Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В кино "Одеон" от 19 часа

Отбелязваме 100 години от рождението на Въло Радев с прожекция на филма му "Адаптация"

Кадър от филма "Адаптация"
Снимка: БНТ

По инициатива на Националния филмов център честваме януари като месец на българското кино. Тази година, освен добрата инициатива, отбелязваме и 100 години от рождението на един от знаковите български кинорежисьори - Въло Радев.
В предаването "Радиокафе" гостува доц. д-р Александър Донев - преподавател по кинознание и кинодраматургия в НАТФИЗ и експерт в Института по изследване на изкуствата при БАН.
Интересен факт от професионалната биография на режисьора е, че дебютът му е в документалното кино, после е зад камерата като оператор на филма "Тютюн", след което идва и дебютът му като режисьор на "Крадецът на праскови", съхраняван днес и в Златния каталог на Музея за модерно изкуство в Ню Йорк.
Повечето от неговите филми са основани на творби от българската литературна класика, дали това е предпоставка за доброто българско кино?
Важно е какъв е първоначалният материал и темата, потвърди Донев, позовавайки се и на филми като "Цар и генерал" и "Адаптация", които не са създадени от литературни произведения, но другите му филми са по значими творби на български автори, отбеляза той.
 "Става въпрос за големи автори, големи писатели, в чиито произведения се концентрират най-важните проблеми на времето", посочи той.
   "Въло Радев се занимаваше с важни теми, а това е нещо което в последните 20-30 години в киното се подценява, уточни още Донев. По думите му, киното на този режисьор е белязано от големите чувства на неговите герои.
"Той умееше да превърне всеки жанр, всяко произведение в една величествена мелодрама от герои с големи страсти, нещо, което ми се струва, че съвременното кино напълно е пренебрегнало - изтъкна още експертът. - Умееше да сблъсква силни характери, отлично знаеше, че голямото кино се прави с големи личности, каза още Донев.
Киноекспертът подчерта и обстоятелството, че
големият режисьор е работил с изключително висока категория артисти.
"А ако те не са били при първата среща с него такива, впоследствие всички се превръщат в големи звезди на българското кино", допълни той.
Друга уникална способност на Въло Радев е неговата умела преценка, усет и тренинг по отношение на актьорите, подкрепяйки ги, изваждайки от тях най-доброто, до края на актьорската игра. 
"Това е особена съпричастност, тъй като актьорите са чувствителни, раними и именно затова е важно да получат комфорта на снимачната площадка, а той умееше чисто човешки, като режисьор, а и до голяма степен като продуцент, защото когато правеше своите филми, той вземаше всички решения на терена", допълни доц. Донев (▼) .

Във филми като "Черните ангели", "Цар и генерал" и "Адаптация", режисьорът смело изразява своите възгледи по критични теми, важни за епохата и  за онова време.
"При това големият му талант беше в това, че той някак си успяваше да удовлетвори и властта, и зрителите, и партийната система", отбеляза доцентът.
Ако се вгледаме в статистиката, филми като "Крадецът на праскови", "Черните ангели", "Осъдени души" са гледани от няколко милиона зрители. Известен факт е, че в онези времена държавата се е грижела за своите кинотворци и за кино са отпускани доста средства, но дали само парите са били достатъчни за да направят много харесвани и творчески дълголетни тези филми?
"Не, разбира се, основното отново е отношението на автора, на режисьора, на човека, който е вътре в проекта и изгубената способност в съвременното българско кино - да съчетаеш голямата тема, важният проблем, с духовното извисяване на своята публика и желание да стигнеш до максимално широка аудитория, чрез широко разработване на емоционалната страна на филмите.
Той знаеше, че филмите трябва да вълнуват, че те са средства за възбуждане на въображението на публиката", изтъкна кино експертът, отбелязвайки и музиката като важен компонент във филмите на големия режисьор:
"Музика, която подсилва, подчертава драматичното начало във филмите, тя излиза от филмите и се превръща в музикални хитове, чрез които зрителите продължават да живеят със историите и преживяванията на героите".
Забележителна е и комуникацията само с очи. Очите на актьорите говорят повече от диалога, факт, който според Донев се дължи на една изгубена епоха - наследство от нямото кино, в същото време и на примитивната технология, с която са правени по онова време - най-напред актьорите изиграват сцените за камерата и след това още веднъж за микрофона. Този метод е изцяло отхвърлен от съвременното кино, но именно чрез него се постига тази магнетична привлекателност на лицата на актьорите, посочи още той. 
Днес възприемаме тези филми като класика и тяхната епоха се счита за отминала, защото съвременното кино е друго и публиката го гледа по друг начин, подчерта Донев.
"Те са придобили класически статут и ние ги разглеждаме в епохата, в която са се появявали, в която те наистина са най-значимите произведения.
Въло Радев остава ненадминат в българското кино, с отдадеността на това, което е правил, макар да има само 6 игрални филма. 
Един от тях - "Адаптация" ще бъде показан тази вечер от 19 часа в кино "Одеон".
На прожекцията ще присъстват и част от екипа на филма.
По публикацията работи: Спаска Давранова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В миналото с бъдещето

