Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рекламите разказват: Софиянци са живели модерно преди 80-110 години

Снимка: Държавна агенция „Архиви“

В специалното изложбено открито пространство в Градската градина (пред Народния театър), е подредена изложбата „Рекламите в живота на софиянци (1910 – 1943 г.)“. 

В голямата си част рекламите, аранжирани в 27 тематични табла, са подбрани от вестници и списания, излизали някога в София.

Изложбата е осъществена от Държавна агенция „Архиви“ с финансовата подкрепа на Столичната община и може да бъде разгледана до 17 април 2023 г.

Повече за експонатите и рекламите от онова време пред Яна Спиридонова разказа Надя Живкова – главен експерт в Държавен архив София.
Чуйте в звуковия файл.

По стил и настроение рекламите от началото на ХХ век са различни от рекламите в съвременността. Те са живи, весели, предизвикват усмивка, създават настроение. Много от тях впечатляват със своя симпатичен, може би съзнателно търсен, наивитет.
Събрани заедно, рекламите надскачат собствената си значимост и пресъздават живота на града. София тупти със своите улици, магазини, театри, кина, заведения. Модерни и елегантни, тогавашните софиянци са обичали да се забавляват, да слушат музика, да танцуват, да карат колело, да пътуват. Били са отворени към света. На „Лъвов мост“ са се продавали билети за презокеански параходи.
Българите са пътували, но и светът е идвал при тях.  В изложбата се разпознават имената на редица световни фирми, които и днес присъстват на българския пазар.
Много от рекламите будят изненада. Оказва се, че бабите ни са готвели в йенско стъкло, използвали са хартия за печене, гълтали са хапчета за отслабване, а през лятото са употребявали слънцезащитен крем.


Изложбата показва и родолюбието на българите. И способността им да създават ценности – материални и духовни.
Трудно могат да бъдат отминати думите на един финансов министър от първите десетилетия на ХХ век: „Нашият лев се крепи върху слабата черупка на българското яйце“.

Рекламите по таблата за обединени тематично – например за промишленост, земеделие, животновъдство, мода, музикални инструменти, велосипеди и автомобили, театър. Хората тогава са живели доста по-модерно, отколкото предполагаме“, допълни Живкова.

Снимки: Държавна агенция „Архиви“

По публикацията работи: Георги Нейков


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Ако вниманието и умът на детето са привлечени от нещо друго интересно, то ще остави телефона

Рубен Лазарев: Интерпретирайки, детето развива критично мислене

Лятната ваканция е за учениците, но не и за техните телефони. Взирането в екрана и скролването са още по-интензивни при младите хора. За съжаление, телефонът за много подрастващи се е превърнал в своеобразен лидер и ние, възрастните трябва да контролираме в някаква степен информацията, която детето приема с такова устройство - първо,..

публикувано на 03.07.25 в 17:31

С второто си издание фестивалът "Девет слона" става международен

В рамките на десет дни - от 10 до 20 юли, фестивалът за изкуство в града "Девет слона" ще предложи програма от събития от различни сфери на изкуството, всяко от които ще се вписва в сложния и противоречив пейзаж на съвременния град. Във второто издание фестивала е и продължението на един фантастичен разговор между жители и артисти, поети,..

публикувано на 03.07.25 в 16:41
Снимки: insait.ai

INSAIT праща специализанти в легендарна лаборатория на Масачузетския технологичен институт

Институтът по компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет стартира съвместна програма с Лабораторията по компютърни науки и изкуствен интелект (CSAIL) към Масачузетския технологичен институт (MIT CSAIL). Началото беше поставено на официална церемония в София Тех Парк. MIT е №1 в света по..

публикувано на 03.07.25 в 15:50
Д-р Ивайло Лазов е сериозно разтревожен

Графикът на пернишкото АГ-отделение е до 8 юли, без кадри ще бъде затворено

АГ-отделението в пернишката МБАЛ "Рахила Ангелова" е пред затваряне заради липса на достатъчно кадри. Командированите от София акушерки този месец са в отпуск и не се знае дали ще се върнат. Директорът на болницата е подал оставка, но проблемът не може да реши който и да застане на този пост, коментира пред БНР-Радио София  д-р Ивайло..

публикувано на 03.07.25 в 15:18
Христо Велев

Cairos AI - българската иновация, която превръща текстови команди в готови за използване 3D анимации

Cairos AI – българският инструмент, който превръща текстови команди в готови за използване 3D анимации чрез интегриращ разговорен AI, богат motion library и AI-синтез представи в ефирана Радио София Христо Велев , основател на компанията за визуални ефекти Bоttleship. Cairos.ai е уеб базирана платформа за автоматично анимиране на 3D аватари, като..

публикувано на 03.07.25 в 13:18
Ясен Атанасов, Димитър Кенаров, Иван Димитров

Посланията на поезията и музиката за глобалните човешки проблеми

Поети, хора на словото - Ясен Атанасов, Димитър Кенаров, Иван Димитров, гостуваха в предаването “Радиокафе“ в разговор за поезията между кориците на антологията “София Поетики“, събирана в последните 20 години, откакто съществува и едноименния фестивал и ролята на изкуството като платформа за споделяне на социални и политически..

публикувано на 03.07.25 в 13:12
Проф. Амелия Личева с новата си стихосбирка

В "Крепости срещу страха" проф. Амелия Личева изследва формите на страха

Какви са различните форми на страха? - проф. Амелия Личева изследва темата чрез поезия в новата си книгата "Крепости срещу страха". Книгата "Крепости срещу страха" е тематична, концептуална, опитва се да изследва различните форми на страх: личния, екзистенциалния, а също и страховете, породени от времето, в което живеем. Страхове, свързани с..

публикувано на 03.07.25 в 10:19