Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Хубен Черкелов преди и след Ню Йорк

Тъжният паралел на един художник на световната с българската арт сцена

Две от произведенията на художника, в които личи стилът му

Интересна среща в предаването „Радиокафе“ с художника Хубен Черкелов, който дълги години живее отвъд Океана. 

  • Родом е от Кърджали. Завършва Художествената гимназия в гр. Казанлък и живопис в Националната художествена академия. В средата на 90-те години е активен участник в артистичния кръг „XXL“, организиран около едноименната галерия в София.
    След 2000 г. живее и работи в Ню Йорк, където емигрира заедно с колегата си  Георги Тушев. В този период негови картини стават популярни на пазара на изобразително изкуство в САЩ със сюжетите си, заимствани от парични знаци – банкноти и монети. Значителна част от картините на Хубен Черкелов са свързани с американски банкноти от миналите два века. Сред тях емблематични символи като „Окото на Провидението“ от еднодоларовата банкнота на САЩ и портрета на Бенджамин Франклин от 100-доларовата банкнота, базиран върху гравюрата на Хенри Хол и портретите на Жозеф Дьоплеси.
    В американския период на своето творчество художникът е познат и под артистичното име Houben RT. С него присъства в каталога „Right On The Money“.
    Негови произведения са представяни в Музея на изкуствата „Бронкс“ в Ню Йорк, музея „Брогън“ (Флорида) и на 54-тото Венецианско биенале (заедно с Греди Асса и Павел Койчев).
    През 2014 г. Черкелов провежда в галерията на Фонд „13 века България“ изложба под заглавие „Отсъствие“.
    През февруари 2018 г. в Софийски арсенал – Музей за съвременно изкуство (САМСИ) в София се провежда изложбата му „Имане“, приемана нееднозначно, както и изложбата „120 лица“ в Националния археологически музей.


С живеещият в Ню Йорк художник разговорът е за градската среда и естетика в Ню Йорк и София, за новите му проекти, както и за изкуството, вплетено в банкноти.

Споделя, че една от най-важните черти в творчеството на един творец - независимо дали е художник, композитор или писател, е да има своя лична тема, ярка асоциация в творчеството си, запазена малка дори – по думите му това говори за едно израстване, узряване на таланта.

„В началото всеки пробва и търси своя стил, това като натюрел, за да може да го изрази в творчеството си и често това отнема години при повечето хора“, пояснява творецът и допълва: „При мен се получи около 30-годишна възраст, тогава успях да сумирам своите учения, които са в кулминацията си днес. – използвам знаци, които са върху  банкноти, или монети, финансови документи, но това е само един опит за комуникация, както всяко изкуство комуникира със зрителите, така и ние комуникираме с непознати хора чрез банкноти.“

Работил в най-различни сфери на изкуството – видео, фотография, живопис, започва да обръща внимание на образите върху монетите от 25 цента като символ на изкуство, идеята му се харесва и възприема добре от публиката, от галеристи и колекционери, а самият той възприема това като знак, че трябва да продължи в тази посока.

  • Има ли нужда човек и от доза късмет за да успее в град като Ню Йорк?

Късметът винаги помага, но  не идваме от страна, чиито художници се търсят. Музиканти - може би да, защото имаме прекрасни музиканти, но освен Христо Явашев, българските художници не са толкова познати по света и в Америка, твърди Хубен Черкелов.

Има много малка доза късмет, няма лоби и колекционери, по-важно е да имаш целеустременост и артистични умения, подчерта той.

„Оттам-нататък, ако съдбата реши да те срещне с някой, който да ти помогне в кариерата, това е добре. Но не мисля, че късметът при мен е определящ“, отбелязва художникът.

„Тръгвайки от България, си взех няколко картини и дори не бях сигурен, че ще остана в Америка. Преди това съм ходил там и съм правил изложби, имах много добра представа от американското изкуство и за това как работи пазарният механизъм в изкуството, затова прецених, абсолютно ирационално ,че имам шанс да стана част от американската култура и от обмена на идеи за изкуство“, изтъква той.


Разказът за началото на професионалния му път в Америка, продължава в разговора.

„Отне ми може би 5-6 години докато избистря този стил, за да бъде той търсен и продаваем, трябваше да имам 40-50 произведения вече създадени, готови, преди да започна да правя изложби, разказва Хубен Черкелов.

Това, което публиката не вижда е, че да си художник е едно самотно занимание, отнема часове, за да се изгради една картина, което не винаги става и много често се налага да се сбогуваш със седмици работа – да си кажеш „Не е станало, дай нататък“, което е част от процеса на възмъжаване, казва още той.

