Интересна среща в предаването „Радиокафе“ с художника Хубен Черкелов, който дълги години живее отвъд Океана.

С живеещият в Ню Йорк художник разговорът е за градската среда и естетика в Ню Йорк и София, за новите му проекти, както и за изкуството, вплетено в банкноти.
Споделя, че една от най-важните черти в творчеството на един творец - независимо дали е художник, композитор или писател, е да има своя лична тема, ярка асоциация в творчеството си, запазена малка дори – по думите му това говори за едно израстване, узряване на таланта.
„В началото всеки пробва и търси своя стил, това като натюрел, за да може да го изрази в творчеството си и често това отнема години при повечето хора“, пояснява творецът и допълва: „При мен се получи около 30-годишна възраст, тогава успях да сумирам своите учения, които са в кулминацията си днес. – използвам знаци, които са върху банкноти, или монети, финансови документи, но това е само един опит за комуникация, както всяко изкуство комуникира със зрителите, така и ние комуникираме с непознати хора чрез банкноти.“
Работил в най-различни сфери на изкуството – видео, фотография, живопис, започва да обръща внимание на образите върху монетите от 25 цента като символ на изкуство, идеята му се харесва и възприема добре от публиката, от галеристи и колекционери, а самият той възприема това като знак, че трябва да продължи в тази посока.
Късметът винаги помага, но не идваме от страна, чиито художници се търсят. Музиканти - може би да, защото имаме прекрасни музиканти, но освен Христо Явашев, българските художници не са толкова познати по света и в Америка, твърди Хубен Черкелов.
Има много малка доза късмет, няма лоби и колекционери, по-важно е да имаш целеустременост и артистични умения, подчерта той.
„Оттам-нататък, ако съдбата реши да те срещне с някой, който да ти помогне в кариерата, това е добре. Но не мисля, че късметът при мен е определящ“, отбелязва художникът.
„Тръгвайки от България, си взех няколко картини и дори не бях сигурен, че ще остана в Америка. Преди това съм ходил там и съм правил изложби, имах много добра представа от американското изкуство и за това как работи пазарният механизъм в изкуството, затова прецених, абсолютно ирационално ,че имам шанс да стана част от американската култура и от обмена на идеи за изкуство“, изтъква той.

Разказът за началото на професионалния му път в Америка, продължава в разговора.
„Отне ми може би 5-6 години докато избистря този стил, за да бъде той търсен и продаваем, трябваше да имам 40-50 произведения вече създадени, готови, преди да започна да правя изложби, разказва Хубен Черкелов.
Това, което публиката не вижда е, че да си художник е едно самотно занимание, отнема часове, за да се изгради една картина, което не винаги става и много често се налага да се сбогуваш със седмици работа – да си кажеш „Не е станало, дай нататък“, което е част от процеса на възмъжаване, казва още той.
„Животът не е толкова социален, колкото изглежда. Хората се виждат и събират на откриване, но това са предимно приятели, но общуването между художниците е изцяло в социалните мрежи“, твърди Черкелов.
По думите му събитията се организират няколко месеца предварително и в никакъв случай не са спонтанни.
„За съжаление, не съм голям оптимист от това което виждам в България. Имах по-големи очаквания по-скоро – с приемането ни в Европейската общност през 2007 г., минаха много години оттогава. Художествената сцена не се е развила, или поне не в посоката в която се надявах, почти няма големи музейни изложби които да посещават страната ни, няма комуникация и обмен между нашите музеи – много е тъжно…
Трябваше да се създадат повече колекционери – реално те са по-малко, отколкото през 90-те. Галерии в София има, но доколкото съм чувал, те не са много успешни финансово, поради факта, че няма достатъчно колекционери. Има и нелоши художници, но този механизъм за изобразителното изкуство отсъства", пояснява Черкелов.
Чуйте неговите доводи за причините, които рисуват тази мрачна картина, погледът му от Ню Йорк към България, за предстоящата му изложба в Тайпе, Азия и плановете му на родна земя. С него разговаря Лили Големинова.

Продължава седмицата, в която фокусът на вниманието е върху проблемите в Столичната община. Гост в предаването “Форум” е Вили Лилков - общински съветник от “Синя София”. Заедно с водещия Константин Лавсов обсъдиха следните теми: Зоните за паркиране в София и реформите в паркирането; Проблемът с безплатното паркиране за електрическите..
От 1 декември забраната за навлизане на моторни превозни средства, които не отговарят на екологичните изисквания, влиза в сила за София. От тази година обаче обхватът ще бъде разширен. Вече освен т.нар."малък ринг", където е забранено за навлизане на автомобили, камиони и мотоциклети от I и II екогрупа, ще е забранено и за тези от I екогрупа,..
Близо 170 хиляди души са се подписали до този момент под петицията с искане за безпристрастно разследване на случая с прегазеното куче Мая в кв. "Разсадника" в София. Софийската районна прокуратура вече образува по случая досъдебно производство за проявена жестокост към кучето. С подписката се настоява да се предприемат законодателни промени, които..
Хореографът Стефания Георгиева бе гост в предаването "Добър вечер, София", за да разкаже за т анцовия спектакъл наречен "Верижна реакция ", който ще се играе в петъчната вечер на 14 ноември, чиято хореография е дело на самата нея, композитор на спектакъла е Добромир Кисьов. "Спектакълът е петдесетминутен, грабва от самото начало...
Новата структура на администрацията в Столичната община ще бъде гласувана на утрешното заседание на Столичния общински съвет. Предложението за промяна идва в средата на мандата на кмета Васил Терзиев, а готвените изменения срещат критиката на някои от общинските съветници. След като дълго време беше обвиняван, че бави новата структура на..
България да осигури безплатни противогрипни ваксини за всички деца до 7 години - такова предложение внесоха в парламентарните комисии по здравеопазване и по бюджет и финанси граждански организации, обединени в инициативата "Цветно утре за нашите деца". Предложението е средствата да бъдат осигурени в бюджета на здравната каса за 2026 г. чрез вътрешно..
Столичният инспекторат отчита рекордни резултати за периода ноември 2024 – октомври 2025 г. Данните показват, че контролът върху чистотата, строителните дейности и поддържането на обществени територии в столицата продължава да се засилва, съобщават от пресцентъра на Столичната община 49 526 констативни протокола са съставени за последната година,..