Устойчивата мобилност е ключова за всеки голям град. Преходът към нея обаче няма как да се случи без промяна в нагласите и отношението на хората и техния избор към кой транспорт да се насочат. Затова преди да се формират политиките, трябва да се вземат предвид нагласите.
Асоциацията за развитие на София осъществи именно такова проучване (с над 500 човека, по различни методи) в рамките на проекта INNOAIR за станат ясни навиците и склонността на жителите на София към промяна, макар и понякога с цената на малки жертви в името на по-зелен транспорт (и съответно по-чист въздух).
"Общият извод измежду многото различия е, че софиянци осъзнават, че вървим натам - към по-устойчива и ниско-емисионна градска мобилност" - каза в „Радиокафе“ Севдалина Войнова от Асоциацията за развитие на София, подчертавайки връзката с европейските политики, Зелената сделка и факта, че до 2030 г. следва да сме въглеродно неутрални.
Важното е всички отделни елементи да бъдат интегрирани в една цялостна градска екосистема - и ограничаването на по-мощните автомобили, и (все повече) ходене пеша, каране на велосипеди и придвижване с градския транспорт, който от своя страна да е по-зелен като използвана енергия, по-редовен и по-хигиеничен и удобен.
Идеята е "както в момента влизаме в дадена платформа и си избираме филм, който да гледаме, така да има общо пространство, в което да избираме и комбинираме видовете транспорт в града, като в центъра е човекът с неговите решения" - обясни Севдалина Войнова, подчертавайки предимствата на новите технологии, които улесняват прехода към по-зеления транспорт.
"В рамките на INNOAR ще тестваме (за първи път в Европа) идеята за електрически микробуси, които да се движат в силно застроените нови квартали и освен основния маршрут те ще могат да варират в определени граници, за да събират хората и да ги отвеждат до метрото. Ще бъде използван и изкуствен интелект, който на базата на данни къде има хора, ще определя оптималния маршрут" - разказва Севдалина Войнова.
Тя обясни и за отделните обособени групи сред жителите на София и техния специфичен профил, нагласи и изисквания.
„Има група на ранните последователи, които вече 10 и повече години се придвижват пеша или с колело. Интересна тук и много важна е ролята на бизнеса, който излиза като ключов играч на терена на зеления устойчив транспорт. Става дума за компании в ИТ и телекомуникационния сектор, които в стремежа си да открият и задържат добрите кадри, предлагат редица решения, свързани с устойчивата мобилност - подменили са всичките си служебни автомобили с хибриди, имат собствен пул от електрически велосипеди или тротинетки, дават бонуси на служителите, които идват с колело на работа, имат съблекални и бани и дори възможността да се взима електрически автомобил безплатно за уикенда за лични цели от автопарка на фирмата".
Според Севдалина Войнова за тези компании се знае малко, но те трябва да бъдат поощрени и Асоциацията за развитие на София ще предложи това на Столичната община.
Интересни наблюдения за групата на тези, които карат велосипеди в София, са свързани с факта, че те го правят най-вече защото обичат да се придвижват така, чувстват се независими и свободни и не изискват много стимули, а малки и простички неща като платформа за изкупуване на стари колела и по-добра охрана за паркираните велосипеди, докато групата на притежателите на автомобили (които средно имат по 2 коли и поне една се движи само с един човек) очакват сериозни стимули за да променят своите навици.
Чуйте цялото интервю на Лили Големинова със Севдалина Войнова.
Вижте пълния доклад от проучването „Обществени нагласи за преминаване към градски и активен транспорт“.
В последния ден от седмицата, гостите в предаването "Форум“ - Мина Христова от Института за етнология и фолклористика към БАН и политологът, и председател на Националния младежки форум Атанас Радев, заедно с водещия Лъчезар Христов, направиха обобщение на темите, които коментираха тази седмица: Още един депутат от групата на Доган преминава към..
От Ветроходна база “Искър” канят децата, за да отпразнуват заедно специалния ден. Ще има: демонстрации на ветроходство, запознаване на принципите на водните спортове, викторини за децата, рисуване и други. Всяко дете ще има възможност да спечели еднодневен билет за урок от избран ден през лятото. “В неделя ще ви посрещнем на Ветроходна база..
За първи път в най-новата история на София, кметът на града не одобрява приетия бюджет. След продължило цял ден заседание, в крайна сметка общинският съвет прие план-сметката за тази година, но във вид, който не беше първоначално представен и разискван от администрацията, а и от гражданите. Още преди началото на последното заседание на СОС, кметът..
Младата певица Димитрина Германова от няколко години се утвърждава на музикалния небосклон. През 2020 година записва първата си песен “Скрита сила", а с днешна дата се радва на най-новия си сингъл, наречен "Присъда" . Музиката е написана от Боян Христов, върху текста тя работи съвместно с Боян Христов и Стан Стефанов , а клипът към е дело..
На 30 май отбелязваме Световния ден за борба с множествената склероза, а целта на глобалната инициатива е да повиши информираността и разбирането за това заболяване. “Множествената склероза е автоимунно заболяване, което засяга нервната система. При това собственият имунитет атакува нервните клетки, по-точно техните израстъци, обвивката на..
Художествената галерия "Владимир Димитров – Майстора" в Кюстендил е инициатор на кампания за набиране на средства за закупуване на фамилната къща на Яглеви в село Шишковци . Целта е имотът, в който големият български художник е живял и творил, да стане част от музейно-галерийния комплекс, съхраняващ паметта за него. Майстора е живял..
На церемония, организирана от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в град София, бяха отличени личности и образователни институции, които създават именно подкрепяща среда за всяко дете. Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев връчи Националните награди за приобщаващо образование и заяви, че само в добро..