С кого строим класната стая на открито в 47 СОУ „Христо Г. Данов“ в София на 14-15 май?
Тази седмица учениците от 47 СОУ „Христо Г. Данов“ в кв. Иван Вазов, в София ще се сдобият с градска зеленчукова градина и с класна стая на открито в двора си. На 14-15 май родители, учители, доброволци се събират, за да изградим разчупено и модерно място за срещи и учене на открито по проект на арх. Християн Георгиев. Събитието ще се осъществи със съдействието на район Триадица, Столична община, по проект „Партньорство за красива и чиста България", част от дългосрочната програма „Място България“ на сдружение „БГ Бъди активен“ с финансовата подкрепа на „Coca Cola Foundation“.
Мариела Младенова е зам-директор и класна на 2-В клас:
"Училището съществува от 1909 като 7-ма мъжка, през 1943 е разрушено от бомбардировките и е възстановено със средства от съкварталците. При комунизма е спортно училище, а в последните 30 години е СОУ - едно от предпочитаните в София.
Винаги търсим резултат, образованието не е самоцел. Има изключителни постижения, в школата по художествена гимнастика излязоха шампионки. Имаме първенци в олимпиади по биология, в регионални математически състезания.
Добро училище го правят преподавателите. При нас цари позитивен тон. Работим по проекти като квалифицираме педагогическите специалисти. След 7 клас имаме предприемачество. Модернизираме класните стаи, осигуряваме съвременна образователна среда, всеки ученик се развива по собствен темп.
В училището се обучават 445 деца. По обяд, когато времето позволява, те са навън. Опитваме се да облагородим пространството, за да са сред природата. Имаме добри игрища, танцови клубове - искаме всичко да се случва в училището, за да улесним родителите. "София учи на открито" е прекрасна инициатива. Представители на инициаторите от сдружение "Безопасни детски площадки" още от зимата се заеха с градинката - виждаме чери домати, босилек. Имаме идея за лятна занималня тук, в двора. Това ще е прекрасно пространство за децата.
Мечтая си част от нашите ученици да дойдат на нашите места."
Ванеса Калинова от 12 клас говори за танцовата формация VS Dance:
"Занимаваме се с хип-хоп, танци на токчета и дори 2 в 1 - хип-хоп на токчета. Работим с деца до 5, та до 35+. Стигнахме до полуфиналите на "България търси талант". Виктория Димитрова е създателят на нашата зала. Отидох там и не можех да си тръгна. Фенка съм на олд-скула в хип-хопа.
Имаме три отбора. Всички в едно бяхме на "България търси талант".
В тях са и Мирослав Узунов - на 13 г. и Виктор Казаков - на 12:
"Преди танцувахме в друго студио, но прогресът там бе хаотичен. В началото е по-трудно, отколкото изглежда на клипчетата. Те са с професионалисти. Синхронът е много труден, но като сме заедно от много време се получава.
Всеки ден сме в студиото. Събота и неделя са по 7 часа. Доизграждаме и наблягаме на грешките."
Димитър Божилов, кмет на район "Триадица" също има какво да каже по темата:
"Ученето на открито е страхотно. Такива примери съм виждал и в северните държави. Атмосферата навън също е толкова градивна. Създадохме програма "Отворени училищни дворове" и за съседите. Израснал съм в училищен двор и знам колко е полезно."
Целият разговор с г-н Божилов - тук.
За проекта "Пътуваща класна стая" говорим с Наталия Тодорова, местен координатор на “The Beit Project – Sofia” и Силвия Бехар, част от екипа:
"Европейският едноименен проект трансформира градската среда. Събираме учениците в района на Античен комплекс "Сердика" - "машина на времето", с всяка стъпка минаваш в различни епохи. Срещаме деца, които иначе не биха могли да се видят. Въвличаме ги в динамичен процес, караме ги да работят в екип и за 1-2 дни да изработят съвместен проект.
За всеки от класовете програмата е 2 дни, целият проект е 3 седмици. Не им даваме информация на готово. Градската среда е като отворен учебник. Крайната цел е да изработят 3-минутни видеа по важна за тях тема. Можем да научим много от тях. Гледната им точка е много по-различна.
