В предаването „Добър вечер, София“ проведохме дискусия по темата за предложените промени за движение и паркиране на електрически тротинетки на територията на София – град.
Поводът е внесеният на 1 юни в Столичния общински съвет (СОС) Доклад за изменение и допълнение на Наредбата за организация на движението на територията на Столичната община.
Събеседници по темата бяха:
Владислав Стоицов - председател на Управителния съвет на Българска асоциация на електромобилност:
„Има 2 основни насоки, които тези промени целят. Една от тях е да се вкара малко ред в стопанисването на тротинетките, които се предоставят под наем – да не бъдат толкова разпръснати и паркирането им да се случва по малко по-нормален начин. Добре е да знаем, че за да постигнем това, е необходимо да променим културата си на поведение на улицата, защото тези тротинетки много често са оставени където трябва, но биват измествани, хвърляни и често хората не ги оставят на правилното място“.
Зафир Зарков - зам.-председател на Комисията по транспорт и пътна безопасност на СОС:
„В паркове и пешеходни зони не Наредбата на Столичната община, а Законът за движение по пътищата забранява да се движат велосипеди и тротинетки. Там пешеходното придвижване съвместно с велосипед или тротинетка представлява сериозна заплаха и е свързано с това, че когато сме в парк или пешеходна зона, там се пускат и малки деца и стават инциденти…“
Ивайло Милчев - председател на Електро-мобилна асоциация, която на 9 юни също внесе позиция по предложените промени:
„Идеята на Доклада е да се създаде ред и безопасност за хората, които се придвижват в столицата. Ключовият въпрос е в начина, по който се опитваме да случим нещата. Какво е важно според мен: да има ред, а не безпорядък, сигурност и безопасно придвижване на хората в безопасна среда – пешеходци, ползващи тротинетки, велосипеди и всякакви алтернативни превозни средства. В Доклада липсва цялостна стратегия. Без нея - малко или много - нещата изглеждат като „на парче“.
Част от стратегията е развитието на една мащабна, цялостна, ефективна и безопасна инфраструктура. Знаем колко крайно недостатъчна е, а в момента тази, която я има, вече се руши и става опасна за използване.“
Да отбележим, че миналата седмица, отправихме официално запитване и към един от доставчиците на услугата електрически тротинетки под наем. Оттам не получихме отговор на зададените от нас въпроси.
На 27 юни обаче има внесена обща позиция на трите действащи оператора в София. В общи линии позицията на трите оператора е следната. Те предлагат:
Зони с намалена скорост - пешеходни места и такива, при които са възможни конфликтни ситуации. Предложението е за ограничение в скоростта до 8 км/ч, вместо предложените от общинските съветници 5 км/ ч.
Отпадане на ограничението на скоростта за каране на тротинетки под наем. Причината е липса на технология, която да определя движението на тротинетките по тротоар и в най-дясната лента на пътното платно. Ограничението на скоростта създава предпоставки за сериозни пътни инциденти.
Операторите предлагат активна комуникация с водачите на тротинетки относно забраната за тяхното каране по тротоарите. Предлага се също и обучителна програма.
Ограничение за спирането на ел. тротинетки на спирки на обществения транспорт, на входа на метрото, на входа на обществени и жилищни сгради, само, ако паркирането им възпрепятства пешеходния поток.
Снимка: БГНЕС
Призивът на трите оператора е за по-балансиран подход при измененията на наредбата за движение на територията на Столичната община.
В момента тече публична дискусия по така направените предложения от Комисията по транспорт и пътна безопасност, а на сайта sofia.bg/public-discussions всеки заинтересован може да остави своите предложения, мнения и позиции по темата.
Ето накратко какви са направените предложения в Доклада:
Тези промени засега са само предложение на СОС.
За повече подробности по темата, чуйте целия разговор със събеседниците в звуковия файл.
На 1 юли в едно от местата за културни събития в столицата, любителите на съвременна българска поезия, имаха възможност да се съберат и да слушат нови и вдъхновяващи стихове. Поезията не е нишово изкуство, но е по-бутикова и публиката на поезията не е съизмерима с тази на прозата, но снощи хората опровергаха това. “На сцената излязохме 21 поета от..
Статистиката за пътната безопасност у нас е повече от тревожна. Според данни на ИПБ, от началото на годината са загинали 10 деца вследствие ПТП, което е пет пъти повече отколкото за същия период на миналата година. Ранените деца също са повече (553 срещу 514). Повечето загинали деца (7 от 10) са били пътници в превозни средства, а..
“Продължаваме промяната” понесоха поредица от удари на общинско ниво и оставката на Кирил Петков е само продължение на тези събития. “Общинската политика също е политика, особено когато става въпрос за политиката на столичния град”. “Очевидно тече кампания на властта срещу тях, както те самите определиха”, казва политологът. В същото време, според него,..
Столичната община започна обновяване на пътната маркировка в града, с акцент върху пешеходните пътеки, улиците и булевардите. Дейностите са стартирали от основните булеварди и най-натоварените пешеходни пътеки, уточниха от Столичната община. Вече има положена маркировка на булевардите "Цар Освободител", "Христо Ботев", "Скобелев", част от..
Георги Арнаудов е безспорно един от най-изпълняваните съвременни български композитори и у нас, и по света. Един от най-интригуващите и търсещите. От тези, който проглеждат отвъд видимото, под повърхността. Логично, той е и композитор във фокус на тазгодишното издание на Международния музикален фестивал "Софийски музикални седмици“. И тази вечер от..
Картите за пътуване на над 400 000 клиенти столичния градски транспорт са безплатно и автоматично удължени, спрямо периода на валидност на техния превозен документ по време на синдикалния протест, възпрепятствал възможността им за пътуване с наземния градски транспорт в интервала 14-19 май 2025 г., съобщават от Центъра за градска мобилност(ЦГМ)...
Среща на тема "Потенциална опасност от свлачищни процеси в котлована на рудника" ще се проведе днес, 2 юли от 17:30 ч. в районната администрация на район "Кремиковци". Във връзка с важността на темата е предвидена и втора среща на 7 юли (понеделник) от 18:00 ч. в заседателната зала на НЧ “Светлина 1906“, кв. „Кремиковци“. От районната..