"Категорично в Наредба № 3 за утвърждаване на медицински стандарт "Спешна медицина" е посочено, че транспортът се осъществява от мобилния спешен екип, както и пренасянето на пациентите от дома до линейката. Проблемът обаче е, че на терен наредбата определя един идеален вариант, когато спешният екип ще може да се справи с тази задача. На терен доста често се случва самите екипи да нямат физическата възможност да натоварят пациента и оттам идва главният проблем", посочи Пехливанска.
Тя отбеляза, че в същата наредба е записано, че инициирането на спешен първичен транспорт от мобилния екип на Спешна медицинска помощ, трябва да бъде извършен до десетата минута от момента на пристигане на мястото на инцидента.
"Ако имаме пациент, който е над 120 кг. и разполагаме с едно медицинско лице, което е жена, а другото е шофьор, двама човека няма как да го пренесат този пациент. В този случай екипите започват да търсят помощ от съседи и близки и така се случва на практика почти всеки път", отбеляза Пехливанска.
Тя посочи, че в момента пациентите, които са на легло биват пренасяни по стълбите с одеало, което застрашава тяхното здраве. Едно от предложенията на Съюза на парамедиците в България е да се закупят меки носилки. Друго предложение е за закупуването на платформи за транспортиране по стълбище, както и въздушни възглавници, които повдигат пациента до нивото на носилката. Освен това в редица държави екипите биват обучавани как безопасно да пренасят пациентите, което в България не е широко застъпена практика.
"Ние проверихме в една съседна Румъния и в Германия колко горе-долу би струвало оборудването. Пълният комплект за пренасяне на трудни пациенти струва около 10-12 хиляди лева. Смятам, че с една обществена поръчка и закупуване на по-голямо количество цената ще е по-различна", отбеляза Пехливанска.
Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.
Ивелина Петкова, археолог в Центъра за подводна археология - Созопол за тишината на дъното: " Долу, където е тишината, сме само ние и това, което правим. Тишината на морето. Налягането прави лек шум в ушите, понякога си говорим под вода, но не е добър вариант. Гледаш какво правиш и какво има. В южния китенски залив разкопаваме второ корабокрушение...
Младежки арт-фестивал Солинария в Созопол в поредната съвместна продукция с Радио Бургас, също и на вълните на Програма "Христо Ботев": "Родена съм и съм израснала тук. Магичната душевност запленява. детството тук е емоция, Созопол подарява невероятни лета. Всеки опитал дамгите се влюбва в този сладък десерт. Все още сме млад фестивал и търсим още..
Днес ще ви разкажем за занаят, изпълнен със знания, специално отношение към детайлите и научен подход. Това е професията реставратор на книги. А главният герой на историята ни дава пример колко безграничен може да бъде човешкия стремеж за развитие. Срещаме се с Досю Амуджев. Дълги години познат от предаванията по радиата RFI и Jazz FM, и..
Разговорът за предстоящата разходка по Царя с Павлина Делчева - Вежинова. Събитието е тук: ."Навремето, по левия тротоар, по посока Орлов мост е вървяла аристокрацията, за простолюдието е бил десният. Може би защото по-хубавите сгради са били отляво. Нашата сегашна разходка ще е по сянката. Започваме от пл. "Батенберг". През 50-те е трябвало да..
За поета, Женя Дюстабанова е „най-нежната муза и най-огнената отрова“ Голямата любов на „момичето с тъмните бръшлянени очи“, както я нарича в стихотворението „Пролетно писмо“, остава с поета и след смъртта му. Тя се затваря в себе си, дълги години пази пълно мълчание за техните чувства и никога не се омъжва. Емоциите им са споделени, но..
Световен ден на целувката е обявен от ООН през 1988 г. Колегите ни от програма "Христо Ботев " подхождат научно по въпроса. Стажант-репортерът ни Надежда Герова пита столичани защо целувката ни прави щастливи: "Знак на близост, може би на обич. Споделяне, приятелство, щастие, радост. Начин да покажеш на партньора си колко го обичаш. Знаеш, че имаш..
Най-атрактивните летни дестинации с бюджет под 1000 лв. – интервю с травъл влогъра, Десислава Иванова : "Почнах да пътувам преди 10 години, когато не беше толкова популярно. Нямаше толкова полети. Днес бюджетът ми е малко по-висок. Не спирам да пътувам. Има много начини да се пътува бюджетно, с нормален за българин бюджет, всичко е в..