Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На 18 януари в РЦСИ „Топлоцентрала“

Дуо „Атмосфери“ и Венелин Шурелов с пърформанс по музика на Яан Раатс

Снимка: CULTURAMA.Art

Младите, талантливи пианистки Мила Михова и Александра Дичева ще представят премиерно произведения на съвременния композитор Яан Раатс - 24 Маргинала за две пиана оп. 68 (1982) и Соната за две пиана оп. 82 (1990) в РЦСИ „Топлоцентрала“ тази сряда, 18 януари от 19:00 часа.

Всъщност зрителите ще чуят и видят нещо повече от 24 музикални миниатюри.

В пърформанса важна част е визуализацията, която подготвя Венелин Шурелов.

Музиката на Яан Раатс е едновременно абстрактна и конкретна, има много красота в нея. Искахме да добавим визуална среда“, разказа пред Радио София Мила Михова.

„Предложих на Мила да работим с Венелин Шурелов. Той чу музиката, замисли се и прие. За щастие беше заинтригуван и се съгласи да направим нещо съвместно“, допълни Александра Дичева.

Двете музикантки имат свои пътища на развитие, но съдбата ги среща и събира за общи изяви. За пръв път през 2017 г. свирят заедно на Международния фестивал за съвременна клавирна музика „ppIANISSIMO“, и то произведения от български композитори - Пенка Кунева и Константин Илиевски.

Носители са на първи награди от конкурсите JSFest Internatioinal Music Competition (Финландия) и Danubia Talents International Music Competition (Унгария). През май 2021 г. клавирно дуо „Атмосфери“ става носител на приза „Олга Камбурова“, печелят и „Кристална лира“ за млади изпълнители.


Измислят името на дуото - „Атмосфери“, когато участват в майсторски клас във Виена. Уточняват, че и двете са променливи и различни, името добре пасва.

Две години след дебюта си двете пианистки са в чужбина, но по-сетне се връщат у нас. 
В момента и двете правят докторантури в София и магистратури в Грац, Австрия. И втора година пътуват дотам през уикендите, за да учат.

Различни като темперамент и натюрел, те успяват да създадат едно хармонично музикално цяло на сцената. Пътят им към музиката е различен.
Мила Михова минава през всички обичайни етапи в изграждането на един музикант – учи в Националното музикално училище „Любомир Пипков“ в класа на Емилия Канева и след това прави естествената стъпка да продължи образованието си в Националната музикална академия „проф. Панчо Владигеров“.
Александра Дичева завършва Езиковата гимназия „Васил Карагьозов“ в родния си град Ямбол с отличието на Министерството на образованието и науката „Национална диплома“, но след това вместо университет избира да кандидатства в Националната музикална академия „проф. Панчо Владигеров“. Точно там, в класа на проф. д-р Борислава Танева, е първата среща на Мила и Александра.

Венелин Шурелов (►)е автор на различни интерактивни инсталации и пърформанси, някои от които са "Машина за рисунки" (2005), "Fantomat" (2008), "Orthoman" (2009) "Tabula Rasa" (2010), "Стрелбище" (2012), “Ротор” (2016) – представен в Арс Електроника център, Линц. През 2011 г. реализира кибер-лекцията "Man Ex Machina", а през 2016 г. поставя пърформанс-инсталацията “Post-Everything”, като гост-лектор в университета Таусън, САЩ.

  • Естонският композитор Яан Раатс култивира свой ярък музикален език, който следва импулсите на неговата интуиция. Самият той казва, че не обича да ограничава композициите си в контекста на конкретна композиционна техника, а да използва средствата на музиката в помощ на своето въображение. Двата фундамента, върху които Раатс изгражда музикалната среда, са остинатният ритмичен пулс и калейдоскопичната фрагментарност на звученето. Механичната пулсация създава усещане за необратимост и дистанция от музикалното преживяване. От друга страна, слушателят бива въвлечен в хаоса от бързо преминаващи и амбивалентни състояния. Мимолетността на всяко състояние възпрепятства възможността то да бъде назовано, което създава една нестабилна атмосфера. Музиката на Раатс е като мозайка от тонална хармония и модернистични клъстери, полифоничен релеф и фолклорна мелодика, непоклатима монотонност и хумористична игривост и самоирония. Абстрактната природа на музиката на Яан Раатс е стимул за асоциативната мисъл. Това позволява широка художествена и мисловна свобода за изпълнителя и слушателя. Така и двамата влизат в ролята на интерпретатор.

