Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как младите възприемат новините

Снимка: aej-bulgaria.org

Sofia Talks Media Youth събира на 30.06.2023 г. в столицата журналисти и медийни специалисти за Годишната конференция на Асоциацията на европейските журналисти по темата: "Медиите и младите". На събитието присъстват 11 лектори от 8 държави. Подробности по темата разказаха лекторите Искра Джанабетска, Катерина Василева и Иван Радев.

"На конференцията ще се говори за това от една страна как медиите да достигат до по-млада аудитория, как новините да бъдат трансформирани от шум в знание, а от друга страна как младите и децата присъстват в медиите. Ще се засягат най-различни теми от лектори не само от Европа, но и от целия свят, тъй като за първа година имаме лектор от Африка дори", сподели Радев.

Той отбеляза, че според проучванията младите потребяват информацията по доста по-различен начин от този, по който са свикнали по-възрастните поколения. Те избягват новини и търсят в платформи, в които новините не присъстват, но това не означава, че до тях не достига актуална информация. Целта на събитието е от една страна да бъдат срещнати медиите с младите, а от друга страна младата аудитория да бъде срещната с журналистите.

"Това е една изключително важна тема, защото ние като възрастни доста често сме склонни да изключваме децата и младежите като едни равноправни участници в обществото ни. Което създава един голям проблем, защото пропастта в това, те да скочат в едни житейски задължения докато дълго време сме ги считали за деца и сме ги изключвали от говоренето по темите, които нас ни интересуват става много по-сложно", каза Джанабетска.

По последни данни от индекса за медийна грамотност, България е сред най-уязвимите на фалшиви новини държави от ЕС, а ключовият фактор за това е образованието.

"Функционалната грамотност е способността да можеш да се ориентираш в този свят, да разчиташ информацията, която идва към теб и в крайна сметка да можеш по един достоен начин да се включиш в живота", отбеляза тя.


Като съосновател на онлайн платформата "Книговище" Джанабетска сподели, че са направили детска медия "Вижте новините на детски език", която е за деца от първи до седми клас.

"Ние питаме децата какво ги интересува, от какво се вълнуват... Те имат възможност да коментират в рамките на "Книговище" по един изключително защитен и уважителен начин, така, че имаме инструментите, с които да мерим пулса на детския интерес", сподели Джанабетска.

"За да разберем поведението на тази възрастова група трябва да познаваме като цяло медийната среда, в която то се формира. Това е един огромен информационен поток, който ни затрупва от всички страни. В него намира място и дезинформацията и манипулативното съдържание. Освен това е важно да отбележим и развитието на технологиите. Все повече социални мрежи се появяват, в които младите хора намират все по-интересно за тях съдържание, съответно възможностите им да се концентрират и да се съсредоточават в една информация за по-дълго време стават по-ограничени. Мисля, че от целия този контекст е нормално за младите хора да не е толкова интересен начинът, по който новините и по-сериозното, по-образователното съдържание се представя в традиционните медии по традиционния начин", посочи Василева.

Относно поднасянето на негативни новини на децата Джанабетска каза:

"Правилата са да сме изключително откровени, да се стараем да сме обективни, тоест да поднесем информацията обективно, но и щадящо за да им обясним какво става. Защото кое всява страх? Страх всява невежеството, незнанието. Когато ние информираме децата - да, случило се е това, това, това и това, поради тези, тези и тези причини това не е твоя вина. Но ако трябва да се предпазиш, ти можеш да се предпазиш по този, този и този начин". Тя допълни, че при децата всичко е увеличено като под лупа и затова трябва да сме щадящи, което не означава, че истината трябва да се изопачава.

По думите на Василева младата публика харесва кратко поднесена информация във видео формат, както и развлекателно съдържание. Проучванията показват, че те предпочитат теми свързани със здраве, спорт и красота, както и забавно съдържание поднесено от блогъри и инфлуенсъри.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Ангел Георгиев и Теодора Димитрова от Синдео

Българските учители осъзнават възможностите на AI и искат да ги използват

Изкуственият интелект (AI) става все по-важен елемент в образованието в Европа. Изследването "Future of Education Report" на GoStudent проследява как учители, ученици и родители възприемат технологиите и как се подготвят училищата за внедряването на AI. Проучването обхваща около 5859 родители и техните деца на възраст между 10 и 16..

публикувано на 18.11.25 в 16:26

Златният български лев е бил равностоен по стойност и авторитет с френската монета от 20 франка

Златните монети на Цар Фердинанд са сред най-търсените монети не само в България, но и в целия свят . Това съобщи пред БНР-Радио София проф. Константин Дочев, експерт в сферата на нумизматиката с дългогодишен опит. Юбилейните монети , които БНБ пуска периодично, винаги са били предмет на голямо внимание , а те напоследък станаха..

публикувано на 18.11.25 в 15:20
Цвета Балийска

В очакване на шестото издание на Фестивала на авторския театър

На 21, 22 и 23 ноември 2025 г. "Топлоцентрала" ще бъде домакин на шестото издание на Фестивала на авторския театър – ФАТ. В продължение на три дни фестивалът ще представи премиерни спектакли, дискусии и театрални работилници, отваряйки пространство за нови идеи и творчески срещи. Тазгодишното издание на ФАТ продължава мисията си като единствения..

публикувано на 18.11.25 в 13:51
Природен парк „Витоша“

За развитието на Витоша Столичната община предлага Меморандум за сътрудничество

Столичната община предлага Меморандум за сътрудничество за развитието на Природен парк „Витоша“ с цел възстановяване и модернизация на лифтовете, подобряване на достъпа до планината и изграждане на устойчива природосъобразна инфраструктура . Документът е адресиран до ключови държавни институции и заинтересовани страни, сред които..

публикувано на 18.11.25 в 13:19

Представят мултимодална инсталация с 12 интерактивни обекта

Мултимодална инсталация ще бъде открита в четири български града.  "Дванадесет необикновени артистични обекта, които съдържат в себе си представата за обществото, в което живеем. Всеки един от тя е създаден като интуитивен, пластичен обет от глина от 12 творчески личности с различни професии – артисти, терапевти, педагози, архитекти. Всеки..

публикувано на 18.11.25 в 13:15

Как новите зони за паркиране в София влияят върху цените за гаражи и паркоместа

След като стана ясно, че зоните за платено паркиране се увеличават с 55 хил. места се очаква това да повлияе и върху инвестиционния интерес към закупуването на гаражи и паркоместа в столицата. В същото време пък няма достатъчно паркинги и гаражи, което предполага и допълнително увеличение на цените за този вид имоти.   “Със сигурност търсенето се..

публикувано на 18.11.25 в 10:56

Представиха резултатите от онлайн проучване за социалните и трудови права на работещите майки

В края на месец октомври, по време на първия форум на работещите майки в България, Фондация "Мама има работа" представи резултатите от анкетното, онлайн проучване, за това какво знаят за своите трудови и социални права работещите майки, и за предизвикателствата, които срещат, съчетавайки родителските грижи, професионалните и лични ангажименти...

публикувано на 18.11.25 в 10:00