Г-н Роберто Санторели за втория Международния форум "История и бъдеще" на 7 октомври в София, организирано от Конфиндустрия България. Тя е международно представителство на Конфиндустрия Италия, най-голямата европейска национална работодателска асоциация. В Конфедерацията членуват общо над 150 хиляди фирми, както производствени предприятия, така и от..

публикувано на 06.10.24 в 11:38
Борис Борисов, Сабрина Шуманова, г-жа Шуманова и Александър Русков

Училищните медии помагат да се усвоят новите знания

Междуучилищна телевизия в Сливница - какво се случва и кой я прави, както и за тракийското наследство около Сливница - в звуковия файл: "Всичко е интересно. Сами си монтираме. В началото професионални журналисти ни научиха как да правим съдържание, как да се позиционираме пред камера, как да държим микрофон. А и направихме Ден на Сърбия, после..

публикувано на 06.10.24 в 11:05
Теодора фон Ауерсперг и Надежда Цанова

Принцесата и пианистката

Принцеса Теодора фон Ауерсперг и пианистката Надежда Цанова за фондацията "Теодора фон Ауерсперг": "Израснала съм до 6 години в България, където съм родена, езикът ми остана от общуването с майка ми. Фондацията е международна. Ще използвам всякакви видове средства и връзки за Фондацията, съществуваме в Австрия от септември 2023, от 1 октомври сме..

публикувано на 06.10.24 в 10:33
Цветан Ангелов

Историята оживява: Цветан Ангелов

Писател, поет, драматург, останал в историята като автор на 60 произведения за деца, включително любимото на всички "Тихо се сипе първият сняг". Това е Цветан Ангелов. За него ни разказват една от дъщерите му, Мария Ангелова и внучката Ана Николова. В звуковото оформление се включва и правнука на Цветан Ангелов - както и трябва да бъде, като става дума за..

публикувано на 05.10.24 в 16:00

Софийски разкази - Кафене България

Легендите за кафенето се носят досега. Ценено е заради артистичния си дух. Да не се бърка с новото на Цар Освободител. На това място е атентатът срещу Стамболов, погрешка е убит вървящият с него Христо Белчев. Три години по-късно се открива кафенето, където години наред съжителстват "противници" като Вазов и кръга "Мисъл". Кои са останалите известни..

публикувано на 05.10.24 в 15:00
Коста и  Елена Цоневи

Адресите на любовта – Коста и Елена Цоневи

Актьорът Коста Цонев беше висок човек. Във всякакъв смисъл. И стърчеше над дребната злоба, смешните дрязги и незначителните драми, съпътстващи  театралния живот. Той беше Дон Кихот и Емил Боев, баща ми бояджията и конят Холстомер, гласът на отец Ередия в „Осъдени души“ и прототипът на Буров в „Жребият“. Красив, рус, талантлив, известен...

публикувано на 05.10.24 в 14:00
С Юлия Владимирова

Визуална поезия

10 издание на Синелибри - с Юлия Владимирова: "Винаги книгата създава по-широк хоризонт, но гледането на филм по книга може да ни впечатли - "Зорба гъркът" с танца на Антъни Куин. И "модната вечер" със "Закуска в Тифани" по случай 100-годишнината на Труман Капоти. Както и прожекцията на "Ребека" на Хичкок по случай неговата 125-а годишнина. Добавям и..

публикувано на 05.10.24 в 11:51