Запитвали ли сте се защо музика, определена като контракултура в 60-те и донякъде в 70-те, в момента може да звучи толкова актуално, особено в различните ѝ джаз интерпретации? Последният пример е от края на юни 2021-ва. Тогава излязоха два албума: „Besouros 2” (бръмбари на португалски), посветен на музиката на Beatles от бразилския майстор на духовите инструменти Карлос Малта и пианиста Фернандо Моура, и „Gainsb‘Art” на „Django all stars” - „експортния“ за САЩ квартет на акордеониста Людовик Бейер.
За бразилците това е втори албум, посветен на „Бийтълс“, след излезлия преди четири години „Besouros“ и участието им в компилацията „Бийтълс шоро“. Ониричната атмосфера не се дължи само на богатите аранжименти на Фернандо Моура, работил между другото с петия Бийтълс - Джордж Мартин.
Лично за мен най-впечатляваща е употребата на флейти от цял свят от страна на Карлос Малта. Не че досега майстори на инструмента не са правили свой прочит на парчета на „Великолепната четворка“ – Симеон Щерев, Хорхе Пардо и Хърби Мен са едни от впечатляващите примери. Сега са включени индийско бансури, японско шакухачи, китайско ди-зи и бразилски традиционни флейти пифе редом със саксофоните.
Не по-малко успешна е работата на Фернандо Моура с клавишните, започвайки с кристалния звук на неговия Стейнуей, минавайки през Хамънд органа и стигайки до детско пиано. Именно подобна палитра от инструменти е доказателство за универсалните хармонии в незабравимите мелодии на ливърпулци. Тропическите атмосфери в парчета като „Вlackbird”, „Here, there and everywhere” и „Dear Prudence” са невероятна находка и поредното обогатяване на класиките на „Бийтълс“.
Това е голямата разлика между свободните джаз интерпретации и поредните кавър версии, към които бих добавил и появилата се в същия ден „While My guitar gently weeps”, изпълнена от туванците „Ят-кха“. Но нека да затворим скобата и да отидем с формацията „Django all stars” към това, което те наричат „Gainsb‘Art”, изкуството на Серж Генсбур в стилистиката на джаз мануш. Макар и работещи в Щатите предимно с музиката на Джанго Рейн(х)ар(д) и неговите следовници, Людовик Бейер и компания вкарват два не много използвани от Генсбур инструмента, акордеона и цигулката.
Свободни, но и запомнящи се, изпълненията им показват, че дори и набили се по един начин в съзнанието ни песни като „Je t’aime – moi non plus”и „La Javanaise”, могат да се радват на различен живот. Така че имаме подходящи примери като отговор на въпроса от началото: кога и как, обявени за контракултура произведения на изкуството, с течение на времето и благодарение на всеки интересен в творческо отношение техен прочит, се превръщат в непреходна култура. В конкретния случай за това спомагат творци с креативен подход като Карлос Малта и Фернандо Моура, както и „Django all stars”.
Още с първия стон на пианото с издърпана под капака струна, дублиран от пронизващия сакс в началната „Help”, синкопираната „Revolution” и закачките с „Weather report”, танго нуево („Yesterday”), или джипси суинг, тези красива музика може да ни накара за пореден път да си кажем че освен „какво“, не по-малко важно е „как“, за да бъдат нещата „джаз+“.
Премиерата им в българския ефир е, разбира се, тук по Радио София в петък вечер след новините в 23, с повторение събота след първите сутрешни новини, а след това и в плейлиста на „Дуенде“ по Бинар.
Нощта е млада.„Ритъмът на Балканите“ на Оркестъра за народна музика на БНР под диригентството на Димитър Христов ще огласи Първо студио на Българското национално радио на 10 април, четвъртък, от 19.00 ч. Сръбска тамбурица, румънски цимбал, критска лира и българска гайда ще звучат в десетото издание на най-успешния проект на оркестъра. През..
Една от най-горещите глобални звезди достигна за пореден път върха в Българския еърплей чарт на Radiomonitor. Канадката Tate McRae скочи от номер 6 до върха със " sports car " в изброяването за периода 28 март - 3 април. Tова е второто ѝ стъпване на първото място след като през ноември 2023-та изкара две седмици на №1 с greedy - парче,..
Тромбонистът (но и ръководител на Биг бенда) Велислав Стоянов гостува в Радио София, за да разкаже повече за концерта на 8 април. Разговорът започва с кратко интересно уточнение каква е разликата между духовия оркестър, в който има и дървени духови инструменти, брас бенда и биг бенда. Както обобщи нашият гост по своя неподражаем маниер "Биг бендът е..
За пръв път от близо три години насам най-излъчваната песен в ефира на България по данни на Radiomonitor e дело на родни звезди. В своята пета седмица в топ 50 на чарта "Нито миг" на Графа и Дара Екимова се изкачи до №1 . Горещият български хит сложи край на 11-седмичната доминация на глобалния шампион APT на ROSÉ и Bruno Mars. За..
След кратко боледуване, на 73-годишна възраст почина легендарният барабанист на “Щурците" Георги Марков. Това съобщиха на фейсбук страницата на музикалното тв предаване "Моят плейлист". Музикантът е починал след кратко боледуване днес, в ранния следобед. Марков се присъединява към "Щурците“ през 1974 година по покана на Петър Гюзелев и Кирил..
Легендарната трип-хоп банда "Massive attack" се завръща в София за концерт на 29 юни, съобщиха организаторите от Sofia Live Festival 2025 . Бристолското дуо пристига с грандиозен спектакъл, част от световното им турне, което ще премине през най-големите сцени в Европа и САЩ. Очаквайте уникално аудиовизуално шоу и изпълнения на "Teardrop",..
Легендарната трип-хоп банда "Massive attack" се завръща в София за концерт на 29 юни, съобщиха организаторите от Sofia Live Festival 2025. Бристолското дуо пристига с грандиозен спектакъл, част от световното им турне, което ще премине през най-големите сцени в Европа и САЩ. Очаквайте уникално аудиовизуално шоу и изпълнения на "Teardrop",..