този брой спада до едва 0,2 - 2%, когато и четирите прозореца са отворени.
Разбира се, в един студен зимен ден отварянето на всички прозорци не е най-практичният вариант, затова авторите са експериментирали с различни варианти.
Учените са симулирали возене в Toyota Prius със скорост 80 км/ч и освен водача, на задната дясна седалка с пътник. Най-добрата вентилация, ако всички прозорци не могат да бъдат отворени, се осигурява от комбинацията от отворен прозорец от страна на водача (отпред вляво) и пътника (отзад вдясно). В движеща се кола чистият въздух обикновено се движи през задното стъкло и излиза отпред, обясни Матай.
Отварянето на прозорци от противоположните страни на хората в колата, освен че позволява на частиците да избягат, създава въздушна струя, която разделя водача и пътника.
Матай отбелязва, че леко смъкнатите прозорци не са от особена полза, като ефект може да има само, ако прозорците са отворени поне наполовина.
С частична политическа подкрепа, изразена от парламентарно представени партии и ангажимент да продължат усилията в осигуряване на достъпна и качествена храна, премина дискусия по темата, която се проведе по-рано днес. Макар сериозен фокус да бе поставен върху ценообразуването на продуктите, участници в събитието коментираха и нужда от..
София възстановява своя 43% дял в националната икономика, сочат последните данни за брутния вътрешен продукт на областно ниво. От тях става ясно, че е налице нормализиране след различните аномалии в енергетиката, селското стопанство и туризма през предходните години. Регионалните неравенства обаче остават големи. Най-голямата регионална икономика..
Националната галерия отново отваря вратите на лабораторията по консервация и реставрация за ценителите на изкуството. Те ще имат възможността да надникнат "зад кулисите" на музея, да видят как се подготвят за експониране произведения на изкуството. Реставратор ще ги запознае с принципите и етиката на съвременната реставрация, както и с..
Успешно приключи проектът "Градска памет: Традиция и Графити", реализиран по Програма "Активни читалища" на Столичната община. Това е поредната инициатива, в която си партнират 2 софийски читалища – НЧ "Иван Вазов – 2014", което е в кв. кв. "Левски В" и НЧ "Васил Левски 1928", което е в "Сухата река". "Това - на фасадата на..
Документалният филм „Скрити белези” на режисьора Георги Тошев и оператора Борис Пинтев е сред селектираните филми за участие във фестивала Master of Art. Лентата разказва за най-успешното българско участие на Биеналето на изкуствата във Венеция. Комисарят на българското участие д-р Надежда Джакова е своеобразен гид на режисьора Георги Тошев..
Платформата за четящи и знаещи деца "Книговище" започна междуучилищното състезание по медийна грамотност "Всезнайко" на тема "Четеш ли между редовете". Това е второто издание на междуучилищната надпревара след успешното състезание на тема "Европейски съюз" през 2024-та в София. За да може повече деца да се включат, състезанието тази..
Състоянието на асансьорите в София провокира столичани да изпращат десетки сигнали месечно до контролния орган. Това каза в ефира на Радио София Григор Къшов - главен директор на Главна дирекция „Инспекция за държавен технически надзор“ към Държавната агенция по метрологичен и технически надзор. “Асансьорите са опасни, затова са наречени съоръжения..