Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

В кино "Одеон" от 19 часа

Отбелязваме 100 години от рождението на Въло Радев с прожекция на филма му "Адаптация"

Кадър от филма "Адаптация"
Снимка: БНТ

По инициатива на Националния филмов център честваме януари като месец на българското кино. Тази година, освен добрата инициатива, отбелязваме и 100 години от рождението на един от знаковите български кинорежисьори - Въло Радев.
В предаването "Радиокафе" гостува доц. д-р Александър Донев - преподавател по кинознание и кинодраматургия в НАТФИЗ и експерт в Института по изследване на изкуствата при БАН.
Интересен факт от професионалната биография на режисьора е, че дебютът му е в документалното кино, после е зад камерата като оператор на филма "Тютюн", след което идва и дебютът му като режисьор на "Крадецът на праскови", съхраняван днес и в Златния каталог на Музея за модерно изкуство в Ню Йорк.
Повечето от неговите филми са основани на творби от българската литературна класика, дали това е предпоставка за доброто българско кино?
Важно е какъв е първоначалният материал и темата, потвърди Донев, позовавайки се и на филми като "Цар и генерал" и "Адаптация", които не са създадени от литературни произведения, но другите му филми са по значими творби на български автори, отбеляза той.
 "Става въпрос за големи автори, големи писатели, в чиито произведения се концентрират най-важните проблеми на времето", посочи той.
   "Въло Радев се занимаваше с важни теми, а това е нещо което в последните 20-30 години в киното се подценява, уточни още Донев. По думите му, киното на този режисьор е белязано от големите чувства на неговите герои.
"Той умееше да превърне всеки жанр, всяко произведение в една величествена мелодрама от герои с големи страсти, нещо, което ми се струва, че съвременното кино напълно е пренебрегнало - изтъкна още експертът. - Умееше да сблъсква силни характери, отлично знаеше, че голямото кино се прави с големи личности, каза още Донев.
Киноекспертът подчерта и обстоятелството, че
големият режисьор е работил с изключително висока категория артисти.
"А ако те не са били при първата среща с него такива, впоследствие всички се превръщат в големи звезди на българското кино", допълни той.
Друга уникална способност на Въло Радев е неговата умела преценка, усет и тренинг по отношение на актьорите, подкрепяйки ги, изваждайки от тях най-доброто, до края на актьорската игра. 
"Това е особена съпричастност, тъй като актьорите са чувствителни, раними и именно затова е важно да получат комфорта на снимачната площадка, а той умееше чисто човешки, като режисьор, а и до голяма степен като продуцент, защото когато правеше своите филми, той вземаше всички решения на терена", допълни доц. Донев (▼) .

Във филми като "Черните ангели", "Цар и генерал" и "Адаптация", режисьорът смело изразява своите възгледи по критични теми, важни за епохата и  за онова време.
"При това големият му талант беше в това, че той някак си успяваше да удовлетвори и властта, и зрителите, и партийната система", отбеляза доцентът.
Ако се вгледаме в статистиката, филми като "Крадецът на праскови", "Черните ангели", "Осъдени души" са гледани от няколко милиона зрители. Известен факт е, че в онези времена държавата се е грижела за своите кинотворци и за кино са отпускани доста средства, но дали само парите са били достатъчни за да направят много харесвани и творчески дълголетни тези филми?
"Не, разбира се, основното отново е отношението на автора, на режисьора, на човека, който е вътре в проекта и изгубената способност в съвременното българско кино - да съчетаеш голямата тема, важният проблем, с духовното извисяване на своята публика и желание да стигнеш до максимално широка аудитория, чрез широко разработване на емоционалната страна на филмите.
Той знаеше, че филмите трябва да вълнуват, че те са средства за възбуждане на въображението на публиката", изтъкна кино експертът, отбелязвайки и музиката като важен компонент във филмите на големия режисьор:
"Музика, която подсилва, подчертава драматичното начало във филмите, тя излиза от филмите и се превръща в музикални хитове, чрез които зрителите продължават да живеят със историите и преживяванията на героите".
Забележителна е и комуникацията само с очи. Очите на актьорите говорят повече от диалога, факт, който според Донев се дължи на една изгубена епоха - наследство от нямото кино, в същото време и на примитивната технология, с която са правени по онова време - най-напред актьорите изиграват сцените за камерата и след това още веднъж за микрофона. Този метод е изцяло отхвърлен от съвременното кино, но именно чрез него се постига тази магнетична привлекателност на лицата на актьорите, посочи още той. 
Днес възприемаме тези филми като класика и тяхната епоха се счита за отминала, защото съвременното кино е друго и публиката го гледа по друг начин, подчерта Донев.
"Те са придобили класически статут и ние ги разглеждаме в епохата, в която са се появявали, в която те наистина са най-значимите произведения.
Въло Радев остава ненадминат в българското кино, с отдадеността на това, което е правил, макар да има само 6 игрални филма. 
Един от тях - "Адаптация" ще бъде показан тази вечер от 19 часа в кино "Одеон".
На прожекцията ще присъстват и част от екипа на филма.
По публикацията работи: Спаска Давранова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Димитър Димитров

