Устойчивата мобилност е ключова за всеки голям град. Преходът към нея обаче няма как да се случи без промяна в нагласите и отношението на хората и техния избор към кой транспорт да се насочат. Затова преди да се формират политиките, трябва да се вземат предвид нагласите.
Асоциацията за развитие на София осъществи именно такова проучване (с над 500 човека, по различни методи) в рамките на проекта INNOAIR за станат ясни навиците и склонността на жителите на София към промяна, макар и понякога с цената на малки жертви в името на по-зелен транспорт (и съответно по-чист въздух).
"Общият извод измежду многото различия е, че софиянци осъзнават, че вървим натам - към по-устойчива и ниско-емисионна градска мобилност" - каза в „Радиокафе“ Севдалина Войнова от Асоциацията за развитие на София, подчертавайки връзката с европейските политики, Зелената сделка и факта, че до 2030 г. следва да сме въглеродно неутрални.
Важното е всички отделни елементи да бъдат интегрирани в една цялостна градска екосистема - и ограничаването на по-мощните автомобили, и (все повече) ходене пеша, каране на велосипеди и придвижване с градския транспорт, който от своя страна да е по-зелен като използвана енергия, по-редовен и по-хигиеничен и удобен.
Идеята е "както в момента влизаме в дадена платформа и си избираме филм, който да гледаме, така да има общо пространство, в което да избираме и комбинираме видовете транспорт в града, като в центъра е човекът с неговите решения" - обясни Севдалина Войнова, подчертавайки предимствата на новите технологии, които улесняват прехода към по-зеления транспорт.
"В рамките на INNOAR ще тестваме (за първи път в Европа) идеята за електрически микробуси, които да се движат в силно застроените нови квартали и освен основния маршрут те ще могат да варират в определени граници, за да събират хората и да ги отвеждат до метрото. Ще бъде използван и изкуствен интелект, който на базата на данни къде има хора, ще определя оптималния маршрут" - разказва Севдалина Войнова.
Тя обясни и за отделните обособени групи сред жителите на София и техния специфичен профил, нагласи и изисквания.
„Има група на ранните последователи, които вече 10 и повече години се придвижват пеша или с колело. Интересна тук и много важна е ролята на бизнеса, който излиза като ключов играч на терена на зеления устойчив транспорт. Става дума за компании в ИТ и телекомуникационния сектор, които в стремежа си да открият и задържат добрите кадри, предлагат редица решения, свързани с устойчивата мобилност - подменили са всичките си служебни автомобили с хибриди, имат собствен пул от електрически велосипеди или тротинетки, дават бонуси на служителите, които идват с колело на работа, имат съблекални и бани и дори възможността да се взима електрически автомобил безплатно за уикенда за лични цели от автопарка на фирмата".
Според Севдалина Войнова за тези компании се знае малко, но те трябва да бъдат поощрени и Асоциацията за развитие на София ще предложи това на Столичната община.
Интересни наблюдения за групата на тези, които карат велосипеди в София, са свързани с факта, че те го правят най-вече защото обичат да се придвижват така, чувстват се независими и свободни и не изискват много стимули, а малки и простички неща като платформа за изкупуване на стари колела и по-добра охрана за паркираните велосипеди, докато групата на притежателите на автомобили (които средно имат по 2 коли и поне една се движи само с един човек) очакват сериозни стимули за да променят своите навици.
Чуйте цялото интервю на Лили Големинова със Севдалина Войнова.
Вижте пълния доклад от проучването „Обществени нагласи за преминаване към градски и активен транспорт“.
Десетки специалисти от Военномедицинска академия (ВМА) за поредна година са включени в алманаха на в-к "24 часа" - "Лекарите, на които вярваме". "Сертификат" за доверието на пациентите получиха както медици с дългогодишен опит, така и млади специалисти от различни области на медицината, затвърдили доверието на стотици хора от цялата..
Платформата Уча.се започва нова инициатива, насочена към детските градини, с цел да подкрепи образователния процес при най-малките . Платформата предоставя възможност на детските градини, които станат партньори на платформата, да получат подарък - всяко дете в градината да има безплатен достъп до цялото съдържание за втора, трета и четвърта група в..
Таксиметровият бранш е в подготовка на национален протест. Поводът е вдигането на застрахователната премия. Задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ ще се вдигне с между 50% до 1100% за таксиметровите автомобили, според Националния таксиметров синдикат и „Съюз Такси“. Инициативният комитет за Националния таксиметров протест не приема ръст на..
През днешния ден ще бъде предимно слънчево. Ще духа слаб, в източните райони до умерен североизточен вятър. Максималните температури ще бъдат между 10° и 15°, в София - около 14°. Минималните температури ще бъдат предимно между минус 3° и 2°, в София – около минус 2°, съобщават от Националния институт по метеорология и хидрология. В планините ще бъде..
В коментарното предаване на БНР-Радио София "Форум" продължава темата за изборите. Възможно ли е да бъдат касирани изборите – ЦИК изпраща в прокуратурата записите от броенето в седем избирателни секции . Да си русофил и патриот не е печеливша теза - заща това е така? За разделението в ДПС - няма добро ДПС нито това на Делян Пеевски, нито..
Първата карта с адаптиран маршрут за хора в инвалидни колички вече е факт. Тя ще бъде представена по време на събитието „София и за мен“ на 7 ноември. Повече по темата разказа Гергана Дойчинова от Фондация "Ела и ти“, които са организатори на инициативата. Идеята е, чрез тази карта и хората в инвалидни колички да могат самостоятелно..
600 ученици в 11-и и 12-и клас в София, Пловдив, Пазарджик, Стара Загора, Велико Търново и Варна ще преминат през обучение по пътна безопасност. Целта на инициативата "Аз ще бъда отговорен шофьор" е да формира отговорно отношение на младежите, като участници в движението и като бъдещи водачи на моторни превозни средства. "Аз ще бъда отговорен..