При Хосе Луис Монтон нещата се случват като с магическа пръчка. Китарист и в случая аранжор на Бах, Бетовен, Брамс... Когато се срещнахме за пръв път в Мадрид, вече бях програмирал доста от неговата музика: фламенко - с любими музиканти, с арабски аромати, за деца. “Семейството на майка ми искаха да свиря на фламенко китара, тя самата свиреше и пееше, дядо – също. Така постепенно научих фламенко-езика. После дойдоха нещата, които исках да кажа“ – започна тогава да се разказва Хосе Луис.
После дойде соловия му албум за ЕСМ. Тогава ми направи впечатление неговата отдаденост към Бах. „Класиката ни дава познанията, фламенкото - новите цветове” - казва по този повод Хосе Луис. Сега разговорът ни като че ли продължава от онзи момент преди пет години и изненадата ми, че не е учил музика:
- Мога само да чета ноти. Музиката я научих интуитивно, не мога да я обясня теоретично и подредено.Всичко, което научих от големите музиканти, с които работих, ми помогна да направя този албум с музиката на Бах и Бетовен.И преди съм правил аранжименти на Бах,на испански барок, свирил съм много "Концерта за Аранхуе" на Хоакин Родриго, също и „Чаконата“ - извадих ѝ партитурата с много търпение и много бавно. "Токата и фуга" също съм свирил с Ара Маликян като „булерия“. Всичко, което уча интуитивно, го прилагам. За мен правенето на диска без забавление. Имах много свободно време по време на карантината. Един мой ученик ме помоли да му аранжирам „Аве Мария“ на Шуберт - казах му, че нямам време, но после си дадох сметка, че мога да го направя. Така малко по малко, албумът стана.
На стрийминг представянето му накрая изсвирихте „Токата и фуга“ различно от диска, доколко сте импровизирали при правенето му?
- Много е късметлийско да имаш флейтист като Хуан Карлос Арасил. Той ме придружава във всичките ми проекти. Хубаво е гении да са ти приятели! Самият той е музика - като че ли композира импровизациите си. На секундата ги композира, всичко прави в движение - страхотен е! Фламенкото е също като джаза с много импровизации - много ритмични, както и бързината на свирене. Винаги във фламенкото е имало място за импровизации - в някои от жанровете му, това е силата, с която докосваш струните. Всичко зависи от деня, от твоето душевно състояние…
- Ти като музикант, слушаш ли колегите си, преди да направиш нещо ново? Например, слушал ли си "Арията" на Бах на Ришар Галиано на неговия акордеон?
- Да, аз съм записвал няколко версии на "Арията", но сега ѝ написах и текста и направих също аранжимент за струнни. "Арията" си е "Ария". Много ми е харесвало това, което сме правили с Ара Маликян, но въпроса беше да имаме и ритмично продължение, нещата трябва да са добре в ритмично отношение.
- Разликата между това, което свирихте с Ара като “Tocate y fuga”, където също пееш, и сега, когато сте само с флейта и кахон?
- Да, мина време. Аз много съм помъдрял, идеите ми са отлежали. Разбира се, всеки може да му хареса или да не му хареса това което правим. Много от идеите ми са различни за този диск - това е опит, години, спокойствие и естествено отношение към нещата. Не ме интересува, дали ми казват нещо може ли да се направи, или не. Аз сложих своята песъчинка за това, тези два музикални стила да бъдат близки, почти заедно. Всичките музики се раждат от човешката душа и те са за хората.
- Ти създаде не само музика, а и текстове. Наистина ли за един ден си написал текста към „Унгарски танц номер 5“ на Брамс?
- Ако трябва да съм честен, написах го за час и половина, но винаги казвам, че когато си в студио, на теб не ти плащат за часа в студиото, а ти се плащат за целия дотогавашен опит, който ти позволява да направиш нещата за час и половина. През целия си живот съм писал други текстове. Много китаристи са, както казва Пако де Лусия за себе си, фрустрирани певци. Аз също, като човек от Средиземноморието съм един фрустриран cantautor, автор на текстове като Серат и Сабина. Не ми е достатъчна само музиката - има послания, които трябва да се кажат с глас.
Цялото интервю и голяма част от албума в специалното издание на "Слънчев джаз+" в края на Разпети петък, 30 април.
Приключи гласуването на слушателите на БНР за 12-те песни финалисти в Конкурса за нова българска поп и рок музика "Пролет`25" и вече е ясно кой ще грабне Наградата на публиката . С това приключва последният етап на музикалното състезание, организирано от обществената медия в подкрепа за българската музика. Конкурс на БНР за нова..
Eдин от най-големите италиански рок творци Васко Росси от години насам дава началото на летния концертен сезон в Италия със свое италианско турне. Този път – под надслов "Vasco Live 2025". То е цял месец, от края на май до края на юни. Провежда се двудневно на стадионите в 12 града на Ботуша, от Торино до Месина с финал в Рим. 73-годишният..
Дани Стойкова от Музикалната редакция на БНР представя първия си самостоятелен албум. От другата страна на радиото: Дани Стойкова и музиката В предаването "Преди всички" на програма "Хоризонт" тя сподели: "За пръв път гостувам в "Преди всички". Досега съм била само от другата страна като музикален редактор . Всъщност заглавната..
Остават 10 дни до най-силното издание на Sofia Live Festival досега. Голямата изненада на тазгодишното издание е участието на Елизабет Фрейзър, която ще се качи на сцената заедно с Massive Attack. От 27 до 29 юни, Колодрумът в Борисовата градина ще се превърне в център на музиката, градската култура и вдъхновението. Всеки ден вратите ще отварят в..
Смесвайки и представяйки на едно място голяма палитра от музикални жанрове, CULTURAMA 2025 Garden of Sound ще се проведе между 13 и 28 юни. "В този момент имаме нужда да се обърнем към градината, която си представяме като една алегория или легенда за място, надарено с приятна флора, перфектен климат и красив цялостен вид, което грижливо пазим от..
Оркестърът за народна музика на БНР с диригент Димитър Христов ще закрие концертния сезон на 12 юни, четвъртък, от 19.00 ч. в Първо студио на Българското национално радио. Финалът на 72-ия творчески сезон ще е впечатляващ. Публиката ще чуе премиерни изпълнения, подбрани от най-новия звукозаписен репертоар на Оркестъра – програма, която съчетава дълбоката..
Днес в Лион започва съборът "На мегдана на другата България". 107 български фолклорни групи от 18 европейски страни и Съединените щати се събират за десетото издание на единствения по рода си пътуващ събор в Двореца на спорта в Лион, Франция. Пред залата е разположена мегданска чаршия с изложители и занаятчии от България, Франция, Италия,..