Запитвали ли сте се защо музика, определена като контракултура в 60-те и донякъде в 70-те, в момента може да звучи толкова актуално, особено в различните ѝ джаз интерпретации? Последният пример е от края на юни 2021-ва. Тогава излязоха два албума: „Besouros 2” (бръмбари на португалски), посветен на музиката на Beatles от бразилския майстор на духовите инструменти Карлос Малта и пианиста Фернандо Моура, и „Gainsb‘Art” на „Django all stars” - „експортния“ за САЩ квартет на акордеониста Людовик Бейер.
За бразилците това е втори албум, посветен на „Бийтълс“, след излезлия преди четири години „Besouros“ и участието им в компилацията „Бийтълс шоро“. Ониричната атмосфера не се дължи само на богатите аранжименти на Фернандо Моура, работил между другото с петия Бийтълс - Джордж Мартин.
Лично за мен най-впечатляваща е употребата на флейти от цял свят от страна на Карлос Малта. Не че досега майстори на инструмента не са правили свой прочит на парчета на „Великолепната четворка“ – Симеон Щерев, Хорхе Пардо и Хърби Мен са едни от впечатляващите примери. Сега са включени индийско бансури, японско шакухачи, китайско ди-зи и бразилски традиционни флейти пифе редом със саксофоните.
Не по-малко успешна е работата на Фернандо Моура с клавишните, започвайки с кристалния звук на неговия Стейнуей, минавайки през Хамънд органа и стигайки до детско пиано. Именно подобна палитра от инструменти е доказателство за универсалните хармонии в незабравимите мелодии на ливърпулци. Тропическите атмосфери в парчета като „Вlackbird”, „Here, there and everywhere” и „Dear Prudence” са невероятна находка и поредното обогатяване на класиките на „Бийтълс“.
Това е голямата разлика между свободните джаз интерпретации и поредните кавър версии, към които бих добавил и появилата се в същия ден „While My guitar gently weeps”, изпълнена от туванците „Ят-кха“. Но нека да затворим скобата и да отидем с формацията „Django all stars” към това, което те наричат „Gainsb‘Art”, изкуството на Серж Генсбур в стилистиката на джаз мануш. Макар и работещи в Щатите предимно с музиката на Джанго Рейн(х)ар(д) и неговите следовници, Людовик Бейер и компания вкарват два не много използвани от Генсбур инструмента, акордеона и цигулката.
Свободни, но и запомнящи се, изпълненията им показват, че дори и набили се по един начин в съзнанието ни песни като „Je t’aime – moi non plus”и „La Javanaise”, могат да се радват на различен живот. Така че имаме подходящи примери като отговор на въпроса от началото: кога и как, обявени за контракултура произведения на изкуството, с течение на времето и благодарение на всеки интересен в творческо отношение техен прочит, се превръщат в непреходна култура. В конкретния случай за това спомагат творци с креативен подход като Карлос Малта и Фернандо Моура, както и „Django all stars”.
Още с първия стон на пианото с издърпана под капака струна, дублиран от пронизващия сакс в началната „Help”, синкопираната „Revolution” и закачките с „Weather report”, танго нуево („Yesterday”), или джипси суинг, тези красива музика може да ни накара за пореден път да си кажем че освен „какво“, не по-малко важно е „как“, за да бъдат нещата „джаз+“.
Премиерата им в българския ефир е, разбира се, тук по Радио София в петък вечер след новините в 23, с повторение събота след първите сутрешни новини, а след това и в плейлиста на „Дуенде“ по Бинар.
Нощта е млада.Приключи гласуването на слушателите на БНР за 12-те песни финалисти в Конкурса за нова българска поп и рок музика "Пролет`25" и вече е ясно кой ще грабне Наградата на публиката . С това приключва последният етап на музикалното състезание, организирано от обществената медия в подкрепа за българската музика. Конкурс на БНР за нова..
Eдин от най-големите италиански рок творци Васко Росси от години насам дава началото на летния концертен сезон в Италия със свое италианско турне. Този път – под надслов "Vasco Live 2025". То е цял месец, от края на май до края на юни. Провежда се двудневно на стадионите в 12 града на Ботуша, от Торино до Месина с финал в Рим. 73-годишният..
Дани Стойкова от Музикалната редакция на БНР представя първия си самостоятелен албум. От другата страна на радиото: Дани Стойкова и музиката В предаването "Преди всички" на програма "Хоризонт" тя сподели: "За пръв път гостувам в "Преди всички". Досега съм била само от другата страна като музикален редактор . Всъщност заглавната..
Остават 10 дни до най-силното издание на Sofia Live Festival досега. Голямата изненада на тазгодишното издание е участието на Елизабет Фрейзър, която ще се качи на сцената заедно с Massive Attack. От 27 до 29 юни, Колодрумът в Борисовата градина ще се превърне в център на музиката, градската култура и вдъхновението. Всеки ден вратите ще отварят в..
Смесвайки и представяйки на едно място голяма палитра от музикални жанрове, CULTURAMA 2025 Garden of Sound ще се проведе между 13 и 28 юни. "В този момент имаме нужда да се обърнем към градината, която си представяме като една алегория или легенда за място, надарено с приятна флора, перфектен климат и красив цялостен вид, което грижливо пазим от..
Оркестърът за народна музика на БНР с диригент Димитър Христов ще закрие концертния сезон на 12 юни, четвъртък, от 19.00 ч. в Първо студио на Българското национално радио. Финалът на 72-ия творчески сезон ще е впечатляващ. Публиката ще чуе премиерни изпълнения, подбрани от най-новия звукозаписен репертоар на Оркестъра – програма, която съчетава дълбоката..
Днес в Лион започва съборът "На мегдана на другата България". 107 български фолклорни групи от 18 европейски страни и Съединените щати се събират за десетото издание на единствения по рода си пътуващ събор в Двореца на спорта в Лион, Франция. Пред залата е разположена мегданска чаршия с изложители и занаятчии от България, Франция, Италия,..