Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

На 18 януари в РЦСИ „Топлоцентрала“

Дуо „Атмосфери“ и Венелин Шурелов с пърформанс по музика на Яан Раатс

Снимка: CULTURAMA.Art

Младите, талантливи пианистки Мила Михова и Александра Дичева ще представят премиерно произведения на съвременния композитор Яан Раатс - 24 Маргинала за две пиана оп. 68 (1982) и Соната за две пиана оп. 82 (1990) в РЦСИ „Топлоцентрала“ тази сряда, 18 януари от 19:00 часа.

Всъщност зрителите ще чуят и видят нещо повече от 24 музикални миниатюри.

В пърформанса важна част е визуализацията, която подготвя Венелин Шурелов.

Музиката на Яан Раатс е едновременно абстрактна и конкретна, има много красота в нея. Искахме да добавим визуална среда“, разказа пред Радио София Мила Михова.

„Предложих на Мила да работим с Венелин Шурелов. Той чу музиката, замисли се и прие. За щастие беше заинтригуван и се съгласи да направим нещо съвместно“, допълни Александра Дичева.

Двете музикантки имат свои пътища на развитие, но съдбата ги среща и събира за общи изяви. За пръв път през 2017 г. свирят заедно на Международния фестивал за съвременна клавирна музика „ppIANISSIMO“, и то произведения от български композитори - Пенка Кунева и Константин Илиевски.

Носители са на първи награди от конкурсите JSFest Internatioinal Music Competition (Финландия) и Danubia Talents International Music Competition (Унгария). През май 2021 г. клавирно дуо „Атмосфери“ става носител на приза „Олга Камбурова“, печелят и „Кристална лира“ за млади изпълнители.


Измислят името на дуото - „Атмосфери“, когато участват в майсторски клас във Виена. Уточняват, че и двете са променливи и различни, името добре пасва.

Две години след дебюта си двете пианистки са в чужбина, но по-сетне се връщат у нас. 
В момента и двете правят докторантури в София и магистратури в Грац, Австрия. И втора година пътуват дотам през уикендите, за да учат.

Различни като темперамент и натюрел, те успяват да създадат едно хармонично музикално цяло на сцената. Пътят им към музиката е различен.
Мила Михова минава през всички обичайни етапи в изграждането на един музикант – учи в Националното музикално училище „Любомир Пипков“ в класа на Емилия Канева и след това прави естествената стъпка да продължи образованието си в Националната музикална академия „проф. Панчо Владигеров“.
Александра Дичева завършва Езиковата гимназия „Васил Карагьозов“ в родния си град Ямбол с отличието на Министерството на образованието и науката „Национална диплома“, но след това вместо университет избира да кандидатства в Националната музикална академия „проф. Панчо Владигеров“. Точно там, в класа на проф. д-р Борислава Танева, е първата среща на Мила и Александра.

Венелин Шурелов (►)е автор на различни интерактивни инсталации и пърформанси, някои от които са "Машина за рисунки" (2005), "Fantomat" (2008), "Orthoman" (2009) "Tabula Rasa" (2010), "Стрелбище" (2012), “Ротор” (2016) – представен в Арс Електроника център, Линц. През 2011 г. реализира кибер-лекцията "Man Ex Machina", а през 2016 г. поставя пърформанс-инсталацията “Post-Everything”, като гост-лектор в университета Таусън, САЩ.

  • Естонският композитор Яан Раатс култивира свой ярък музикален език, който следва импулсите на неговата интуиция. Самият той казва, че не обича да ограничава композициите си в контекста на конкретна композиционна техника, а да използва средствата на музиката в помощ на своето въображение. Двата фундамента, върху които Раатс изгражда музикалната среда, са остинатният ритмичен пулс и калейдоскопичната фрагментарност на звученето. Механичната пулсация създава усещане за необратимост и дистанция от музикалното преживяване. От друга страна, слушателят бива въвлечен в хаоса от бързо преминаващи и амбивалентни състояния. Мимолетността на всяко състояние възпрепятства възможността то да бъде назовано, което създава една нестабилна атмосфера. Музиката на Раатс е като мозайка от тонална хармония и модернистични клъстери, полифоничен релеф и фолклорна мелодика, непоклатима монотонност и хумористична игривост и самоирония. Абстрактната природа на музиката на Яан Раатс е стимул за асоциативната мисъл. Това позволява широка художествена и мисловна свобода за изпълнителя и слушателя. Така и двамата влизат в ролята на интерпретатор.

