Поредният интересен концерт на Софийски солисти предстои в първата лятна вечер на тази година. Програмата е много консистентна, включва премиерното за България изпълнения на втория концерт за виолончело на Петерис Васкс и две творби на Игор Стравински под диригентството на Константин Добройков.
В Радиокафе за концерта разказват Ивелина Кючукова, която ръководи Общинския културен институт "Красно село", към който са Софийски солисти, и българският виолончелист Александър Димитров, който пристига от Германия специално за този концерт.
Латвийският композитор Петерис Васкс е сред най-уважаваните и често изпълнявани съвременни композитори в Европа. В две поредни издания на Международният конкурс по композиция "София" (2017 и 2019) Васкс гостува в България като част от екипа на международното жури.
“Повечето хора днес вече не притежават вярвания, любов и идеали. Духовното измерение е изгубено. Моята мисия е да осигуря храна за душата и това проповядвам в творбите си", споделя композитора във времето. В музиката си Васкс разказва за основните принципи в живота – битката между Мрака и Светлината, за отраженията на природата в музикални звуци, за обаянието от песента на птиците, за мигове на катарзис, за съдбата на цялото човечество като отражение на миналото, хаосът на настоящето и надеждата за бъдещето. В същината на музиката на Васкс стоят архаични мотиви и теми, типични за латвийската фолклорна музика. Те не са цитати, а звукови кодове на генетично ниво, които пряко създават усещане за принадлежност у латвийските ценители на музиката.
През 2012 по лична молба на Сол Габета, и като официална поръчка на Симфониета Амстердам, Васкс пише втория си концерт за виолончело и струнен оркестър, озаглавен Присъствие (оттук и мотото на целия концерт). Относно заглавието, композиторът пише: „Присъствие – имам предвид, че аз съм тук. Не далече. С всяко вдишване аз съм тук в този свят, с всичките ми идеали и мечти за един по-добър свят.“
Ще прозвучат и "Италианска сюита" за виолончело и пиано от Игор Стравински, както и неговата сюита из балета "Пулчинела" с оркестрация на Бенджамин Уолфиш.
През лятото на 1919 г., Сергей Дягилев – импресариото, с когото Игор Стравински вече работи по успешни продукции като балетите, "взривили" Париж - "Пролетно тайнство", "Жар-птица" и "Петрушка" – предлага на композитора да напише балет върху музика на Перголези. Първоначално Стравински възразява, защото не му допада музиката на Перголези, или поне тази, която е познавал до момента (главно Стабат Матер), но Дягилев му показва няколко малко познати ръкописа, които допадат на Стравински, след което се съгласява на предложението. По-късно Стравински споделя: "Пулчинела се оказа моето преоткриване на миналото, просветлението, благодарение на което цялото ми късно творчество след това стана възможно. Беше вглеждане назад, разбира се – първото от много любовни афери в тази насока – но също така беше и оглеждане в огледало.“
Комбинирайки бароковите хармонии с характерните за Стравински дисонанси и синкопирани ритми, композиторът отвежда концепцията на балета много по-далеч, отколкото Дягилев е можел да си представи. Разбира се, както всяка уважаваща себе си революция, и тази не е приета присърце от Дягилев, но в комбинация с костюмите и декорите на Пабло Пикасо и хореографията на Леонид Масинна премиерата си и целият следващ сезон балетът Пулчинела жъне огромен успех в Париж.
Гост-солист на концерта е Александър Димитров, който специално се завръща в България за този концерт. Едва седемгодишен започва да свири на виолончело, като по-късно завършва с отличие Националното училище по изкуствата "Панайот Пипков" в родния си град Плевен. Ученик на проф. Стефан Попов и проф. Грегор Хорш, Александър Димитров завършва магистърска степен с пълно отличие CumLaude в Robert SchumannHochschule в Дюселдорф, Германия. Участва в майсторски класове на проф. Давид Герингас, проф. Франс Хелмерсън, проф. Волфганг Бьотчер, проф. Антонио Менесес, Даниел Мюлер-Шот.
