Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какви ще са промените за движението на електрическите тротинетки в София?

Снимка: БГНЕС

В предаването „Добър вечер, София“ проведохме дискусия по темата за предложените промени за движение и паркиране на електрически тротинетки на територията на София – град.

Поводът е внесеният на 1 юни в Столичния общински съвет (СОС) Доклад за изменение и допълнение на Наредбата за организация на движението на територията на Столичната община. 

Събеседници по темата бяха: 

Владислав Стоицов - председател на Управителния съвет на Българска асоциация на електромобилност:

„Има 2 основни насоки, които тези промени целят. Една от тях е да се вкара малко ред в стопанисването на тротинетките, които се предоставят под наем – да не бъдат толкова разпръснати и паркирането им да се случва по малко по-нормален начин. Добре е да знаем, че за да постигнем това, е необходимо да променим културата си на поведение на улицата, защото тези тротинетки много често са оставени където трябва, но биват измествани, хвърляни и често хората не ги оставят на правилното място“.

Зафир Зарков - зам.-председател на Комисията по транспорт и пътна безопасност на СОС:

„В паркове и пешеходни зони не Наредбата на Столичната община, а Законът за движение по пътищата забранява да се движат велосипеди и тротинетки. Там пешеходното придвижване съвместно с велосипед или тротинетка представлява сериозна заплаха и е свързано с това, че когато сме в парк или пешеходна зона, там се пускат и малки деца и стават инциденти…“

Ивайло Милчев - председател на Електро-мобилна асоциация, която на 9 юни също внесе позиция по предложените промени:

„Идеята на Доклада е да се създаде ред и безопасност за хората, които се придвижват в столицата. Ключовият въпрос е в начина, по който се опитваме да случим нещата. Какво е важно според мен: да има ред, а не безпорядък, сигурност и безопасно придвижване на хората в безопасна среда – пешеходци, ползващи тротинетки, велосипеди и всякакви алтернативни превозни средства. В Доклада липсва цялостна стратегия. Без нея - малко или много - нещата изглеждат като „на парче“.

Част от стратегията е развитието на една мащабна, цялостна, ефективна и безопасна инфраструктура. Знаем колко крайно недостатъчна е, а в момента тази, която я има, вече се руши и става опасна за използване.“

Да отбележим, че миналата седмица, отправихме официално запитване и към един от доставчиците на услугата електрически тротинетки под наем. Оттам не получихме отговор на зададените от нас въпроси. 
На 27 юни обаче има внесена обща позиция на трите действащи оператора в София. В общи линии позицията на трите оператора е следната. Те предлагат:

Зони с намалена скорост - пешеходни места и такива, при които са възможни конфликтни ситуации. Предложението е за ограничение в скоростта до 8 км/ч, вместо предложените от общинските съветници 5 км/ ч. 

Отпадане на ограничението на скоростта за каране на тротинетки под наем. Причината е липса на технология, която да определя движението на тротинетките по тротоар и в най-дясната лента на пътното платно. Ограничението на скоростта създава предпоставки за сериозни пътни инциденти. 

Операторите предлагат активна комуникация с водачите на тротинетки относно забраната за тяхното каране по тротоарите. Предлага се също и обучителна програма.

Ограничение за спирането на ел. тротинетки на спирки на обществения транспорт, на входа на метрото, на входа на обществени и жилищни сгради, само, ако паркирането им възпрепятства пешеходния поток. 


Снимка: БГНЕС

Призивът на трите оператора е за по-балансиран подход при измененията на наредбата за движение на територията на Столичната община. 

Докладът е с входящ номер СОА23 - ВК66 - 5319. Документът е наличен на сайта на Столична община - sofia.bg.

В момента тече публична дискусия по така направените предложения от Комисията по транспорт и пътна безопасност, а на сайта sofia.bg/public-discussions  всеки заинтересован може да остави своите предложения, мнения и позиции по темата. 

