Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Хубен Черкелов преди и след Ню Йорк

Тъжният паралел на един художник на световната с българската арт сцена

Две от произведенията на художника, в които личи стилът му

Интересна среща в предаването „Радиокафе“ с художника Хубен Черкелов, който дълги години живее отвъд Океана. 

  • Родом е от Кърджали. Завършва Художествената гимназия в гр. Казанлък и живопис в Националната художествена академия. В средата на 90-те години е активен участник в артистичния кръг „XXL“, организиран около едноименната галерия в София.
    След 2000 г. живее и работи в Ню Йорк, където емигрира заедно с колегата си  Георги Тушев. В този период негови картини стават популярни на пазара на изобразително изкуство в САЩ със сюжетите си, заимствани от парични знаци – банкноти и монети. Значителна част от картините на Хубен Черкелов са свързани с американски банкноти от миналите два века. Сред тях емблематични символи като „Окото на Провидението“ от еднодоларовата банкнота на САЩ и портрета на Бенджамин Франклин от 100-доларовата банкнота, базиран върху гравюрата на Хенри Хол и портретите на Жозеф Дьоплеси.
    В американския период на своето творчество художникът е познат и под артистичното име Houben RT. С него присъства в каталога „Right On The Money“.
    Негови произведения са представяни в Музея на изкуствата „Бронкс“ в Ню Йорк, музея „Брогън“ (Флорида) и на 54-тото Венецианско биенале (заедно с Греди Асса и Павел Койчев).
    През 2014 г. Черкелов провежда в галерията на Фонд „13 века България“ изложба под заглавие „Отсъствие“.
    През февруари 2018 г. в Софийски арсенал – Музей за съвременно изкуство (САМСИ) в София се провежда изложбата му „Имане“, приемана нееднозначно, както и изложбата „120 лица“ в Националния археологически музей.


С живеещият в Ню Йорк художник разговорът е за градската среда и естетика в Ню Йорк и София, за новите му проекти, както и за изкуството, вплетено в банкноти.

Споделя, че една от най-важните черти в творчеството на един творец - независимо дали е художник, композитор или писател, е да има своя лична тема, ярка асоциация в творчеството си, запазена малка дори – по думите му това говори за едно израстване, узряване на таланта.

„В началото всеки пробва и търси своя стил, това като натюрел, за да може да го изрази в творчеството си и често това отнема години при повечето хора“, пояснява творецът и допълва: „При мен се получи около 30-годишна възраст, тогава успях да сумирам своите учения, които са в кулминацията си днес. – използвам знаци, които са върху  банкноти, или монети, финансови документи, но това е само един опит за комуникация, както всяко изкуство комуникира със зрителите, така и ние комуникираме с непознати хора чрез банкноти.“

Работил в най-различни сфери на изкуството – видео, фотография, живопис, започва да обръща внимание на образите върху монетите от 25 цента като символ на изкуство, идеята му се харесва и възприема добре от публиката, от галеристи и колекционери, а самият той възприема това като знак, че трябва да продължи в тази посока.

  • Има ли нужда човек и от доза късмет за да успее в град като Ню Йорк?

Късметът винаги помага, но  не идваме от страна, чиито художници се търсят. Музиканти - може би да, защото имаме прекрасни музиканти, но освен Христо Явашев, българските художници не са толкова познати по света и в Америка, твърди Хубен Черкелов.

Има много малка доза късмет, няма лоби и колекционери, по-важно е да имаш целеустременост и артистични умения, подчерта той.

„Оттам-нататък, ако съдбата реши да те срещне с някой, който да ти помогне в кариерата, това е добре. Но не мисля, че късметът при мен е определящ“, отбелязва художникът.

„Тръгвайки от България, си взех няколко картини и дори не бях сигурен, че ще остана в Америка. Преди това съм ходил там и съм правил изложби, имах много добра представа от американското изкуство и за това как работи пазарният механизъм в изкуството, затова прецених, абсолютно ирационално ,че имам шанс да стана част от американската култура и от обмена на идеи за изкуство“, изтъква той.


Разказът за началото на професионалния му път в Америка, продължава в разговора.

„Отне ми може би 5-6 години докато избистря този стил, за да бъде той търсен и продаваем, трябваше да имам 40-50 произведения вече създадени, готови, преди да започна да правя изложби, разказва Хубен Черкелов.

Това, което публиката не вижда е, че да си художник е едно самотно занимание, отнема часове, за да се изгради една картина, което не винаги става и много често се налага да се сбогуваш със седмици работа – да си кажеш „Не е станало, дай нататък“, което е част от процеса на възмъжаване, казва още той.

