Миналата седмица в Народното събрание беше приет на първо четене Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за авторското право и сродните му права, внесен от Министерски съвет на 13 април. По-късно имаше изслушване в Комисията по култура и медии на заинтересуваните организации. От страна на ЕС има задвижена процедура с оглед забавата на страната ни да транспонира двете директиви в областта на авторското право от 2019 г.
А преди две седмици три големи международни организации за колективно управление на авторски права изпратиха спешен призив до вицеприемиера Мария Габриел за качествено въвеждане в законодателството за авторските права в България в съответствие с нормите на ЕС и най-добрите международни практики.
В писмото се посочва, че настоящите законодателни предложения, изготвени от Министерството на културата и вече внесени в Народното събрание, не решават по подходящ начин ключови въпроси, въпреки многократни предложения за подобрения на международните организации и на българските им партньори.
"Питаме защо не се отстраняват натрупани с години дефицити в действащата правна уредба, при все че попадат в полето на въвежданите директиви и при условие, че вносителите на законопроекта са добре запознати с текущите проблеми и с възможните решения. Нежеланието пречките да бъдат преодолени навежда на идеята за преследван резултат", посочват от организациите.
Международните организации, представляващи автори на аудиовизията и композитори, призовават за реакция и подкрепа във връзка с транспонирането на европейските директиви 2019/789 и 2019/790.
По темата за правната сигурност на творците, техните авторски права и промените в закона, и ще ни глоби ли Европа за забавения Закон за авторското право и сродните му права,. събеседник в предаването „Ритъмът на столицата“ бе Мария Палаурова, адвокат и изп. директор на "Филмаутор".
Пред БНР-Радио София тя сподели, какво притеснява творците, с какво не са съгласни и какво трябва да се промени.
„Творците и ние, техните представители, сме в темата за възприемането на двете директиви вече почти 3 години. Те бяха приети през 2019 година на ниво Европейски съюз и представляват част от една модерна правна рамка на съюза, която има за цел да укрепи позицията на творците и да регламентира по-справедливо и по-лесно използване на техните творчески продукти. За съжаление, голяма част от възможностите, които директивите дават в нашия закон не се възприемат“, посочи Палаурова.
Директивите са като пътна карта, пътна мрежа по която се движим, в някои участъци караме само направо, няма възможност да се отклоним, т.е. има задължителни правила, но има и тук-там по някой кръстопът и можем да завием наляво или надясно, илюстрира тя.
„Всъщност, решението се взима от самата държава-членка, но „завоите“ в нашия законопроект не ни отвеждат до място по-балансирано, по-справедливо за творците и искам метафорично да кажа, че може да се направи повече“, категорична е Палаурова. - Всички сме запознати със състоянието на спазването на правата у нас, говоря за авторите на филми и сериали. Има редица сфери, в които правата се ползват легално, но всъщност творците не получават никакво възнаграждение и това е поради правната рамка в която се намираме“, посочи тя.
По думите ѝ, особености в регламента възпрепятстват събирането на възнаграждения вече 10 години, една такава област е препредаването – тоест, ползването на филми в програмите на кабелни и сателитни мрежи.
Палаурова се позова на европейско правило от 1993 г., което новите директиви потвърждават - уреждането на авторските права трябва да става чрез организация за колективно управление, но за съжаление у нас това не може да заработи именно заради начина, по който е записан текста в Закона. Една от целите, които си поставят дружествата във връзка с директивите, е да се подобри той и да стане в пълно съответствие с практиките и правилата.
“Имахме възможност в продължение на 3 години да изследваме това, което другите държави правят, за да възприемат директивите. И сега, когато сме на финала, защото България и още една държава предстои да ги възприемат, се оказва, че в мнозинството от държавите това, което се предвижда, е различно от това, което е записано в нашия законопроект, касае се за правила, които стабилизират авторите“, изтъкна Мария Палаурова.
Навсякъде в Европа тези правила се отнасят към операторите, които трябва да се договорят през дружества, а не със самите автори или с телевизиите, каза още тя и допълни, че у нас текстът е леко противоречив и може да бъде тълкуван…
„Нещо, което искаме да бъде изчистено, за да може да се прилага ясно“, подчертават от дружеството.
Защо у нас се прилагат различни правила, в чия полза работят те, какви са очакванията и какво ще се промени в полза на творците - чуйте още интересни детайли в разговора на Катя Василева с Мария Палаурова.
Цвятко Кадийски за представянето на книгата за първия български ротарианец Събо Николов: "В САЩ, само 10 години след основаването на Ротари клуб, той става член на клуба доста преди появата на клуба през 30-те в България. Майка му е сред основателките на Евангелистката църква в Панагюрище. Събо се бори сам в живота, отива в Пловдив, после в..
Актрисата Каталин Старейшинска за пиесата "Малки красиви неща" в Театро: "Пиесата е съставена от документални истории от една анонимна рубрика, поета в 2010 от нов човек под името "Шугар". Отговорите са доста откровени, свързани са с лични истории и това прави пиесата доста достъпна, всеки би се припознал с нещо в нея. Историите текат на принципа..
Стефан Драгостинов за предстоящия спектакъл по случай годишнината на Драгостин фолк национал: "Създали сме 11 диска с фолклорни песни и инструментална музика с безброй турнета по цял свят. Песните са свързани с фолклорните традиции на много региони освен шопския, една от тях е родопската Рофинка. Марияна Павлова, най-ниският глас в света си дойде от..
Кауза за бебе със злокачествено заболяване събира на благотворителен фестивал , представен ни от Мая Цанева от "Безопасни детски площадки": "Ще бъдем в отоплената тента пред стадион "Академик" и ще съберем лепта от хората, за да може бебето да порасне. Там ще има и детска площадка на закрито. Много красиви и вкусни неща, изработени от доброволци...
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..