Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Милчо Левиев завинаги - нестихващият разговор с музиката

На 10 юли, в 21.00 ч. на A to JazZ

Снимка: Лили Големинова

Музиката на Милчо Левиев наистина ще остане завинаги. С времето все повече ще си даваме сметка за отпечатъка, който той е оставил върху света на джаза. За историята на създаването на албума SONATA'57, който ще бъде представен тази събота на фестивала A to JazZ, специално за Радиокафе разказа Иван Минчев, продуцент на албума и близък приятел на Милчо.

"През лятото на 2019 той записа пианата и даде насоки на звукорежисьора Валери Костов в Пловдив как да се случва нещата по-нататък. И когато през октомври той си отиде от този свят, всички ние, най-близките му, бяхме в ступор, но след това осъзнахме, че трябва да завършим това негово последно дело." 

Това отнема почти година на екипа, тъй като много музиканти от цял свят участват. Всички те го правят pro bono , записват своята партия там, където са и изпращат файловете в Пловдив. При това говорим за джазмени от класата на Фред Селдън (работил с Дон Елис и Натали Коул, записвал с Елвис Пресли, Майкъл Джексън и Ринго Стар, част от музикалния екип на "Кървав диамант" и "Карибски пирати"), Питър Ърскин  ( тук е достатъчно да споменем Weather Report), Глен Ферис, който преподава в Парижката консерватория, записвал със Франк Дзапа и Стиви Уондър, както и Влатко Стефановски и елита на българския джаз (общо 40 човека).

"Важно е да кажем, че този албум Милчо посвещава на Вики (Аламзиду). Искал е да бъдат написани текстове към тези вариации върху теми от големи композитори като Шопен, Чайковски, Рахманинов, Вила-Лобос, Барток" - разказва Ива Стоянов. И текстовете са факт, създадени от Елефтерия Мавромати. А само след няколко месеца SONATA'57 ще излезе и като LP.

Проектът Mилчо завинаги e представен първо в родния му Пловдив, след това - в Габрово, тази събота е в София, а след това ще гостува на джаз фестивала в Банско. Сформирана е специална формация с бенд лидер Анатоли Дончев, която включва Димитър Семов, Васил Хаджигрудев и Тодор Бакърджиев, и, разбира се, Вики Алмазиду (със специалното участие на Human Touch и Теодосий Спасов), с която музиката на Милчо Левиев пътува. 

Иван Минчев разказва и за многопластовата и космополитна личност на Милчо Левиев, за способността му да открива и забелязва хубавото, независимо от кого е създадено, за това колко много е помагал на младите музиканти, за срещите и работата му с най-големите в света на джаза, за Били Кобъм, който казва "Милчо е моят учител", за Ренди Брейкър и неговите думи как "Милчо превеждаше на музикален език фантасмагориите на Били", за специфичното му чувство за хумор и умението да се радва на живота и да се чувства добре навсякъде по света.

Подробности можете да чуете в интервюто на Лили Големинова с Иван Минчев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийски разкази - Душата ми е стон

"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.

публикувано на 23.11.24 в 15:00
Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева

Адресите на любовта с „55 изповеди за любовта“

Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..

публикувано на 23.11.24 в 14:00
Паметникът на Любен Каравелов в Копривщица

Историята оживява - Любен Каравелов: вестник първи, вестник втори

Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..

публикувано на 23.11.24 в 16:00

Премиера на "О(б)твързан" представя Театър "Възраждане"

„О(б)твързан“ –  премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..

публикувано на 23.11.24 в 11:40

Да се зарибиш или да се откажеш

Покана за   София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..

публикувано на 23.11.24 в 11:09
С Жени Илиева

Играчката не е просто забавление, а инструмент за развитие

Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..

публикувано на 23.11.24 в 10:56

Нямаме нужда от дефиниции

Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..

публикувано на 23.11.24 в 10:13