Денят започва да се отбелязва от началото на XX в. в Северна Америка и Европа като ден за защита на правата на жените. На 28 февруари 1909 г., по предложение на Социалистическата партия на САЩ, е отбелязан Национален ден на жените в САЩ по повод на женската стачка от 1908 г. в Ню Йорк за по-добри условия на труд, припомня БТА.
На Втората международна конференция на жените социалистки в Копенхаген, Дания (26-27 август 1910 г.), с участието на 100 жени от 17 страни, е прието решение да бъде установено отбелязването на международен ден на жената, за да се почете движението на жените за техните права. Тогава не е установен конкретен ден.
Като резултат на инициативата от Копенхаген за първи път Международният ден на жената е отбелязан на 19 март 1911 г. в Австрия, Германия, Дания и Швейцария, като в него се включват повече от 1 млн. души с искания за избирателни права на жените, както и за правото им на работа и професионално обучение.
От 1975 г., обявена от ООН за Международна година на жената, денят започва да се отбелязва на 8 март. Мотото на деня за 2021 г. е "Избери да предизвикваш".
За век правата на жените еволюират, но въпреки плановете за равнопоставеност на работното място, все още остават разликите в заплащането между половете. Правото на равнопоставеност на възнагражденията съществува в ЕС от 1957 г., но и днес жените получават средно 14% по-малко от мъжете за едно и също място (в Естония разликата наближава 22%) и в годината работят почти два месеца безплатно в сравнение с колегите си от другия пол.
През миналата седмица Европейската комисия представи предложение за нова директива, която да гарантира, че жените и мъжете в ЕС получават еднакво заплащане за равен труд.
Целта е да се въведат мерки за прозрачност на заплащането, сред които: даване на информация за размера му на търсещите работа, право да се знаят нивата на възнагражденията на работниците, които извършват същата работа, както и изискване към големите компании да отчитат разликите в заплащането на половете.
Предвижда се фирмите в ЕС с над 250 служители да са длъжни да разкриват повече информация за заплатите, включително разликата между това какво получават мъже и жени за една и съща позиция, както и данни колко средно може да изкара един кандидат за обявено място още преди да се е явил на интервю за него.
Елисавета Станчева, изкуствовед, за дискусията „На ръба“, в която композиторът Петър Керкелов разказва за създаването на новата си пиеса. Какво се случва, когато музиката премине отвъд познатото и експериментира с нови форми, звуци и идеи? Как се изгражда музикална драматургия, която преплита класическо звучене с електронни елементи? Среща-дискусия..
Музикалният спектакъл „Три тенора…и още нещо“ на Камерна опера Благоевград с диригент Георги Еленков ще гостува в София на 23 май на сцената на театър „Сълза и смях“. По този повод ни гостуват двама от участващите трима тенори – Михаил Михайлов и Юрий Николов: "Винаги е удоволствието като трима тенора, които са и приятели, са заедно на сцена...
Мария Карагьозова ни представя Фестивала на училищните и младежките оркестри, организиран от Асоциацията на фестивалите в България и финансирани от Национален фонд Култура: "Оркестрите загубиха част от структурата си по време на пандемията. Фестивалът насърчава отново децата в тези оркестри. Той е трибуна на музиканти-любители. Не съревнование..
Как е описвана Съдебната палата в софийската преса в началото на 40-те години на миналия век, къде и кога е имало проекти да бъде изградена тя още в края на 19 век и началото на 20 век? Още в спомените на Георги Каназирски-Верин, "Шишковия трамвай" за Бали Ефенди, който е тръгвал от мястото на днешната Съдебна палата. Проектът Екс Професо на..
Разговорът е с изследователите и генеалози Светлана Дяконова - Арсен - потомка на голям род от Банско и секретар на Българската генеалогична федерация “Родознание” и Ивелин Любенов - индивидуален член на Българската генеалогична федерация ‘Родознание”: Във втората част продължаваме с другите хаджии и техните фамилии: "Срещаме графити от 1771 за..
Писателят Васил Попов за сериала по романа му Мамник и издаването на следващия, Лехуса: "Докато пишех "Мамник" мислех, че жанровата литература не е разпространена в България, но се изненадах от интереса на различните възрасти. Снимките приключиха април. Предполагам, че ще е готов зимата. Натрупа се материал - скоро почвам третия. Съвсем различно..
Покана за танцов спектакъл TRAPтайм? от Захари Нанков, танцьор и хореограф: "Концепцията я реализирах преди 3 години, сега я повтарям с ученици от моята школа. Комбинирал съм стила в музиката трап с рагтайм - като музика и роман. Правя съпоставки между тези две епохи - тогава и сега, всичко минава през една игра. Проследяваме нишката как се променя..