"Врабчетата са градски обитатели, такива, каквито сме и ние. Заедно с тях обитаваме едни и същи хабитати, споделяме едни и същи територии и динамиката в техните популации дава ясен сигнал за това, каква е средата на живот, която обитаваме и ние. Намаляването на популацията на видовете врабчета означава, че качеството на живот в съответнана градска среда или урбанизирана територия не е толкова добро", отбеляза Иванова.
Това включва неблагоприятни фактори като замърсяване на въздуха, липса на храна, пръскане с пестициди и инсектициди, също и много високите нива на шум. Като цяло врабчетата намаляват, но на европейско ниво България все-още стои добре на картата. Малките птички са изчезнали окончателно от градове като Париж и Лондон.
"Създавайки едни първи крачки в опознаването на природата и градските видове, следващата стъпка е да започнем да насочваме вниманието към обикновените, или по-често срещани видове птици. И вече след това този интерес да прерасне в нещо по-голямо. Може дори да не е насочване на даден човек към професиите биолог, орнитолог или еколог, но поне да е осъзнат за средата, в която живее", коментира Иванова. Тя допълни още, че:
"Имаме пет вида врабчета в страната и в рамките на нашата кампания ние обръщаме внимание на три от тях, които се срещат в градска среда. От другите две единият вече е официален хибрид, нарича се "италианско врабче", а другият вид е "скално врабче". Това са видове, които не са в градска среда и затова фокусът не е към тях. Но това не означава, че те не са важни. Ние насочваме вниманието към домашното, полското и испанското врабче".
Всяка година кампанията бележи все по-голяма активност и в нея се включват и публични личности, като по този начин каузата получава по-голяма популярност.
"Мисията ни е на 22 април за 10 минути където и да сме да се регистрираме и да се огледаме около нас дали виждаме врабчета", поясни Иванова и допълни, че при миналогодишното преброяване регистрираните пернати са били около 5200. Повечето са били в паркове и дворове, но не в близост до булеварди. Данните от преброяването могат да бъдат въведени на сайта https://www.vrabcheta.bg/.
Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..
В края на седмицата адв. Николай Хаджигенов и Светлин Желев, за съжаление, трябваше да започнат коментарите с тема, която беше актуална в понеделник: Пореден жалък и неуспешен опит за избор на председател на българския парламент. Но техните разсъждения обхванаха още: В Пътна полиция се правят "реформи" – защо и за кого; "МВР се управлява..