Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Подарък с кауза за Коледа може да зарадва и да промени живот

Александър Киров разказва за платформата Дар-пазар

Снимка: „Дар пазар“

По Коледа настъпва времето на голямото пазаруване. Ако желаете смислено и с кауза да похарчите парите си за коледни подаръци, може да подкрепите местни производители и социални предприемачи, които влагат  голяма част от своята печалба в дадена кауза, събитие, съдба, идея, развитие. Купувайки тяхна продукция, можете буквално да промените човешки живот, или да насърчите интересна идея.
Със своето създаване преди 3 години, платформата Дар-пазар, събира социални предприемачи, които правят различни неща, страхотни идеи за подаръци можем да открием там, на страницата на един сайт, където освен че можем да разгледаме интересни неща, можем и да прочетем за идеята и каузата на всеки един от производителите.

 Повече за това разказа в предаването Ритъмът на столицата, Александър Киров -  ръководител на комуникациите на Български център за нестопанско право, организацията, която е съосновател на "Дар-пазар".

"3 години вече движим тази инициатива. Всичко започна като продължение на една наша програма, която правим в Българския център за нестопанско право, за подкрепа на социални предприемачи, които имат стойностни идеи и искат да ги развият на ниво бизнес, комуникации и продажби", споделя той. От организацията решават, че тази програма трябва да завърши по подобаващ начин, по който да могат след това да представят продукцията на социалните предприемачи.

Влизайки в тази програма, те се научават как да развият своя бизнес план, да планират маркетирането на продуктите, как да ги описват, снимат и подобряват и естествения завършек на един такъв процес е, как да ги представят на широката общественост, посочи Александър Киров. Така се заражда идеята за онлайн магазин, където да бъдат представени продуктите.

"Така хората, до които искаме да достигнем, реално могат да ги видят, да прочетат повече за тях и по този начин да се запознаят и със самите дейности на социалните предприятия", допълни той. По думите му зад всяко едно от тях стои някаква кауза, гражданска организация, която се опитва да доведе до някаква позитивна промяна. 

Когато влезем в платформата, освен пазаруване по избор на продукти, можем да пазаруваме и по каузи, свързани с деца и младежи, спорт, образование и наука, култура и изкуство.
"Един от водещите ни мотиви, когато създадохме тази платформа, е да покажем на преден план именно каузите, които подкрепяме, като пред всяка от тях поставим интересна линия от продукти, които всяка година стават все по-добри", отбеляза Александър  Киров.

И допълни: "Нашата идея е  тези социални предприятия и предприемачи да развиват продуктите си и да стават все по-конкурентни."
Киров заяви, че темите на каузите са много - опазване на природата, съхраняване на ценностите, подкрепа на хора в неравностойно положение, хора с увреждания, бежанци, жени в трудна житейска ситуация. 

Интересния факт е, че една от първите каузи е била на читалище:
"Хората първо не допускат, че читалищата са гражданска организация, камо ли да развиват предприемаческа дейност. Първата кауза беше на така наречената "Калоферска дантела" - социално предприятие към читалище "Христо Ботев" от Калофер, които са се заели с много интересната задача да опазват културата и изкуството на калоферската дантела, като съответно произвеждат огромно разнообразие от продукти.

."Опитваме се всеки един човек, който влезе на сайта, хем да се сблъска със широко разнообразие на продукти, хем да се докосне до темите, които подкрепят, пазарувайки определен продукт", посочи още той.
Освен познатите поводи, покрай които харчим много пари за пазаруване, все по-ясно се очертава тенденцията хората да пазаруват и по всякакви други поводи, защото искат да купят нещо с добавена стойност, като знаят, че така ще помогнат на някого.
Александър Киров подчерта, че това е обнадеждаващо, "Особено когато работим и с големи бизнес корпорации, виждаме и как самият бизнес започва да припознава пазаруването с кауза, отвъд кампанийното пазаруване около големите празници, като вдъхновяват и служителите си да пазаруват едва ли не на ежедневна база", посочи той и разкри,че за тази цел  те пък им подготвят празнични и не само, каталози. за да могат буквално от офисите да пазаруват, помагат и подкрепят.