Рискът е, че може да гласуваме нереалистичен бюджет на Столичната община

"Рискът е, че всички искат да гласуват повече разходи. Накрая ще гласуваме един бюджет, който не  реалистичен". Такова предупреждение отправи в ефира на БНР Димитър Димитров, общински съветник от ПП-ДБ, член на Комисията по транспорт и пътна безопасност в Столичния общински съвет. Той очаква бюджетът на Общината да бъде приет в рамките на..

публикувано на 22.05.25 в 18:36

"Форум", 22.05.25: Предизвикателствата пред дигиталната среда, в която растат децата

Продължава седмицата, в която коментатори във "Форум" са Адриана Диканчева и Никола Атанасов . В днешното издание те се спряха на следните теми и поводи за разсъждения: Националният център за безопасен интернет (НЦБИ) проведе днес кръгла маса "Закрила на детето от онлайн насилие" с участието на граждански организации,..

публикувано на 22.05.25 в 18:10

Приоритетите на Община Долна баня според приетия бюджет

Общинският съвет в Долна баня прие бюджета на общината за 2025 година в размер на 18 636 727  лева. Приходите за финансиране на делегираните държавни дейности са 14 059 912 лв., а за местните дейности - 4 576 815 лева, посочи пред БНР-Радио София кметът Владимир Джамбазов. Капиталовите разходи в размер на 2 105 249 лева. За..

публикувано на 22.05.25 в 16:55

С промени в закона може да се стимулира донорството на репродуктивен материал

Въпреки добрите резултати, които показва статистиката, желаещите да бъдат донори на репродуктивен материал (яйцеклетки) продължават да са в пъти по-малко от хората, които имат нужда от тях, съобщават с тревога от фондация "Майки за донорството". Семействата с репродуктивни проблеми в страната се увеличават. Инвитро клиниките в България..

публикувано на 22.05.25 в 16:24

Работещите не бива да се притесняват от 50% квота за кадри от трети страни

През последните години има активен разговор за недостига на кадри и вноса на работна ръка, дават се предложения, включително и за бъдещи законодателни промени, припомни пред БНР-Радио София Жасмина Саръиванова, главен експерт "Социален диалог" в Българската стопанска камара (БСК). Тази седмица на кръгла маса вицепремиерът и министър на..

публикувано на 22.05.25 в 15:19

Женски народен хор - София с нови участия

Женски народен хор - София към Народно читалище "Бъднина – 1982“ е един от малкото самодейни народни хорове на територията на столицата, който поддържа изцяло акапелна програма в триглас. Те изпълняват песни от всички региони на България. Наред с песните от Шопския и Граовския край, характерни за региона на София и околностите ѝ, в репертоара на..

публикувано на 22.05.25 в 15:05

Фаворити от Кан 2025: "Финикийската схема", "Чума", "Ърчин" и "Die my love" с блестящата Дженифър Лорънс

Продължава 78-ото издание на един от най-престижните фестивали за кино - "Златна плама" в Кан. Вече се отличават някои от фаворитите в конкурсната програма и киноведът Лазар Хрисимов ни споделя най-впечатляващите заглавия. "Финикийската схема" на Уес Андерсън е именно такова заглавие. Става дума за комедия с престижен актьорски състав: Бенисио..

публикувано на 22.05.25 в 13:35