  • Балансът между създаване на контакти и участието в социалния живот

Животът не е толкова социален, колкото изглежда. Хората се виждат и събират на откриване, но това са предимно приятели, но общуването между художниците е изцяло в социалните мрежи“, твърди Черкелов.

По думите му събитията се организират няколко месеца предварително и  в никакъв случай не са спонтанни.

  • Паралелът с България

„За съжаление, не съм голям оптимист от това което виждам в България. Имах по-големи очаквания по-скоро – с приемането ни в Европейската общност през 2007 г., минаха много години оттогава. Художествената сцена не се е развила, или поне не в посоката в която се надявах, почти няма големи музейни изложби които да посещават страната ни, няма комуникация и обмен между нашите музеи – много е тъжно…

Трябваше да се създадат повече колекционери реално те са по-малко, отколкото през 90-те. Галерии в София има, но доколкото съм чувал, те не са много успешни финансово, поради факта, че няма достатъчно колекционери. Има и нелоши художници, но този механизъм за изобразителното изкуство отсъства", пояснява Черкелов.

Чуйте неговите доводи за причините, които рисуват тази мрачна картина, погледът му от Ню Йорк към България, за предстоящата му изложба в Тайпе, Азия и плановете му на родна земя. С него разговаря Лили Големинова.

По публикацията работи: Спаска Давранова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Екстремните жеги - нарастващ риск за хората

Смъртоносните последици от екстремните жеги са нарастващ риск за хората. Това твърди гигантът в презастраховането Swiss Re, добавяйки, че жегата е убила повече хора, отколкото земетресенията, наводненията и ураганите, взети заедно, предава АФП, цитирана от БГНЕС. “До половин милион души по света умират всяка година от последиците от екстремните..

публикувано на 12.06.25 в 19:01

"Форум", 12.06.25: След матурите по БЕЛ - какво показват резултатите

В предпоследния ден от седмицата, водещият на коментарното предаване "Форум" Лъчезар Христов, заедно с коментаторите арх. Веселин Алексиев и Деян Драгиев, обсъдиха следните теми Ваня Григорова напуска групата на БСП в Столичния общински съвет - блокажът на кмета от СОС; Политическите сблъсъци и разпределянето на властта в Столичната община;..

публикувано на 12.06.25 в 18:40

Започва четвъртото издание на благотворителния турнир Concordia Charity Cup 2025

Благотворителният турнир Concordia Charity Cup 2025 - футбол за невидимите деца, ще се проведе на 14 юни. Чрез инициативата ще бъдат набрани средства за спортно-социалната програма на фондация “Конкордия - България“. Тази година ще бъде четвъртото издание на турнира. В него ще се включат отбори от различни компании, които ще се състезават..

публикувано на 12.06.25 в 17:09

85% от българите определят приемната грижа като важна за българското общество

85% определят приемната грижа като важна за българското общество. Данните са на социологическа агенция “Тренд”, част от изследване, възложено от Националната асоциация за приемна грижа. Изследването показва ясно изразена обществена подкрепа за идеята, че децата, лишени от родителска грижа, трябва да растат в семейна, а не в институционална..

публикувано на 12.06.25 в 17:02

56-о издание на Софийски музикални седмици е в разгара си с много гости от световната сцена

Акценти и атмосфера от мащабната програма на събитието, привнесе в предаването “Радиокафе“ Момчил Георгиев, който разказа как протичат концертите до този момент, за музикантското ниво и спектаклите, и не на последно място, каква е реакцията на публиката. “Нивото е високо, разбира се, интересни са програмите, публиката е доволна...

публикувано на 12.06.25 в 16:55

Журналистът Георги Милков се завръща с нови истории от ръчния багаж

Журналистът и писател Георги Милков се завръща с нови истории в книгата си "Носорог в банята и още нови истории от ръчния багаж“. Той е от авторите, които имат какво да споделят, тъй като е бил в над 150 държави по целия свят. Пред Радио София Милков обясни, че заглавието на книгата е провокирано от истински събития. "Наистина ми се..

публикувано на 12.06.25 в 16:09

СОС прие траен механизъм за компенсиране на пътниците при спиране на градския транспорт

Траен механизъм за компенсиране на пътниците, притежаващи превозни документи, заради възникнали форсмажорни обстоятелства, наложили спиране на градския транспорт, прие днес Столичният общински съвет. В Наредбата за реда и условията за пътуване с обществен градски транспорт вече се залага пътуващите да бъдат обезщетени автоматично с прибавянето на..

публикувано на 12.06.25 в 15:19