Накрая очертахме и профила на индивидуалния потребител - по думите на Киров, това са предимно жени на около 40-45 години.
Както разбира се и доста млада аудитория, която пазарува настолни игри, млади майки търсят детски играчки, образователни пособия.
"Опитваме се с всяко следващо издание на програмата ни по предприемачество да разширяваме този кръгозор и да достигаме до по-широка аудитория, с по-подходящи продукти, както и  да научат за по-значимите каузи зад тях.
Не мога да твърдя, че средата в България е идеална за предприемаческа дейност, но категорично мога да заявя, че в последните 4-5 години има напредък в тази сфера, да се насърчават социалните предприятия - било то през граждански организации, други инициативи, или чрез буквално сътрудничство с по-големи бизнеси. Лично аз гледам оптимистично на нещата и смятам,че имаме стъпка по стъпка, лека полека напредък", каза в заключение Александър Киров
По публикацията работи: Спаска Давранова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Започва проект "Мама работи“ - в подкрепа на работещите жени-майки

Проектът “Мама работи“ е в подкрепа на работещите жени-майки. Изпълнител на проекта е Фондация “Мама има работа“ с финансовата подкрепа на Столичната община – Програма “Европа“ 2025, в партньорство с НЧ “Мечталище 2024“ и район „Лозенец“. Проектът цели да идентифицира нуждите на работещите жени-майки, да подкрепи тяхното личностно и професионално..

публикувано на 17.07.25 в 20:13

Какви имоти в София са обявени за нищожни

Разкрития на представители на ДБ относно продажбата на държавни имоти с отпаднала необходимост в София. Още преди месец се заговори за терени на няколко километра от сградите на БАН, както и такива в район “Лозенец”, които са предвидени за улици, а преди няколко дни темата повдигна и районният кмет на "Лозенец" Константин Павлов, който посочи, че..

публикувано на 17.07.25 в 19:34

11 процента ръст на туристите в София от началото на годината

От началото на 2025 година напливът от туристи в София се увеличава с 11% на годишна база, това уточниха от Общинско предприятие "Туризъм" при Столичната община. Данните посочват, че за периода януари-юни столицата е посетена от над 647 хил. туристи. Най-голям интерес проявяват посетители от държавите Израел, Италия, Испания, Франция,..

публикувано на 17.07.25 в 18:49

За поне 150% от МРЗ настояват специалистите по здравни грижи

Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи настоява за по-високи заплати и по-добри специализации. “Промените, които ние предлагаме и които на 14-ти внесохме като наше предложение в Министерство на здравеопазването касае освен увеличаване на заплащането - едно от основните ни искания. Искам да обясня, защо е толкова важно да бъде..

публикувано на 17.07.25 в 17:41
Рила

Продължават честванията по повод юбилейната 130-годишнина от създаването на БТС

За събитията  и нови активности предвидени по повод 130 години от създаването на Български туристически съюз,  разказа в предаването “Радиокафе“ изпълнителният секретар на БТС Лъчезар Лазаров, който не скри вълнението на екипа на БТС и на всички туристически дружества по повод юбилейната годишнина в настоящата 2025-а година...

публикувано на 17.07.25 в 15:19

Археолози откриха богат женски гроб в Хераклея Синтика

Богат женски гроб проучва екипът на проф. Вагалински в Западния некропол на Хераклея Синтика, източно от откритата малко по-рано днес плоча със семеен портрет, съобщават от Archaeologia Bulgarica. Жената е погребана с накити - една златна обица на лявото ухо /по-масивна от намираните досега/, бронзова гривна на ръката, костени игли в прическата. До..

публикувано на 17.07.25 в 14:47

Изложба представя историята на Гвардейския оркестър и развитието на българската музикална култура

Изложбата “Гвардейският оркестър и формирането на културния и музикален живот в столицата и страната“ се откри днес, 17 юли, в градината пред Народния театър “Иван Вазов“. Тя съдържа архивни снимки и документи, чрез които посетителите ще имат възможност да се запознаят отблизо с дейността около формирането на тези първи музикални състави..

публикувано на 17.07.25 в 13:04