Продължава нашата среща в ефира на Радио София със Соня Йончева. От Ню Йорк, където пее Норма на сцената на Метрополитен опера (събитие, за което говорят всички в културните среди там – и почитатели, и критика, като най-авторитетните издания публикуват рецензии, някои – пълни с адмирации, други – по резервирани) тя ни разказа за албума си с провокативното заглавие „Куртизанка“, който ще представи и по време на своите две изяви в София - на 12 и 15 април в зала „България” заедно с Фестивалния оркестър „Изкуството на барока”, воден от цигуларката Зeфира Вълова.
Албумът е записан през 2022 г. в Генуа, Италия с Orchestra dell'Opera Carlo Felice Genova, ръководен от Марко Армилиато. В него Соня Йончева обединява вечни женски фигури – силни и знакови, като някои от тях са реални исторически личности.
„Oт години искам да запиша такъв диск. Много от ариите в него съм ги пяла на сцена, в спектакли и винаги съм била изумена от факта, че когато тези жени избират любовта, което за нас сега е толкова естествено, те са обречени на смърт от своя автор или композитор.“
Една от тези истории я вдъхновява да пристъпи най-накрая към реализирането на тази своя идея.
„Когато прочетох книгата за живота на Вероника Франко и бях потресена – едно момиче от Венеция, което иска да бъде поетеса, но обществото, в което живее, ѝ забранява да получи образование. И единственият път, по който тя може да стигне до това образование, е да стане куртизанка. Тази книга окончателно ме убеди, че трябва да запиша албума „Куртизанка“.
За какво би искала да има повече време Соня Йончева?
„За семейството си време винаги намирам - когато не съм на сцената, съм с тях. Но бих искала да имам възможност да дам много повече воля на своята фантазия, защото в главата ми има толкова много проекти, че се надявам животът ми да ми стигне да ги осъществя. Знаете ли, един оперен певец има много ограничения, защото ние четем една партитура и я изпълняваме. При интерпретацията ни се дава възможност да сложим отпечатък от нашия образ днес, но все пак това не е нещо, което сами сме измислили, идеята не идва от нас.“
И стигаме до друга, ключова за Соня Йончева, посока – музикалното образование.
Разказва как в Швейцария, където семейството ѝ живее, са ги поканили заедно с нейния съпруг (диригент) да направят малък уъркшоп в училището на децата им – „да има разкажем за класическата музика, какво е да си оперен певец… и видях как тези деца отвориха едни големи очи и слушаха в захлас тази музика. Моята нова борба е да се възвърне основаното музикално образование в училищата. Защото из Европа, и в Щатите масово се премахват часовете и програмите по музика, което наистина е тъжно. Работя усилено в посока на запазването на тези часове и даже някои от бъдещите ми проекти са свързани именно с това“.
Стигаме отново до концертите в София, с бароковата програма с музика на Георг Фридрих Хендел – музика, която е изиграла важна роля за изграждането на кариерата на Соня Йончева.
Срещите ѝ с българската публика са две – на 12 и 15 април.
„За мен е привилегия да бъда в България. Повече от 20 години не съм празнувала Великден там и съм много развълнувана - ще мога да отида на църква и след това да пея за моите почитатели и моето семейство“, отбеляза още примата.
Неотдавна тук ви представихме Красимир Недялков, който ни призна за сбъднатата си детска мечта. Но и друга негова такава също е реалност - той е организатор и водещ на 31-те награди в сферата на модата, шоуто и бизнеса, присъдени в петък 10 октомври. БНР е сред техните носители в 2 категории. С него и започваме: "Имах 10 години пътувания с..
Снежана Маринова за новото издание на книгата ѝ " Мозайка от миналото на Стара Загора ", чиято софийско представяне предстои: "Много теми останаха извън първото издание. Допълнихме го с 11 нови. За съжаление опожаряването на града в 1877 засяга и архивите. Оцелява само това, което е било извън града. Сега можем да обменяме с колегите дигитални копия,..
Гвардейският оркестър на България е първото музикално формирование в България, осъществил и първите записи в различни жанрове, които ще чуем тук. Историята на оркестъра е описана в книгата на д-р Галя Грозданова-Радева, тук е и Стефани Михайлова, съдействаща за съставянето и представянето на книгата:
Преводачката и журналистка Вера Балабанова е последната жена в живота на поета-символист Теодор Траянов. Тя остава с него до кончината му, въпреки че той редовно я води на гроба на голямата си любов, актрисата Дора Дюстабанова, и казва че иска да бъде положен до нея. Писателят признава пред своята Вера: „Не съм носил добро на жените, не съм…“..
От двора на БНР търсим 10 градски съкровища в интерактивната градска игра. Трудни ли са местата, които трябва да бъдат открити? С нас е и водещата в "Легендите на София" Магдалена Гигова. Нейна е идеята участниците да си включат крачкомерите и да не тичат, за да не се объркат с участниците в маратона.
Отличителна черта на най-стария музикален фестивал у нас – „Варненско лято“ е международния симпозиум , който за шеста поредна година събира изтъкнати европейски музиколози в морската ни столица със специално подготвени доклади. Досегашният път на темите, провокирали създаването на доклади минава през теми като „ Творческият процес през погледа..
В последния работен ден от седмицата, темите от деня в предаването "Форум“ коментираха политическият анализатор и преподавател в НБУ Любомир Стефанов и Пламен Димитров от Българското геополитичиско дружество. Заедно с водещия Лъчезар Христов, се спряха на следните теми: - Политически обзор на седмицата - кризата с боклука и последствията след..