Даваме на децата елементите да си построят пътуващата класна стая. Тези елементи преди това са били използвани в Барселона и в другите градове, участващи в проекта. През септември е следващият етап - 6 софийски училища, вкл. училище "Брайл" за деца с нарушено зрение. Във втория ни проект бяхме включили деца с нарушен слух и те учеха другите на жестомимичния език.
Всеки, който мине покрай нас през Купола на Ларгото, може да участва в интервютата, които децата правят. Правим и финална презентация, отворена за гражданите."
Кристиан Михайлов е един от доброволците, познат ни е от Асоциацията по роботика и автоматизация (ПАРА):
"Видях инициативата във ФБ на "Безопасни детски площадки" и обичам да помагам. Ще е прекрасно във всяко учи
Финалът е с Мая Цанева от сдружение "Безопасни детски площадки", инициатори на събитието, част от проекта "София учи на открито":
"Последните дни ми показаха, че хората са добри. Освен пространство на открито за учене направихме и градинка - зеленчукова и цветна, идеята е децата да се грижат за нея и есента децата да ни поканят на салата.
В 138-о училище в Слатина, подобната създадена стая е издържала зимата. В нашата карта на проекта има над 40 училища. Повече хора трябва да научават за това. Едната посока е да събираме съществуващите в карта, другата - да изграждаме.
Пътят към активното гражданство минава и през тези класни стаи на открито, които дават на децата възможността да общуват по друг начин."
Учителите от 117 училище „Св. Св. Кирил и Методий“ Илона Стоянова и Даян Русинов представят проекта за опазване на културното наследство, по който работят. Целта на проекта е учениците да задълбочат своите знания, свързани с българската история и традиции, а крайният продукт ще бъде документален филм "Наследство в камък и слово", който ще бъде..
Мария Бояджиева за предаването на Радио София "Ние децата": "Ангелина Грозева и Андриан Асенов - преди 4 години се събрахме заедно, имахме сходни идеи какво трябва да е едно детско предаване. Имаме същия ентусиазъм. Сюжетите ни са различни - последният бе за националния химн. Децата вдъхновяват с начина, по който гледат на света. С много учудване,..
Ани Тодорова преподава в българските училища в Брюксел и в Антверпен. От първи до десети клас пее в Детския радиохор, където се заражда любовта ѝ към класическото пеене. През 2010 година заминава за Брюксел с бъдещия си съпруг, българин, израснал във Франция и Белгия. Пее в хора към Европейската комисия. През 2012 година е заместник учител в българската..
Момчетата и момичетата от 4 клас на 6-то основно училище "Граф Игнатиев" са на прага на тийнейджърството, но все още с радост празнуват 1 юни. Те споделиха с нас защо искат да пораснат и какви са предимствата и недостатъците на това да си възрастен. Добавиха и още нещо, тъй като често с порастването идват повече тревоги и притеснения, които ни карат да..
Историята на Националната библиотека започва с цитат от сп.Сердика от 1941, но историята е по-ранна. Първите книги са от фонда на Денкоглу и Марин Дринов. С приемането на закона за печата, издателите се задължават да изпровождат по 2 екземпляра даром. Първата публична библиотека е била до градската градина, има читалня и книгохранилище и е открита на..
Евгения Кръстева-Благоева представя книгата си "Реките на времето": "Писах я две години, заедно с хабилитационния си труд. Един приятел я нарече "спасителна книга в тези мракобесни времена". Това са две семейни истории, вплетени в едно. Родовете на майка ми и баща ми, общували с много интересни хора. Сага за градската култура. Имаме сериозна изворова..
Николай Райнов е енциклопедична личност със забележително влияние в интелектуалните среди в началото на ХХ век. Той има разностранни таланти и задълбочени интереси в области като история на изобразителното изкуство, философия, окултизъм, поезия, публицистика. Но колкото е широка мисълта му, толкова оскъдно е умението му да показва чувствата си...