  • Балансът между създаване на контакти и участието в социалния живот

Животът не е толкова социален, колкото изглежда. Хората се виждат и събират на откриване, но това са предимно приятели, но общуването между художниците е изцяло в социалните мрежи“, твърди Черкелов.

По думите му събитията се организират няколко месеца предварително и  в никакъв случай не са спонтанни.

  • Паралелът с България

„За съжаление, не съм голям оптимист от това което виждам в България. Имах по-големи очаквания по-скоро – с приемането ни в Европейската общност през 2007 г., минаха много години оттогава. Художествената сцена не се е развила, или поне не в посоката в която се надявах, почти няма големи музейни изложби които да посещават страната ни, няма комуникация и обмен между нашите музеи – много е тъжно…

Трябваше да се създадат повече колекционери реално те са по-малко, отколкото през 90-те. Галерии в София има, но доколкото съм чувал, те не са много успешни финансово, поради факта, че няма достатъчно колекционери. Има и нелоши художници, но този механизъм за изобразителното изкуство отсъства", пояснява Черкелов.

Чуйте неговите доводи за причините, които рисуват тази мрачна картина, погледът му от Ню Йорк към България, за предстоящата му изложба в Тайпе, Азия и плановете му на родна земя. С него разговаря Лили Големинова.

По публикацията работи: Спаска Давранова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 12.11.25: Каква реформа е необходима за зоните за платено паркиране в София?

Продължава седмицата, в която фокусът на вниманието е върху проблемите в Столичната община. Гост в предаването “Форум” е Вили Лилков - общински съветник  от “Синя София”. Заедно с водещия Константин Лавсов обсъдиха следните теми: Зоните за паркиране в София и реформите в паркирането; Проблемът с безплатното паркиране за електрическите..

публикувано на 12.11.25 в 18:35

На 1 декември влизат в сила новите екоизисквания за автомобилите в София

От 1 декември забраната за навлизане на моторни превозни средства, които не отговарят на екологичните изисквания, влиза в сила за София. От тази година обаче обхватът ще бъде разширен. Вече освен т.нар."малък ринг", където е забранено за навлизане на автомобили, камиони и мотоциклети от I и II екогрупа, ще е забранено и за тези от I екогрупа,..

публикувано на 12.11.25 в 17:01

Искат безпристрастно разследване на случая с прегазеното куче Мая

Близо 170 хиляди души са се подписали до този момент под петицията с искане за безпристрастно разследване на случая с прегазеното куче Мая в кв. "Разсадника" в София. Софийската районна прокуратура вече образува по случая досъдебно производство за проявена жестокост към кучето. С подписката се настоява да се предприемат законодателни промени, които..

публикувано на 12.11.25 в 16:12
Стефания Георгиева - хореограф

Танцовият спектакъл "Верижна реакция" показва взаимовръзката между хората в изборите и действията им

Хореографът Стефания Георгиева бе гост в предаването "Добър вечер, София", за да разкаже за т анцовия спектакъл наречен "Верижна реакция ", който ще се играе в петъчната вечер на 14 ноември, чиято хореография е дело на самата нея, композитор на спектакъла е Добромир Кисьов. "Спектакълът е петдесетминутен, грабва от самото начало...

публикувано на 12.11.25 в 15:51

Новата структура на Общината на фокус в СОС

Новата структура на администрацията в Столичната община ще бъде гласувана на утрешното заседание на Столичния общински съвет. Предложението за промяна идва в средата на мандата на кмета Васил Терзиев, а готвените изменения срещат критиката на някои от общинските съветници. След като дълго време беше обвиняван, че бави новата структура на..

публикувано на 12.11.25 в 15:35

Граждански организации искат безплатни противогрипни ваксини за деца до 7 години

България да осигури безплатни противогрипни ваксини за всички деца до 7 години - такова предложение внесоха в парламентарните комисии по здравеопазване и по бюджет и финанси граждански организации, обединени в инициативата "Цветно утре за нашите деца". Предложението е средствата да бъдат осигурени в бюджета на здравната каса за 2026 г. чрез вътрешно..

публикувано на 12.11.25 в 14:56

Отчетоха рекордно увеличение на контролната дейност на Столичния инспекторат

Столичният инспекторат отчита рекордни резултати за периода ноември 2024 – октомври 2025 г. Данните показват, че контролът върху чистотата, строителните дейности и поддържането на обществени територии в столицата продължава да се засилва, съобщават от пресцентъра на Столичната община 49 526 констативни протокола са съставени за последната година,..

публикувано на 12.11.25 в 14:17