Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Възможни са три сценария за намаление на вредните емисии от производството на енергетика до 2050 г.

Лилия Чобанова
Снимка: Катя Василева

„Декарбонизацията на електроенергийната система на България 2022 –2050 г.“ е темата на доклада, който представи Американската търговска камара у нас. Докладът е в две части. В първия са включени три сценария за постигане на пълна декарбонизация на българската електроенергетика до 2050 г.. Във втората част се предлага пакет от препоръки за бъдещата инвестиционна среда и политики за плавен и уреден енергиен преход, който да осигури сигурността на доставките ведно с целите за декарбонизация на ЕС.

Американската търговска камара обединява над 300 международни компании, които включват, както потребители, така и производители на електроенергия, каза в студиото на Радио София Лилия Чобанова - търговски директор на „КонурГлобал Марица Изток 3“ и член на Комитета за енергетика и минерални ресурси на Американската търговска камара в България.

„Декарбонизацията означава намаление на вредните емисии от производството на енергетиката и от другите процеси в икономиката. Европейският съюз прие задължителна цел за намаление на емисиите парникови газове с поне 55% до 2030 г., спрямо 1990 г.“, добави Лилия Чобанова.

По думите й, от трите възможни сценария, първият е по-скоро референтен и се ползва за база за сравнение. Основава се на последните стратегически документи, които са публично достъпни и касаят енергийната политика на България. Този сценарий обаче не постига необходимото намаление на емисиите до 2030 г., каза Чобанова.

„Другите два основни сценария са амбициозен и алтернативен. И двата постигат пълна декарбонизация на електроенергийния сектор до 2050 г. в България, но с постигането на различна междинна цел към 2030 г.“, добави експертът. 

Алтернативният сценарий е най-щадящият и най-плавният път за постигане на целите за декарбонизация. В него цената на електроенергията се движи много плавно за целия период и достига цена под 80 евро за мегават час към края на 2050 г., Лилия Чобанова.

Тя добави, че кризата в Украйна отново е върнала на преден план темата за енергийната независимост.

„Тя трябва да върви „ръка за ръка“ с климатичната устойчивост и с ценовата поносимост. България е облагодетелствана от наличието на местен ресурс. Лигнитните въглища – те не се влияят от геополитическите катаклизми или от цените на световните пазари. Поради тази причина съществуващите въглищни централи в България са много силно натоварени последните месеци, по този начин осигуряват местното потребление и допринасят за износа към дефицитните съседни държави и то на предвидима цена“, каза Лилия Чобанова.

Декрабонизацията, освен екологичните ползи, води и до енергийна независимост, тъй като до голяма степен се основава на ВЕИ ресурси, които ползват местен ресурс. Необходимо е паралелно изграждане на базови и гъвкави мощности – лигнитни, газови и ядрени централи, добави Лилия Чобанова.

Подробности можете да чуете в звуковия файл



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийски разкази - Душата ми е стон

"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.

публикувано на 23.11.24 в 15:00
Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева

Адресите на любовта с „55 изповеди за любовта“

Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..

публикувано на 23.11.24 в 14:00
Паметникът на Любен Каравелов в Копривщица

Историята оживява - Любен Каравелов: вестник първи, вестник втори

Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..

публикувано на 23.11.24 в 16:00

Премиера на "О(б)твързан" представя Театър "Възраждане"

„О(б)твързан“ –  премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..

публикувано на 23.11.24 в 11:40

Да се зарибиш или да се откажеш

Покана за   София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..

публикувано на 23.11.24 в 11:09
С Жени Илиева

Играчката не е просто забавление, а инструмент за развитие

Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..

публикувано на 23.11.24 в 10:56

Нямаме нужда от дефиниции

Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..

публикувано на 23.11.24 в 10:13