Израелското министерство на просветата е наредило да се съкрати с една трета материалът, върху който ще се явяват абитуриентите на зрелостни изпити през 2021 г. Учителите са поискали въпросите в тестовете на матурите да са само върху половината от предвидения учебен план. Причината е, че учениците усвояват не повече от една трета от преподавания материал, чрез дистанционно обучение.
Не така мисли обаче д-р Авив Цензор - преподавател по математика в Техниона (Политехниката) в гр. Хайфа, създател на програмата „Ново направление“ - общ проекта на Министерството на просветата и Техниона. През 2019 г той подготвя филми върху материала по математика за зрелостници. Това не са заснети уроци, в които някой обяснява формули и задачи, изправен пред черната дъска. Това са серия от анимационни филмчета и клипове, илюстриращи и най-сложните за разбиране формули и математическа теория със шеги и анекдоти.
Ефектът Ави
“Опитът ми да записвам лекции в Техниона бе заимстван веднага от много университети по света”, казва д-р Авив Цензор. Още преди дистанционното обучение заради Covid-19, той прави дигитални уроци за зрелостниците в 9 училища, при тези които се явяват на най-трудното ниво на матурата (в Израел матурите по всеки предмет са на 4 нива).
Преди да пусне по нета своите лекции, д-р Авив Цензор експериментира с учители, за да разберат те самите какво чувстват учениците. Той написва формулата „а + в=в+ а“ и кара учителите да попълнят тест с 3 отговора - формулата е вярна; не винаги е вярна и не съм уверен. “Самият факт, че някой ги пита, те приемат като уловка и мнозина отговориха,че не са сигурни. След като учителите се усъмниха в аксиома, какво да кажем за учениците. При фронталния начин на обучение се разчита, че учителят ще представи учебна материя, а учениците ще я възприемат, запомнят и че ще приемат, че тя е безусловна истина”, коментира д-р Авив Цензор.
Ясно е, че учениците които не обичат математика, всъщност не я разбират. Защото за да се разбира, трябва да се развие математическо мислене. При академичния начин на преподаване се дава възможност да се усъмнят в преподаваното, дори да направят собствени грешки, защото това е пътят на откритията. В момента, когато решат даден проблем, учениците добиват увереност в себе си и не са зависими от никого. При тези, които твърдят, че не обичат математика, някъде по пътя на учене са се поизтрили някои от тези ценности и норми на преподаване.
“Академичният подход предполага разбиране на материала, а не наизустяване. Обикновено примерът ми за това е да посоча най-дългата и най-сложна формула от таблицата с формули. Давам да я погледат 5 минути и да я напишат на лист. Малцина могат да го сторят. Сред това други 5 минути, показвам компютърна анимация и разказвам няколко забавни анекдота, как ученият въобще стигнал до тази формула. Карам ги да я напишат или да я изведат сами. Не се затрудняват. Доказвам, че до нещата може да достигнеш сам, без да ги търсиш в таблицата, което понякога е трудно в изпитното напрежение”, допълва д-р Авив Цензор.
Защо е привърженик на комбинираното обучение? При събиране на знания по даден проблем, той използва много технически прийоми, но и дава възможност ученикът сам да събере необходимата информация по даден въпрос. Не е необходимо да е в клас. Може да е в автобуса, на път за училище - по мобилния си телефон. Всичко е онагледено с различни филмчета, анимация, схеми и примери от реалния живот. Това е в етапът на дистанционното обучение. Досега това се е преподавало в клас. Използвахме учебното студиото на Техниона, а не класна стая с черна дъска.
“Гледайки филмчетата и илюстрациите, учениците сами трябва да научат материала. Сред това им даваме, например, алгебрична графика и те могат да я изменят както искат. Играейки си, могат да стигнат до изводи, които на учителя би му било много трудно да обясни, непрекъснато чертаейки и триейки по дъската”, допълва той.Експериментирайки с графики, учениците развиват пространственото си мислене, което помага и за решаването и на друг вид задачи.
В края на всеки етап от преподаването има задачи, които ученикът би могъл веднага да реши. Ако отговорът е правилен, преподаването продължава. Ако не е, компютърът връща курса назад, за да се припомни нещо от предните лекции, ако е необходимо може да се гледа няколко пъти. Следва друга задача и обикновено там отговорът е правилен. Ако компютърът реши,че отговорът е налучкан, дава задача с видоизменени параметри. Така ученикът тренира и е по-уверен в себе си.
Интерактивното обучение, дава възможност обучаваният да определи темпото, за да разбере наученото и да е уверен в клас, където е вече учителят. Учителят задава въпроси, но и учениците вече знаят достатъчно за да питат. И това е процесът на запомнянето на наученото. Учителят дава по-сложни задачи и така подготвя учениците за изпит, като смъква ненужното напрежение.
В анкети, след първата година, ученици и учители са потвърдили, че този метод е добър, а и учението е по-лесно.
“Започнахме много преди другите да са принудени да учат дистанционно, да създаваме методика, която е комбинирана между академичен подход на преподаване и фронталното обучение в средните училища. Това е нещо качествено различно от механичното пренасяне на досегашното обучение вече с електронни средства. При нас никой не се оплаква, че не може да се съсредоточи или че учителят не може да ангажира целия клас”, допълва д-р Авив Цензор.Няколко големи проекти свързани с образователната инфраструктура се реализират тази година в район "Подуяне". Реконструират се учебни сгради, но се извършват и дейности по облагородяване на дворни пространства, подновяване на тротоарни настилки, вкл. маркиране на пешеходни пътеки, изпълняват се проекти за енергийна ефективност в..
Повече от 10 доброволни формирования към общини в цялата страна получиха екипировка за борба с пожарите. За закупуването ѝ са използвани средства от във фондонабирателна кампания на WWF България. Само през юли тя събра над 36 960 лева в подкрепа на Националната асоциация на доброволците в Република България (НАДРБ) и Спасителния център за..
Столичното 132. СУ "Ваня Войнова" в район "Красно село" набира деца за участие в програма "Витоша на децата", съобщават от Столичната община. Инициативата отваря планината за най-малките софиянци като част от ключовите проекти на "Визия за Витоша" и създава възможности за децата да прекарат активни летни дни в Природния парк. Осигуряват се..
От Българския съюз на оптометристите (БСО) обявиха готовност за протести и съдебни действия във връзка с проектопромяна в закона, според която на тези специалисти с висше образование ще бъде отнета възможността да упражняват професията си От БСО са изпратили остро становище до здравния министър доц. д-р Силви Кирилов , в което се..
Тази вечер в Пловдив е първият от двата концерта на Ник Кейв в България – и тъй като билетите за него свършиха светкавично, бе добавена втора дата, на 20 август, отново на Античния театър в Пловдив. Концертът е под мотото “Ник Кейв соло и отблизо“. Защо Ник Кейв има този култов статут дори и за хората, които не са големи почитатели на..
Национален младежки форум (НМФ) представя обединена позиция за развитието на младежката политика в България. Тя е резултат от Декларацията на Управителния съвет на НМФ от 2024 г. и нови предложения, формулирани по време на Национална среща "Младежко участие“ тази година. Какви са те разказа пред БНР - Радио София политологът и председател на..
Цикълът концерти Sofia Jazz Days на "Джаз Плюс Концерти" представя три концерта с финансовата подкрепа на Столичната община в рамките на Лятната програма. Началото беше на 8 юли с концерт на Melodious Fonk. Последното събитие от Sofia Jazz Days е концерт на "Триото на Васил Спасов" с последния авторски проект Ballad d’amore на 22..