Интересна среща в предаването „Радиокафе“ с художника Хубен Черкелов, който дълги години живее отвъд Океана.
С живеещият в Ню Йорк художник разговорът е за градската среда и естетика в Ню Йорк и София, за новите му проекти, както и за изкуството, вплетено в банкноти.
Споделя, че една от най-важните черти в творчеството на един творец - независимо дали е художник, композитор или писател, е да има своя лична тема, ярка асоциация в творчеството си, запазена малка дори – по думите му това говори за едно израстване, узряване на таланта.
„В началото всеки пробва и търси своя стил, това като натюрел, за да може да го изрази в творчеството си и често това отнема години при повечето хора“, пояснява творецът и допълва: „При мен се получи около 30-годишна възраст, тогава успях да сумирам своите учения, които са в кулминацията си днес. – използвам знаци, които са върху банкноти, или монети, финансови документи, но това е само един опит за комуникация, както всяко изкуство комуникира със зрителите, така и ние комуникираме с непознати хора чрез банкноти.“
Работил в най-различни сфери на изкуството – видео, фотография, живопис, започва да обръща внимание на образите върху монетите от 25 цента като символ на изкуство, идеята му се харесва и възприема добре от публиката, от галеристи и колекционери, а самият той възприема това като знак, че трябва да продължи в тази посока.
Късметът винаги помага, но не идваме от страна, чиито художници се търсят. Музиканти - може би да, защото имаме прекрасни музиканти, но освен Христо Явашев, българските художници не са толкова познати по света и в Америка, твърди Хубен Черкелов.
Има много малка доза късмет, няма лоби и колекционери, по-важно е да имаш целеустременост и артистични умения, подчерта той.
„Оттам-нататък, ако съдбата реши да те срещне с някой, който да ти помогне в кариерата, това е добре. Но не мисля, че късметът при мен е определящ“, отбелязва художникът.
„Тръгвайки от България, си взех няколко картини и дори не бях сигурен, че ще остана в Америка. Преди това съм ходил там и съм правил изложби, имах много добра представа от американското изкуство и за това как работи пазарният механизъм в изкуството, затова прецених, абсолютно ирационално ,че имам шанс да стана част от американската култура и от обмена на идеи за изкуство“, изтъква той.
Разказът за началото на професионалния му път в Америка, продължава в разговора.
„Отне ми може би 5-6 години докато избистря този стил, за да бъде той търсен и продаваем, трябваше да имам 40-50 произведения вече създадени, готови, преди да започна да правя изложби, разказва Хубен Черкелов.
Това, което публиката не вижда е, че да си художник е едно самотно занимание, отнема часове, за да се изгради една картина, което не винаги става и много често се налага да се сбогуваш със седмици работа – да си кажеш „Не е станало, дай нататък“, което е част от процеса на възмъжаване, казва още той.
„Животът не е толкова социален, колкото изглежда. Хората се виждат и събират на откриване, но това са предимно приятели, но общуването между художниците е изцяло в социалните мрежи“, твърди Черкелов.
По думите му събитията се организират няколко месеца предварително и в никакъв случай не са спонтанни.
„За съжаление, не съм голям оптимист от това което виждам в България. Имах по-големи очаквания по-скоро – с приемането ни в Европейската общност през 2007 г., минаха много години оттогава. Художествената сцена не се е развила, или поне не в посоката в която се надявах, почти няма големи музейни изложби които да посещават страната ни, няма комуникация и обмен между нашите музеи – много е тъжно…
Трябваше да се създадат повече колекционери – реално те са по-малко, отколкото през 90-те. Галерии в София има, но доколкото съм чувал, те не са много успешни финансово, поради факта, че няма достатъчно колекционери. Има и нелоши художници, но този механизъм за изобразителното изкуство отсъства", пояснява Черкелов.
Чуйте неговите доводи за причините, които рисуват тази мрачна картина, погледът му от Ню Йорк към България, за предстоящата му изложба в Тайпе, Азия и плановете му на родна земя. С него разговаря Лили Големинова.
Смъртоносните последици от екстремните жеги са нарастващ риск за хората. Това твърди гигантът в презастраховането Swiss Re, добавяйки, че жегата е убила повече хора, отколкото земетресенията, наводненията и ураганите, взети заедно, предава АФП, цитирана от БГНЕС. “До половин милион души по света умират всяка година от последиците от екстремните..
В предпоследния ден от седмицата, водещият на коментарното предаване "Форум" Лъчезар Христов, заедно с коментаторите арх. Веселин Алексиев и Деян Драгиев, обсъдиха следните теми Ваня Григорова напуска групата на БСП в Столичния общински съвет - блокажът на кмета от СОС; Политическите сблъсъци и разпределянето на властта в Столичната община;..
Благотворителният турнир Concordia Charity Cup 2025 - футбол за невидимите деца, ще се проведе на 14 юни. Чрез инициативата ще бъдат набрани средства за спортно-социалната програма на фондация “Конкордия - България“. Тази година ще бъде четвъртото издание на турнира. В него ще се включат отбори от различни компании, които ще се състезават..
85% определят приемната грижа като важна за българското общество. Данните са на социологическа агенция “Тренд”, част от изследване, възложено от Националната асоциация за приемна грижа. Изследването показва ясно изразена обществена подкрепа за идеята, че децата, лишени от родителска грижа, трябва да растат в семейна, а не в институционална..
Акценти и атмосфера от мащабната програма на събитието, привнесе в предаването “Радиокафе“ Момчил Георгиев, който разказа как протичат концертите до този момент, за музикантското ниво и спектаклите, и не на последно място, каква е реакцията на публиката. “Нивото е високо, разбира се, интересни са програмите, публиката е доволна...
Журналистът и писател Георги Милков се завръща с нови истории в книгата си "Носорог в банята и още нови истории от ръчния багаж“. Той е от авторите, които имат какво да споделят, тъй като е бил в над 150 държави по целия свят. Пред Радио София Милков обясни, че заглавието на книгата е провокирано от истински събития. "Наистина ми се..
Траен механизъм за компенсиране на пътниците, притежаващи превозни документи, заради възникнали форсмажорни обстоятелства, наложили спиране на градския транспорт, прие днес Столичният общински съвет. В Наредбата за реда и условията за пътуване с обществен градски транспорт вече се залага пътуващите да бъдат обезщетени автоматично с прибавянето на..