Момчил Георгиев – човекът, който прави фестивала "Софийски музикални седмици" гостува в предаването "Радиокафе", за да разкаже за турнето на квартет "Фрош" в Южна Корея, представянето на българската музика там, както и за гостуването на Оркестъра на Хон Конг в София.
"Положихме една традиция – в "Софийски музикални седмици" вече три години приемаме корейски изпълнители и композитори в този обмен. Вече се включва и корейската страна, благодарение на сдружението "Изток-Запад", което е от корейски изпълнители и "Арко", което финансово подпомага и даването им тук и нашето отиване там", посочи той и допълни, че в резултат именно на този културен обмен квартетът "Фрош" след като са свирили първи на тази колаборация, след това са имали възможност да свирят в Южна Корея българска музика. Това е било градовете Сеул и Че Джу – "Островът на младоженците", едно много емблематично за страната място, в местния университет и в прекрасна зала в Сеул.
Там има интерес към българската музика, а в университета в Сеул се преподава специалност "Българистика" с български преподаватели.
Публиката е приела възторжено пиесата на Георги Андреев и Струнния квартет, както и пиесите на Марин Големинов, Панчо Владигеров и Добринка Табакова.
Студентите в Че Джу са пожелали да изучават тези произведения, с интерес към тази музика.
"За тях звучаща напълно непознато, но и много интересно, с вплетените фолклорни мотиви в един класически ансамбъл, за тях беше много любопитно" ,каза още Момчил Георгиев.
"Програмата на турнето беше изцяло българска с произведения на класици и на живи композитори, много балансирана с два биса от Михаил Пеков и отново танцът от "Петте скици" на Марин Големинов, с което публиката беше вече на крака", разкри Момчил Георгиев.
"Това бяха азиатски премиери, дори и на наши класически творби, тъй като музиката ни не е позната в Азия, но за Георги Андреев беше и световна премиера. Нещо, което беше специално отбелязано и от тях и много бяха поласкани", изтъкна още той допълвайки, че домакините в лицето на жени-композитори са изключително сърдечни мили хора, космополити, завършили в Германия, САЩ и Франция.
Георгиев подчерта, че тези взаимоотношения за в бъдеще ще се задълбочават.
"Отново ще дойдат и ще има композиторско ателие в рамките на фестивала", каза още той.
Струнният оркестър на Хонконг за първи път гостува у нас - на 13 ноември 2023 г. от 19:00 ч. в Концертната зала на Националното музикално училище.
По случай 10-годишнината от създаването на инициативата „Един пояс, един път“ и 10-годишнината на оркестъра той организира турне в чтири страни от Централна и Източна Европа - Гърция, България, Сърбия и Румъния.
Концертът включва уникална комбинация от западна класическа музика, хонконгска смесена музика и традиционна китайска народна песен. Известният цигулар Марио Хосен ще си сътрудничи с артистичния директор на оркестъра и солист г-жа Яо Дзюе. Оркестърът цели да установи мост за културен и артистичен обмен. Турнето по наслов Strings of the Bauhinia, има за цел да популяризира духа на "Пътя на коприната" чрез музика и да сподели ценностите на китайската култура с международна публика.
Още интересни аспекти от разговора, чуйте в звуковия файл. С момчил Георгиев разговаря Лили Големинова.
Елисавета Станчева, изкуствовед, за дискусията „На ръба“, в която композиторът Петър Керкелов разказва за създаването на новата си пиеса. Какво се случва, когато музиката премине отвъд познатото и експериментира с нови форми, звуци и идеи? Как се изгражда музикална драматургия, която преплита класическо звучене с електронни елементи? Среща-дискусия..
Музикалният спектакъл „Три тенора…и още нещо“ на Камерна опера Благоевград с диригент Георги Еленков ще гостува в София на 23 май на сцената на театър „Сълза и смях“. По този повод ни гостуват двама от участващите трима тенори – Михаил Михайлов и Юрий Николов: "Винаги е удоволствието като трима тенора, които са и приятели, са заедно на сцена...
Мария Карагьозова ни представя Фестивала на училищните и младежките оркестри, организиран от Асоциацията на фестивалите в България и финансирани от Национален фонд Култура: "Оркестрите загубиха част от структурата си по време на пандемията. Фестивалът насърчава отново децата в тези оркестри. Той е трибуна на музиканти-любители. Не съревнование..
Как е описвана Съдебната палата в софийската преса в началото на 40-те години на миналия век, къде и кога е имало проекти да бъде изградена тя още в края на 19 век и началото на 20 век? Още в спомените на Георги Каназирски-Верин, "Шишковия трамвай" за Бали Ефенди, който е тръгвал от мястото на днешната Съдебна палата. Проектът Екс Професо на..
Разговорът е с изследователите и генеалози Светлана Дяконова - Арсен - потомка на голям род от Банско и секретар на Българската генеалогична федерация “Родознание” и Ивелин Любенов - индивидуален член на Българската генеалогична федерация ‘Родознание”: Във втората част продължаваме с другите хаджии и техните фамилии: "Срещаме графити от 1771 за..
Писателят Васил Попов за сериала по романа му Мамник и издаването на следващия, Лехуса: "Докато пишех "Мамник" мислех, че жанровата литература не е разпространена в България, но се изненадах от интереса на различните възрасти. Снимките приключиха април. Предполагам, че ще е готов зимата. Натрупа се материал - скоро почвам третия. Съвсем различно..
Покана за танцов спектакъл TRAPтайм? от Захари Нанков, танцьор и хореограф: "Концепцията я реализирах преди 3 години, сега я повтарям с ученици от моята школа. Комбинирал съм стила в музиката трап с рагтайм - като музика и роман. Правя съпоставки между тези две епохи - тогава и сега, всичко минава през една игра. Проследяваме нишката как се променя..