По публикацията работи: Георги Нейков

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 21.05.25: Най-хубавото на медиацията и връзката ѝ с ПВУ

Средата на седмицата и водещата на "Форум" поднесоха пред коментаторите Адриана Диканчева и Никола Атанасов следните теми: На днешната първа задължителна матура по български език и литература над 48 хиляди 12-окласниците (след теста) избираха между интерпретативно съчинение на тема "Разум и чувства" по повестта "Крадецът на праскови"..

публикувано на 21.05.25 в 18:35

Сопраното Александра Зотова спечели Гран при на конкурса "Гена Димитрова"

В Плевен тържествено беше открит Шестият международен конкурс за млади оперни певци “Гена Димитрова“. Конкурсът се провежда в периода 19 - 22 май 2025 година. Организира се от Плевенската филхармония, с подкрепата на Община Плевен, под патронажа на Министерство на културата. Престижният конкурсен форум беше открит в зала “Музикална слава на Плевен” в..

публикувано на 21.05.25 в 16:53
Снимки: Майчин дом

Сектор за кенгуру-грижа откриват в "Майчин дом" до средата на юни

В най-голямата в страната Клиника по неонатология в СБАЛАГ "Майчин дом" предстои към Интензивното отделение да се обособи Сектор за кенгуру-грижа . Целта е да се подобри грижата за преждевременно родените и да се осигури активно участие на семействата на малките пациенти. Кенгуру-грижата е метод , въведен преди почти 50 години и то в..

публикувано на 21.05.25 в 16:29
Селфи фотографът Роман Михайлов с чаровниците от триото

Трио "Вива" записа поп-денс кавър на песен на Б.Т.Р.

От рок към поп-денс се трансформира култовата песен на Б.Т.Р. "Защо".  Славчо Николов от рок групата дава идеята на момичетата от  трио "Вива" да направят кавър версия на тяхната песен от 2014-та. Двамата, с Алекс Нушев работят по аранжимента и ето, че песента вече има своята денс версия. "Нашата цел беше да е песента на Б.Т.Р., но да си е с..

публикувано на 21.05.25 в 16:10

"Училище за отговорни инфлуенсъри" маркира границите на добрите създатели на съдържание

На 24-ти април започва "Училище за отговорни инфлуенсъри" - първата в България образователна платформа за обучение и сертифициране на създатели на съдържание. Основната цел на платформата е да обучава и сертифицира създатели на  съдържание, като насърчава по-осъзната, етична и безопасна онлайн комуникация. Програмата е създадена в отговор на..

публикувано на 21.05.25 в 15:53
Адв. Свилена Димитрова

Адв. Свилена Димитрова: Увеличаването на здравната вноска е нужно и неизбежно

Увеличаване на здравните вноски и/или допълнително здравно осигуряване ; ефективен контрол върху разходите – това бе едно от 10-те предложения за приоритети в здравеопазването, които направи Българската болнична асоциация (ББА). Средствата в този сектор от години са недостатъчни. Част от тях не се разходват правилно. " Нека има контрол на..

публикувано на 21.05.25 в 15:22

Лекциите "Азбучници на войната и мира“ припомнят за легендарни германски фотографи

Гьоте-институт България отново поставя акцент върху фотографското изкуство в своята културна програма, със специална авторска поредица от лекции „Азбучници на войната и мира“. Лекциите проследяват германската фотография преди и след Втората световна война . Лекциите са продължение на инициатива, започнала още през миналата година. “Аз поемам..

публикувано на 21.05.25 в 14:48