Ето накратко какви са направените предложения в Доклада:

  • Водачът на индивидуално електрическо превозно средство не може да развива скорост, по-висока от 25 км/ч.
  • Движението с индивидуално електрическо превозно средство в паркове, градини, площади, детски площадки, площи, предназначени само за пешеходци, тротоари на територията на Столична община. както и в рамките на кръстовищата с пресичания на пешеходни зони, да бъде забранено.
  • Собствениците или операторите, които предоставят под наем индивидуално електрическо превозно средство, ограничават софтуерно скоростта му до 5 км/ч в изброените зони.

Тези промени засега са само предложение на СОС.

За повече подробности по темата, чуйте целия разговор със събеседниците в звуковия файл.

По публикацията работи: Спаска Давранова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Жителите или чистачите са отговорни за това - София да е "и мръсна, и прашна"

Кой е отговорен за мръсотията по улиците, в парковете и градинките - тези, които изхвърлят отпадъци извън кофите за боклук или тези, които не почистват добре след тях? Служителите в "Чистотата" се оплакват, че столичани цапат много и постоянно, а самите те работят за жълти стотинки и не смогват. Част от гражданите осъзнават, че ако искаме..

публикувано на 27.02.25 в 08:23

Осем столични квартала още нямат парно и топла вода

Осем квартала в София и 8 части от други квартали са без топлоподаване заради аварии, съобщиха от "Топлофикация - София". Без парно са част от "Яворов" и "Лозенец", "Дружба 1", "Илинден", "Сердика", "Западен парк", "Красна Поляна", "Разсадника", "Гевгелийски", Красна поляна", "Сухата река", "Младост 2", "Студентски град". В някои..

публикувано на 27.02.25 в 07:47

Облачно, но с положителни температури

Над по-голямата част от страната облачността днес ще е значителна, ниска и средна, а по поречието на Дунав, в Горнотракийската низина и Източна България ще остане и мъгливо. Ще духа слаб, в източните райони - до умерен вятър от източната четвърт. Максималните температури ще са между 6° и 11°, по-ниски в местата с трайна мъгла, в София - около 8°..

публикувано на 27.02.25 в 07:15

Спира водата в части от кв. "Драгалевци", "Изток" и с. Железница

Във връзка с изпълнение на инвестиционен проект за реконструкция на уличен водопровод по ул. "Мавровец", кв. "Драгалевци" , от "Софийска вода" предупреждават, че днес се налага спиране на водоподаването от 9:00 до 21:00 часа : на ул. 323, ул. "Владислав Граматик", ул. "Чемшир", ул. "Нарцис", ул. "Проф. Боян Пенев", "Околовръстен път", ул...

публикувано на 27.02.25 в 07:10

"Форум", 26.02.25: Битката за регулаторите – парцелиране на държавата по интереси

Седмичните коментатори на "Форум" днес се спряха на следните теми: Битката за регулаторите (КЗК, КФН, КРС, КЕВР). Разпределение на властови ресурс. Парцелиране на държавата по интереси. Те трябва да се независими и да защитават интересите на потребителите и на държавата. А дали е така? Ако се нарочи някой кандидат за нечий човек (на Пеевски, на..

публикувано на 26.02.25 в 18:35

Бойко Таков: Иновациите ни се нуждаят от подкрепа по пътя им към пазара

" Идеята на иновациите е да решават определени нужди и проблеми на хората и само тогава те могат да намерят място на пазара и да бъдат комерсиализирани", посочи д-р Бойко Таков – шеф на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия (ИАНМСП). Той беше специален гост на международната конференция за иновации "Ïnnovation..

публикувано на 26.02.25 в 18:05
Доц. Стелиян Димитров

Липсват локални изследвания за това как климатът в България се променя

Проведе се 11-то издание на международната конференция за иновации Innovation Explorer. Тази година събитието протече под надслов “Екстремен свят”. В началото на форума беше уточнено, че макар и абстрактно, това понятие най-добре описва динамичния свят, в който живеем.  Програмата поставя фокус върху екстремните климатични бедствия, екстремният..

публикувано на 26.02.25 в 17:36