Как се промениха тенденциите в строителството през годините? Какъв е ръстът при стойността на жилищното строителство от гледна точка на цени на материали и труд? Има ли към момента проблеми с доставките на строителни материали, успокоиха ли се цените? Има ли промени в условията на банките за кредитиране на строителството на жилищни проекти? Подробности по темата разказа инж. Георги Шопов, председател на Управителния съвет на Националната асоциация на строителните предприемачи.
По думите му Общият устройствен план е най-важният закон в сферата на строителството в града, тъй като той показва къде и какво може да се строи на територията на даден град.
"Това е общественият договор между хората. Един пример ще дам: на хората от Враждебна не им е приятно, че има летище до тях, понеже е шумно, но градът трябва да има летище. Тоест, всеки има плюсове и минуси и трябва да ги приема. В нашето нелиберално общество политиците подвеждат хората, че трябва да търсят само плюсовете и когато има даден минус от дадено обществено решение започват протести", сподели инж. Георги Шопов и добави:
"Жилищното строителство е функция на потребностите на хората. Това е стока, която е от първа необходимост, защото човек ако не живее на улицата ползва апартамент, който или го е купил, или е под наем. В зависимост от възможностите на хората и техните потребности, проектанти и строители ги изпълняват".
Той поясни, че през 90-те години строителството е било некачествено, тъй като е имало много малка парична маса и капитал. В момента не е така, тъй като има по-големи капиталови натрупвания и изискванията са по-високи. Наблюдава се обаче една друга тенденция - към намаляване на площите.
"Много се дразня, когато брокери говорят, че след ковида са започнали да се търсят 4-5 стайни апартаменти с кабинети. Това не е така. Всеки би си купил 5-стаен апартамент въпреки ковида, ако има финансовата възможност. Гражданите нямат тази финансова възможност и те един 80 квадрата тристаен апартамент го изплащат цял живот, 20-30 години", отбеляза инж. Шопов.
Той посочи, че коефициентът на покупвателна способност в момента е като преди 1989 година, но тенденцията е той да се понижава и жилищата да стават все по-недостъпни, както е в Западна Европа, където в момента е 6 пъти по-трудно човек да си купи жилище, отколкото тук.
"Жилищата в големите градове в България са единствената стока, която в уславията на пазарна икономика 30 години търсенето е по-голямо от предлагането. И ние питаме защо не можем да предложим на обществото толкова жилища, колкото му е необходимо и цените да се нормализират. Защото няма регулирани терени, няма и инфраструктура", каза инж. Шопов.
Относно доставките на строителни материали той отбеляза, че никога не е имало проблем, нито през време на ковид, нито заради войната, нито в началото на инфлационните процеси. Проблемът е в цените, които са се повишили доста. Той увери, че всички сгради в България, които са построени след 1982 година са осигурени против земетресения и издържат на висока степен земетръс. Сериозна опасност има при старите сгради, но и там има решение - може да се направи проект за тяхното усилване според сега действащите норми.
По темата се включи и Ирина Мутафчийска – член на Съюза на урбанистите в България.
"Едно от важните неща, които тя казва, наред с много други е, че София от пространствена гледна точка би следвало да се стреми да бъде компактен град. Защото разстилането на града изисква изключително много публични ресурси и невинаги това е добро за икономическите субекти, които оперират, както и за гражданите", отбеляза Мутафчийска. Тя посочи, че има доста неусвоени терени, както и много жилища, които не са в оборот.
"Моето мнение е, че устройственото планиране е толкова дълбоко вкоренено в нашата практика, че ми се струва нереално да си мислим, че бихме могли да го прекъснем напълно. Тоест, трябва да измислим нещо много по-добро и работещо от онова, което в момента съществува", каза тя и добави, че гражданите и бизнесът трябва да допринесат за вярното слагане на стратегическите приоритети.
По въпроса дали да бъде обособено място, където да бъдат изградени небостъргачи тя каза:
"Ние в отговор на каква нужда правим това?"
Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.
Вероятно още през ноември ще влезе забраната за ползване на мобилни телефони от учениците в училище. Това ще стане след приемането на измененията в закона, коментира министърът на образованието и науката Красимир Вълчев , който се включи в официалното откриване на обновената сграда на Колежа по туризъм към Бургаския държавен университет "Проф. д-р..
Пореден опит да се приеме стария вариант на Наредбата за свободно къмпингуване към Закона за устройството на Черноморското крайбрежие. Въпреки изразените недоволства и отправени над 600 отрицателни становища преди няколко години и сигнали от къмпинг организациите за протести, се планира да се приемат именно спорните текстове. Няма как да не..
В системата на Столична община за кандидатстване в детска градина вече са обявени местата за новата детска градина №156 в кв. “Стрелбище“. Бройките са за две яслени и шест градинските групи, разпределени по възрастов критерий - за набори от 2019 г. до 2024 г. Важна подробност е, че има хипотетична възможност, приетите деца във всички групи, да не..
Извънредно общо събрание за смяна на управителя на ВиК-Перник е насрочено за 28 август от 10.00 часа. В поканата до съдружниците, в лицето на общините, не се посочват мотивите за предстоящата рокада. Досегашният управител Борислав Иванов бе начело на дружеството от януари 2020 година - в разгара на водната криза в Перник. През 2024 година договорът му..
През утрешния ден ще стане ясно кои финансови институции ще се включат в процедурата за избор на обслужваща Столичната община банка. Това заяви председателят на работната група за изготвяне на критерии за подбор на нова банка и председател на групата на "Продължаваме промяната-Демократична България“ в Столичния общински съвет Бойко Димитров. Днес..
От 25 август до 30 август Долна баня ще бъде домакин на Първо Европейско първенство по пожароприложен спорт. “Имаме прекрасна база, която беше изпълнена по европейски проект през 2011 -2014 г. идвайки в Долна Баня от Главна дирекция “Противопожарна безопасност” харесаха нашия комплекс”, коментира кметът на Долна Баня Владимир Джамбазов . Става..
По пътищата продължават да загиват много хора, заради страх. Страхуваме се да посочим отговорния, виновния. Транспортната система функционира в режим на корупция. Това коментира пред БНР-Радио София Богдан Милчев от Института за пътна безопасност (ИПБ): "Ние от Института направихме анализ за 10-годишен период (2013-2023). За това..