По публикацията работи: Георги Нейков

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В миналото с бъдещето

Г-н Роберто Санторели за втория Международния форум "История и бъдеще" на 7 октомври в София, организирано от Конфиндустрия България. Тя е международно представителство на Конфиндустрия Италия, най-голямата европейска национална работодателска асоциация. В Конфедерацията членуват общо над 150 хиляди фирми, както производствени предприятия, така и от..

публикувано на 06.10.24 в 11:38
Борис Борисов, Сабрина Шуманова, г-жа Шуманова и Александър Русков

Училищните медии помагат да се усвоят новите знания

Междуучилищна телевизия в Сливница - какво се случва и кой я прави, както и за тракийското наследство около Сливница - в звуковия файл: "Всичко е интересно. Сами си монтираме. В началото професионални журналисти ни научиха как да правим съдържание, как да се позиционираме пред камера, как да държим микрофон. А и направихме Ден на Сърбия, после..

публикувано на 06.10.24 в 11:05
Теодора фон Ауерсперг и Надежда Цанова

Принцесата и пианистката

Принцеса Теодора фон Ауерсперг и пианистката Надежда Цанова за фондацията "Теодора фон Ауерсперг": "Израснала съм до 6 години в България, където съм родена, езикът ми остана от общуването с майка ми. Фондацията е международна. Ще използвам всякакви видове средства и връзки за Фондацията, съществуваме в Австрия от септември 2023, от 1 октомври сме..

публикувано на 06.10.24 в 10:33
Цветан Ангелов

Историята оживява: Цветан Ангелов

Писател, поет, драматург, останал в историята като автор на 60 произведения за деца, включително любимото на всички "Тихо се сипе първият сняг". Това е Цветан Ангелов. За него ни разказват една от дъщерите му, Мария Ангелова и внучката Ана Николова. В звуковото оформление се включва и правнука на Цветан Ангелов - както и трябва да бъде, като става дума за..

публикувано на 05.10.24 в 16:00

Софийски разкази - Кафене България

Легендите за кафенето се носят досега. Ценено е заради артистичния си дух. Да не се бърка с новото на Цар Освободител. На това място е атентатът срещу Стамболов, погрешка е убит вървящият с него Христо Белчев. Три години по-късно се открива кафенето, където години наред съжителстват "противници" като Вазов и кръга "Мисъл". Кои са останалите известни..

публикувано на 05.10.24 в 15:00
Коста и  Елена Цоневи

Адресите на любовта – Коста и Елена Цоневи

Актьорът Коста Цонев беше висок човек. Във всякакъв смисъл. И стърчеше над дребната злоба, смешните дрязги и незначителните драми, съпътстващи  театралния живот. Той беше Дон Кихот и Емил Боев, баща ми бояджията и конят Холстомер, гласът на отец Ередия в „Осъдени души“ и прототипът на Буров в „Жребият“. Красив, рус, талантлив, известен...

публикувано на 05.10.24 в 14:00
С Юлия Владимирова

Визуална поезия

10 издание на Синелибри - с Юлия Владимирова: "Винаги книгата създава по-широк хоризонт, но гледането на филм по книга може да ни впечатли - "Зорба гъркът" с танца на Антъни Куин. И "модната вечер" със "Закуска в Тифани" по случай 100-годишнината на Труман Капоти. Както и прожекцията на "Ребека" на Хичкок по случай неговата 125-а годишнина. Добавям и..

публикувано на 05.10.24 в 11:51