Участва и печели първи награди в различни престижни международни и национални конкурси, включително соло наградата на DörkenStiftung и KonzertlebenBerlin, както и признание като носител на наградата на конкурса Sinfonima-Stiftung в Манхайм. Димитров е бил член на журито на конкурса JugendMusiziert и е преподавател и ментор на млади виолончелисти.
Александър прави забележителна кариера като солист, пленявайки публиката със своята виртуозност и музикалност. Репертоарът му обхваща широк спектър от солови концерти за виолончело, сред които тези на Шостакович, Дворжак, Хайдн, Шуман, Прокофиев, вариациите "Рококо" от Чайковски и други. Дебютира като солист на Плевенската филхармония през 2006 г. и оттогава е редовен гост на оркестъра.
Работейки с уважавани солисти, диригенти и композитори, Александър е свирил в престижни концертни зали по целия свят, включително Концертгебау в Амстердам, CarnegieHall в Ню Йорк и Royal AlbertHall в Лондон. Участвал е на фестивалитеBeethovenfestBonn, BBC PromsLondon и CelloBiënnale в Амстердам.
Като член на Младежкия оркестър на Европейския съюз (ЕuropeanUnionYouthOrchestra) Александър Димитров натрупва богат оркестров опит и е постоянен член на състава и втори водач на виолончеловата група в периода 2011-2014 г., изнасяйки концерти в Европа, САЩ и ОАЕ. От 2019 г. свири с камерния оркестър на Захар Брон и е част от преподавателския екип на EUYO FerarraChamber Academy. Има записи и участия впредавания по BBC Radio 3, BNR, RBB Radio и SWR2 Radio.
Светлана Иванова за Салона на Музите 2024: "Всичко започна в един интимен салон по време на пандемията, пренесохме се във Военния клуб. Натрупаха се тази година 10 концерта, много музика се изля, едно съзвездие от изключителни виртуози. Изключително съм благодарна на тези приятели, които ми се довериха, с които се случи вълшебството. Много леко се..
Софийска филхармония е не само културна институция, а фактор за превръщането на София в истинска европейска столица. Летописец ѝ е Андрей Андреев, бил е директор на Пловдивската филхармония, Оперно-филхармоничното дружество и Средното музикално училище в Пловдив, преподавател в Музикалната академия в в София, Академията за музикално и танцово изкуство,..
Спомени за празнична София от края на 19 и началото на 20 век - за вечерята върху слама, която се е разстилала върху пода на стаята. Какви са били обичаите и храните около трапезата и какво е туртето - в звуковия файл:
В предишното издание на Адресите на любовта , Милена Димитрова - автор на книгата “Десет велики българолюбци”, разкри как под натиска на Великите сили, годежът между внучката на кралица Виктория и княз Александър фон Батенберг, първият български владетел след турското робство, бива разтрогнат. Двамата млади благородници са влюбени, но руският..
Арон Рот и Бояна Джикова отварят галерия за съвременно изкуство „ Пунта “ на Женския пазар: "Ако следваме логиката, че изкуството е рефлексия на процесите, Женският пазар е място, което има нужда от изкуство. Сега имаме повече случайни посетители, чиито погледи са приковани от витрината, това е предизвикателство. Важно е дейността да не ни е..
Пекарна „Рецептите на баба“ - Даниела и синовете ѝ Томислав и Денислав се занимават с приготвяне на хляб и закуски от години. Те са една от обичаните пекарни в Лозенец и защото приготвят погачи и питки по поръчка за различни поводи. По празниците тяхното работно време е почти без никаква почивка, но удовлетворението и мисълта, че са допринесли с..
Късометражният анимационен филм „ Митология на моя аквариум “ на Светлана Генчева е една история за светлината, тъмнината, приемането и личната трансформация: "Добавената виртуална реалност работи в синхрон с маслената живопис, която представям. Гледана през таблет или телефон оживява. „Митология на моя аквариум“ е една философска приказка. Получи се..